Internațional
UE preia inițiativa în competiția cu SUA și China. Va stabili standarde globale etice în materie de inteligență artificială
Comisia Europeană a anunțat săptămâna trecută un proiect dur de reguli privind utilizarea inteligenței artificiale, inclusiv interzicerea supravegherii, în încercarea de a stabili standarde globale pentru o tehnologie cheie dominată de China și Statele Unite, scrie Reuters.
Cu toate acestea, grupurile pentru drepturile civile au avertizat că lacunele din propunere, care prevăd amenzi grele pentru încălcări și stabilesc garanții stricte pentru aplicațiile cu risc ridicat, ar putea lăsa loc abuzului de tehnologie de către guvernele represive.
China avansează în cursa AI, în timp ce pandemia COVID-19 a subliniat importanța algoritmilor și a gadgeturilor conectate la internet în viața de zi cu zi.
„În ceea ce privește inteligența artificială, încrederea este o necesitate, nu un lucru plăcut. Cu aceste reguli de referință, UE este liderul dezvoltării de noi norme globale pentru a se asigura că AI poate fi de încredere”, a declarat șeful tehnologiei europene Margrethe Vestager într-un comunicat.
Comisia a declarat că cererile de AI care permit guvernelor să facă evaluarea cetățenilor sau să exploateze copii vor fi interzise.
Aplicațiile cu risc ridicat de AI utilizate în recrutare, infrastructură critică, notarea creditelor, migrație și aplicarea legii vor face obiectul unor garanții stricte.
Companiile care încalcă regulile se confruntă cu amenzi de până la 6% din cifra de afaceri globală sau 30 de milioane de euro (36 de milioane de dolari), oricare ar fi cifra cea mai mare.
Șeful industriei europene, Thierry Breton, a declarat că regulile vizează disiparea miturilor și a concepțiilor greșite despre AI.
„În spatele termenului de inteligență artificială, există credințe și temeri populare care au fost transmise de multă vreme de industria cinematografică”, a declarat Breton într-o conferință de presă.
„Este adevărat că micul robot (personajul de film animat Walt Disney) WALL-E nu ne-ar putea face din păcate să uităm de T-800 (robot) din Terminator. Prin urmare, trebuie să navigăm între toate acestea și să nu stigmatizăm tehnologia”, a spus el.
Grupul de lobby tehnic CCIA a declarat că regulile nu ar trebui să creeze mai multă birocrație pentru companii și utilizatori.
În competiția cu SUA și China, inteligența artificială este considerată șansa competitivității globale
„AI va fi cheia pentru redresarea economică a Europei și pentru competitivitatea viitoare. Cu toate acestea, reglementarea singură nu va face UE un lider în AI”, a declarat vicepreședintele CCIA, Christian Borggreen.
Drepturile digitale europene au indicat lacune îngrijorătoare în propunere.
„Proiectul de lege nu interzice întreaga măsură a utilizărilor inacceptabile ale AI și, în special, toate formele de supraveghere biometrică în masă. Acest lucru lasă un decalaj îngrijorător pentru tehnologiile discriminatorii și de supraveghere utilizate de guverne și companii”, a declarat Sarah Chander la grupul de lobby.
Parlamentarul partidului verzilor din Parlamentul European, Patrick Breyer, a fost, de asemenea, dur în privința propunerii.
„Tehnologia de supraveghere biometrică și de masă, profilarea și tehnologia de predicție comportamentală în spațiile noastre publice ne subminează libertățile și ne amenință societățile deschise. Cerințele procedurale propuse sunt un simplu paravan de fum”, a spus el.
Comisia va trebui să transmită detaliile guvernelor naționale ale UE și ale Parlamentului European înainte ca normele să poată intra în vigoare.
Acest lucru ar putea dura ani marcați de lobby intens din partea companiilor și chiar a guvernelor străine, a declarat Patrick Van Eecke, partener și șef al cabinetului cibernetic european al firmei de avocatură Cooley.
Internațional
Sectorul transporturilor maritime se confruntă cu o lipsă de marinari la nivel mondial, ceea ce generează probleme. Ce spun experții din domeniu
Sectorul transporturilor maritime se confruntă cu o lipsă de marinari la nivel global, ceea ce generează mai multe probleme. Printre acestea se numără accidentele pe mare, creșterile tarifelor de transport, dar și creșterea CV-urilor false, anunță experții, conform CNBC.
Înainte de război, Rusia și Ucraina furnizau o bună parte din forța de muncă maritimă globală
Numărul de nave a crescut semnificativ în ultimii ani, dar, cu toate acestea, în cazul personalului calificat creșterile nu au existat. Înainte de război, Rusia și Ucraina furnizau aproximativ 15% din forța de muncă maritimă globală. Ulterior, după război, cele două țări au înregistrat un declin semnificativ al numărului de marinari disponibili, arată datele Camerei Internaționale de Transport Maritim (ICS), potrivit sursei citate anterior.
ICS estimează că până în 2026 va exista un deficit de aproximativ 90.000 de marinari calificaţi și solicită factorilor de decizie să elaboreze strategii naţionale pentru a rezolva această problemă.
Ce efecte are criza marinarilor asupra siguranței și costurilor
Lipsa personalului calificat a determinat companiile să angajeze marinari cu mai puțină experiență, deci mai slab pregătiți. Acest lucru afectează standardele de siguranță pe mare.
„Nivelul de competenţă al marinarilor scade, deoarece acum este suficient să aibă o licenţă”, a spus un căpitan dintr-o companie maritimă globală, arată sursa citată. Bărbatul a fost nevoit să concedieze mai mulţi membri ai echipajului din cauza lipsei de competenţe.
Totodată, criza personalului calificat amenință să perturbe lanțurile globale de aprovizionare, deoarece lipsa echipajelor poate întârzia navele în porturi.
Salariile marinarilor rămân ridicate. Acestea reprezintă o mare parte din costurile de operare ale unei nave, totodată. În acest context, se mențin tarife mari de transport și presiunile inflaționiste.
Oboseala îi doboară pe marinarii cu experiență și afectează siguranța – studiu
Marinarii existenţi sunt adesea obligaţi să petreacă perioade mai lungi pe mare, fără zile libere, ceea ce duce la oboseală şi stres mental.
Potrivit unui studiu realizat în 2024 de World Maritime University, peste 93% dintre marinarii chestionaţi au identificat oboseala ca fiind cea mai frecventă problemă legată de siguranţă, iar 78% au raportat că nu au avut o zi liberă pe întreaga durată a contractului.
Lipsa personalului calificat este asociat și cu dorințele profesionale ale tinerilor, care sunt din ce în ce mai puțin atrași de o astfel de carieră, pe mare. Cei mai mulți sunt atrași de joburile care oferă echilibru între viața profesională și cea personală. Nici măcar salariile mari nu îi mai determină să devină marinari.
Internațional
Studiu: Poluarea aerului cauzată de incendii este asociată cu 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial
Poluarea aerului cauzată de incendii este legată de peste 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial, potrivit unui studiu publicat în The Lancet, citat de dw.com.
Majoritatea deceselor sunt înregistrate în țările în curs de dezvoltare, se mai arată în studiu.
Numărul deceselor cauzate de poluarea aerului va crește în următorii ani
Numărul deceselor va crește în următorii ani pe fondul schimbărilor climatice, care fac ca incendiile de pădure să fie mai frecvente și mai intense.
Cercetătorii internaționali au analizat datele existente, cu privire la incendiile de pădure care fac adevărate ravagii în natură, dar și datele referitoare la arderile de teren practicate în agricultură pentru curățarea câmpurilor.
Peste 1,5 milioane de decese sunt asociate, anual, cu poluarea aerului din cauza incendiilor
Timp de 19 ani, mai exact din anul 2000 și până în 2019, cercetătorii au constatat că aproximativ 450.000 de decese pe an din cauza bolilor de inimă au fost strâns legate de poluarea aerului cauzată de incendii.
Totodată, alte 220.000 de decese din cauza bolilor respiratorii ar putea fi atribuite fumului și particulelor eliberate în aer de incendii.
La nivel mondial, un total de 1,53 milioane de decese din toate cauzele au fost asociate cu poluarea aerului cauzată de incendii, potrivit studiului.
Cele mai frecvente decese au loc în țările sărace
Spre exemplu, un număr record de arderi ilegale ale terenurilor agricole din nordul Indiei este parţial responsabil pentru norul de poluare cu aspect apocaliptic, cu concentraţii de microparticule nocive mult peste standardele internaţionale de sănătate, care acoperă capitala indiană, mai arată studiul.
Autorii studiului atrag atenția că ar trebui să se ia în calcul „acțiuni urgente” pentru a face față numărului mare de decese cauzate de incendii. Totodată, aceștia vorbesc și despre „nedreptatea climatică” cu care se confruntă țările sărace.
Câteva mijloace de evitare a fumului de la incendii sunt îndepărtarea de zona cea mai poluată, utilizarea purificatoarelor de aer și a măștilor, precum și rămânerea în casă. Chiar și așa, aceste mijloace nu sunt accesibile locuitorilor din aceste țări, mai arată cercetătorii.
Internațional
Transnistria a întrerupt încălzirea şi apa caldă către populaţie, după ce Rusia a oprit furnizarea de gaze prin Ucraina
Regiunea separatistă moldoveană Transnistria a întrerupt miercuri furnizarea de încălzire şi apă caldă pentru populaţie după ce Rusia a oprit furnizarea de gaze prin Ucraina, ca urmare a expirării acordului de tranzit, relatează The Guardian, potrivit news.ro.
Transnistria a întrerupt încălzirea şi apa caldă către populaţie
Transnistria este o entitate pro-rusă care s-a separat de restul Moldovei după prăbuşirea Uniunii Sovietice în 1991. Transnistria primea gaz rusesc prin Ucraina, dar această rută de aprovizionare a fost întreruptă miercuri, după ce a expirat acordului de tranzit între cele două țări aflate în război.
Potrivit unui comunicat publicat pe site-ul companiei energetice transnistrene, întreruperea de agent termic a intrat în vigoare miercuri la ora locală 7 dimineața, dar unele facilități precum spitalele sunt exceptate.
Compania a îndemnat locuitorii să se îmbrace gros, să adune membrii familiei într-o singură cameră, să atârne pături sau perdele groase peste ferestre şi uşile de la balcoane şi să folosească reşouri, conform surselor precizate anterior.
„Este interzisă utilizarea sobelor pe gaz sau electrice pentru a încălzi apartamentul. Acest lucru poate duce la tragedii”, a declarat compania.
Luna trecută, parlamentul local a cerut Kremlinului şi parlamentului rus să ajungă la un nou acord cu Ucraina pentru a permite continuarea livrărilor de gaze. Moscova a declarat atunci că îşi va proteja cetăţenii şi soldaţii din Transnistria.
Până la expirarea acordului de tranzit al gazelor cu Ucraina, Rusia furniza Moldovei aproximativ 2 miliarde de metri cubi de gaze pe an, pompate în Transnistria. Cu aceste gaze era asigurată funcţionarea termocentralei electrice de la Cuciurgan, de unde se aproviziona cu energie electrică la un preţ mai mic şi partea dreaptă a Nistrului. În prezent, Republica Moldova se bazează în proporţie de peste 60% pe importurile de energie electrică din România pentru a-şi asigura necesarul.
Gazprom poate face livrări de gaz în Transnistria prin rute alternative, dar condiţionează acest lucru de plata unei pretinse datorii mai vechi a Chişinăului. Autorităţile din Republica Moldova nu recunosc cuantumul acestei datorii. Gazprom susţine că Moldovagaz – companie pe care o controlează – trebuie să-i plătească 709 milioane de dolari, în timp ce Chişinăul susţine că este vorba de arierate în cuantum de doar 8,6 milioane de dolari.
În aceste condiţii, Moldova acuză Rusia că exploatează dependenţa sa energetică de Moscova pentru a destabiliza ţara, ceea ce Moscova neagă.
-
Business10 luni înainte
Alexandria, al 4-lea cel mai rău oraș în care să trăiești, din toată România
-
Politică12 luni înainte
România ar putea plăti despăgubiri de miliarde din cauza Guvernului Cioloș, care a inclus Roșia Montană în patrimoniul UNESCO
-
Politică5 luni înainte
Proiectul Ralucăi Turcan devine realitate. Pensiile sub 3.000 de lei nu vor mai fi impozitate. Zeci de mii de sibieni vor beneficia
-
Politică8 luni înainte
Unde sunt parcurile industriale promise de Adrian Gâdea? Nicăieri. Vezi ce s-a ales de promisiunile mincinoase ale conducerii PSD Teleorman