Internațional
Flota fantomă care ajută Rusia să evite sancțiunile și să își continue războiul în Ucraina

Companiile turcești au cumpărat zeci de tancuri petroliere care transportă petrol rusesc, ajutând Rusia să evite sancțiunile și să își continue războiul în Ucraina.
ISTANBUL — Într-o clădire gri de birouri cu patru etaje, deasupra unui club de noapte, cu o ușă neagră, o companie fondată de un magnat turc, de șosete și lenjerie intimă, s-a transformat într-unul dintre cei mai mari armatori din lume care transporta petrol rusesc.
Cum reușește flota fantomă să ajute Rusia?
Firma, Beks Ship Management, a cumpărat 37 de nave din 2021, multe dintre ele petroliere vechi, cheltuind peste jumătate de miliard de dolari în puțin peste doi ani și mărind valoarea flotei de 10 ori.
Companii precum Beks sunt un element critic în încercările Rusiei de a continua să furnizeze petrol în întreaga lume și de a finanța războiul în Ucraina.
Flota include acum sute de nave din întreaga lume, multe deținute de companii din Grecia, India și Emiratele Arabe Unite, precum și Turcia. Mulți se sustrag de la sancțiunile occidentale prin operarea în afara standardelor obișnuite ale industriei, renunțând adesea la asigurarea cu Cluburile P&I, rețelele globale care asigură aproximativ 90% din transportul comercial mondial. Unii folosesc un sistem paralel de asigurări rus, instituit de la începutul războiului, conform The Wall Street Journal.
Navele îmbătrânesc frecvent, au aproximativ 20 de ani sau mai mult și și-au schimbat proprietarii de mai multe ori, ridicând probleme de siguranță și de mediu. Analiștii de transport maritim spun că există întrebări din ce în ce mai mari despre posibilitatea că tancurile nu sunt controlate corespunzător și dacă Moscova va plăti în cazul unui accident. Rusia a declarat că face eforturi pentru ca sistemul său de asigurări să fie recunoscut la nivel internațional.
Companiile turcești, inclusiv Beks, sunt o preocupare deosebită. Ei au achiziționat cel puțin 36 de nave care nu sunt listate ca fiind asigurate de către Cluburile P&I, atrăgând mai multă atenție asupra aplicării, de către Turcia, a sancțiunilor împotriva Rusiei, atunci când președintele Recep Tayyip Erdogan încearcă să repare relațiile tensionate cu SUA.
Cine este compania turcă Beks?
În luna februarie a acestui an, Beks era al patrulea cel mai mare armator din comerțul rusesc cu petrol, potrivit datelor privind transporturile maritime analizate de Global Witness, un grup anticorupție care a militat în numele Ucrainei pentru sancțiuni mai dure.
Craig Kennedy, un analist energetic și fost consilier financiar care studiază flota fantomă rusă la Centrul Davis de Studii Ruse și Eurasiatice din Harvard, a numit preocupările legate de siguranță „o bombă cu ceas”.
Preocuparea numărul unu este că sunt nave vechi. „Există un motiv pentru care nu continuă să navigheze pentru totdeauna, pentru că atunci se ajunge la un punct în care oboseala structurală devine pur și simplu o problemă prea mare”, a spus el.
Beks a avut o serie de incidente de siguranță în ultimii ani. În iunie, salvatorii ruși au fost nevoiți să stingă un incendiu în sala mașinilor Forței Beks, în largul coastei Pacificului. O altă navă deținută de companie a eșuat în largul Tunisiei, în iulie.
Ce s-a întâmplat cu flota?
Totuși, flota încă navighează și, împreună cu alte companii de transport maritim, ajută Rusia să se adapteze la sancțiunile Occidentului, creând un impas global care reflectă, într-un fel, liniile de front care se mișcă lent în războiul din Ucraina. Veniturile din petrol și gaze au contribuit la menținerea economiei ruse pe linia de plutire înainte de prăbușirea rublei din această lună, care a determinat o creștere de urgență a ratei de către banca centrală, în această săptămână.
Totuși, există semne că eficacitatea efortului de sancțiuni condus de americani se estompează.
În iulie, cel mai important țiței din Rusia de calitate, Urali, a început să se tranzacționeze la peste 60 de dolari pe baril – peste plafonul stabilit de economiile Grupului celor Șapte pentru petrolul rusesc, în decembrie, spre a permite Rusiei să continue să vândă și să mențină prețurile globale scăzute, în același timp sufocând veniturile către Moscova. Analiştii spun că acest lucru sugerează că o mare parte din exporturile sale sunt expediate şi vândute la preţuri mai mari.
Turcia, sancționată de către SUA
Oficialii americani și aliați se luptă acum pentru a înăspri aplicarea sancțiunilor, în special în țări precum Turcia, un aliat al Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, care a redus împotriva cerealelor și a extins comerțul cu Rusia în timpul războiului din Ucraina.
Oficialii americani declară că Washingtonul rămâne îngrijorat de faptul că Turcia este un centru pentru încălcările sancțiunilor rusești, inclusiv flota fantomă pentru petrolul rusesc, escalele la port de către navele de marfă rusești sancționate, care transportă arme și transporturile de bunuri precum electronicele occidentale de care Moscova are nevoie pentru armata sa.
„Avem un dialog continuu cu guvernul turc pe aceste probleme”, a spus un diplomat occidental, referindu-se la conversațiile guvernului SUA cu statul turc și sectorul privat. „Speranța noastră sinceră este să evităm un scenariu în care o companie turcă este sancționată și am lucrat atât cu guvernul, cât și cu sectorul privat pentru a-i informa cu privire la riscurile reale”, prezintă WSJ.
Beks Ship Management, fondată cu peste un deceniu în urmă, a operat în obscuritate ani de zile cu o flotă mică care includea doar șase nave, începând cu 2021. Compania a început ca o afacere secundară a unui magnat turc al textilelor, Ali Bekmezci, care este cunoscut în Turcia pentru fabrica lui care face șosete și lenjerie intimă, pentru mărci occidentale precum H&M.
Compania s-a extins agresiv în ultimii 2 ani și jumătate, iar cheltuielile sale s-au accelerat de la invazia Ucrainei, achiziționând 17 nave, din 2022. Compania deține acum 41 de nave în valoare de 782,61 de milioane de dolari, de aproximativ 10 ori valoarea flotei sale în 2021, potrivit Veson Nautical, o firmă de consultanță în domeniul transporturilor.
Cemil Ersoz, membru al consiliului de administrație și partener fondator al companiei, a declarat că firma a finanțat navele de la bănci din Franța, China, Japonia, Taiwan și Australia, dar a refuzat să numească creditorii din cauza a ceea ce a spus că sunt acorduri de confidențialitate. „Nicio finanțare nu a venit din Rusia”, a spus el, citat de WSJ.
„Noi nu lucrăm doar cu Rusia. Lucrăm peste tot. Facem toate controalele necesare sancțiunilor cu avocații noștri englezi”, a spus Ersoz. El a adăugat că asigurarea a fost susținută „în principal de Lloyd’s și piețele europene”, dar nu a explicat de ce navele nu au apărut în baza de date P&I. Lloyd’s este o piață de asigurări din Londra.
Așa-numita asigurare de protecție și despăgubire este disponibilă în afara Cluburilor P&I, inclusiv de la unele sindicate listate la Lloyd’s și unele din Europa, care reasigură cu piața, spun experții.
„În general, este considerată potrivită doar pentru tipurile de nave mai puțin riscante – remorchere, șlepuri, bărci cu echipaj”, a declarat David Osler, expert în asigurări la Lloyd’s List Intelligence, un furnizor de informații despre transport maritim. Acele nave mai mici necesită o rambursare potențială de asigurare mai mică. „Dacă asigurarea achiziționată este la un nivel suficient pentru cisternele mai vechi, este o întrebare separată”, a spus el.
„Există un sfârșit dubios pentru industria asigurărilor”, a adăugat.
Ce s-a întâmplat cu petrolul furnizat?
Navele deținute de companie au încărcat petrol în ultimele luni în portul Kozmino, de pe coasta Pacificului Rusiei. Aici, petrolul a fost vândut în mod constant la prețuri peste limita maximă, potrivit cifrelor de transport maritim adunate de furnizorul de date despre mărfuri, Kpler, și revizuite de The Wall Street Journal.
Compania a continuat să livreze petrol din port chiar și după ce Departamentul de Trezorerie a emis un avertisment global, în aprilie, împotriva încărcării petrolului la Kozmino și în alte porturi din Orientul Îndepărtat al Rusiei, din cauza încălcării plafonului de preț, ceea ce a determinat unele companii maritime principale să nu mai exporte ulei de la terminal. Unii dintre cei care nu sunt enumerați continuă să livreze petrol din terminal, printre care și un alt expeditor turc, Imza Marine. Nu a răspuns la o solicitare de comentariu.
Una dintre cele mai mari nave ale lui Beks, petrolierul Beks Sun, a făcut o escală în port la terminalul petrolier Transneft, deținut de Rusia, din Kozmino, în iulie și apoi a plecat spre India, arată datele de transport maritim. Cea mai mare parte a afacerilor de transport maritim ale lui Beks se îndreaptă spre și dinspre Rusia, transportând adesea petrol în China, India și către alți cumpărători.
„Suntem foarte precauți în respectarea mecanismului de plafonare a prețurilor”, a spus Ersoz într-un mesaj text. El nu a răspuns la nicio întrebare pentru WSJ despre modul în care compania a livrat petrol de la Kozmino, la tarife conforme cu plafonul.
Rezultatul net este însă că, din cauza prețurilor mai mici și a acestei game largi de expeditori, Rusia a reușit să-și extindă cota pe unele dintre cele mai mari piețe de petrol din lume pe parcursul războiului, schimbând modul în care funcționează aprovizionarea globală cu energie.
Acesta a depășit pentru scurt timp Arabia Saudită ca cel mai mare furnizor al Chinei, în aprilie. Acum, cele două sunt aproximativ egale, analiştii aşteptându-se ca Rusia să avanseze din nou în lunile următoare.
În India, schimbarea a fost și mai dramatică. Moscova asigură acum aproximativ 40% din importurile de petrol ale Indiei, potrivit Kpler, în creștere cu 3% comparativ cu datele de dinainte de război.
Internațional
Sectorul transporturilor maritime se confruntă cu o lipsă de marinari la nivel mondial, ceea ce generează probleme. Ce spun experții din domeniu

Sectorul transporturilor maritime se confruntă cu o lipsă de marinari la nivel global, ceea ce generează mai multe probleme. Printre acestea se numără accidentele pe mare, creșterile tarifelor de transport, dar și creșterea CV-urilor false, anunță experții, conform CNBC.
Înainte de război, Rusia și Ucraina furnizau o bună parte din forța de muncă maritimă globală
Numărul de nave a crescut semnificativ în ultimii ani, dar, cu toate acestea, în cazul personalului calificat creșterile nu au existat. Înainte de război, Rusia și Ucraina furnizau aproximativ 15% din forța de muncă maritimă globală. Ulterior, după război, cele două țări au înregistrat un declin semnificativ al numărului de marinari disponibili, arată datele Camerei Internaționale de Transport Maritim (ICS), potrivit sursei citate anterior.
ICS estimează că până în 2026 va exista un deficit de aproximativ 90.000 de marinari calificaţi și solicită factorilor de decizie să elaboreze strategii naţionale pentru a rezolva această problemă.
Ce efecte are criza marinarilor asupra siguranței și costurilor
Lipsa personalului calificat a determinat companiile să angajeze marinari cu mai puțină experiență, deci mai slab pregătiți. Acest lucru afectează standardele de siguranță pe mare.
„Nivelul de competenţă al marinarilor scade, deoarece acum este suficient să aibă o licenţă”, a spus un căpitan dintr-o companie maritimă globală, arată sursa citată. Bărbatul a fost nevoit să concedieze mai mulţi membri ai echipajului din cauza lipsei de competenţe.
Totodată, criza personalului calificat amenință să perturbe lanțurile globale de aprovizionare, deoarece lipsa echipajelor poate întârzia navele în porturi.
Salariile marinarilor rămân ridicate. Acestea reprezintă o mare parte din costurile de operare ale unei nave, totodată. În acest context, se mențin tarife mari de transport și presiunile inflaționiste.
Oboseala îi doboară pe marinarii cu experiență și afectează siguranța – studiu
Marinarii existenţi sunt adesea obligaţi să petreacă perioade mai lungi pe mare, fără zile libere, ceea ce duce la oboseală şi stres mental.
Potrivit unui studiu realizat în 2024 de World Maritime University, peste 93% dintre marinarii chestionaţi au identificat oboseala ca fiind cea mai frecventă problemă legată de siguranţă, iar 78% au raportat că nu au avut o zi liberă pe întreaga durată a contractului.
Lipsa personalului calificat este asociat și cu dorințele profesionale ale tinerilor, care sunt din ce în ce mai puțin atrași de o astfel de carieră, pe mare. Cei mai mulți sunt atrași de joburile care oferă echilibru între viața profesională și cea personală. Nici măcar salariile mari nu îi mai determină să devină marinari.
Internațional
Studiu: Poluarea aerului cauzată de incendii este asociată cu 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial

Poluarea aerului cauzată de incendii este legată de peste 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial, potrivit unui studiu publicat în The Lancet, citat de dw.com.
Majoritatea deceselor sunt înregistrate în țările în curs de dezvoltare, se mai arată în studiu.
Numărul deceselor cauzate de poluarea aerului va crește în următorii ani
Numărul deceselor va crește în următorii ani pe fondul schimbărilor climatice, care fac ca incendiile de pădure să fie mai frecvente și mai intense.
Cercetătorii internaționali au analizat datele existente, cu privire la incendiile de pădure care fac adevărate ravagii în natură, dar și datele referitoare la arderile de teren practicate în agricultură pentru curățarea câmpurilor.
Peste 1,5 milioane de decese sunt asociate, anual, cu poluarea aerului din cauza incendiilor
Timp de 19 ani, mai exact din anul 2000 și până în 2019, cercetătorii au constatat că aproximativ 450.000 de decese pe an din cauza bolilor de inimă au fost strâns legate de poluarea aerului cauzată de incendii.
Totodată, alte 220.000 de decese din cauza bolilor respiratorii ar putea fi atribuite fumului și particulelor eliberate în aer de incendii.
La nivel mondial, un total de 1,53 milioane de decese din toate cauzele au fost asociate cu poluarea aerului cauzată de incendii, potrivit studiului.
Cele mai frecvente decese au loc în țările sărace
Spre exemplu, un număr record de arderi ilegale ale terenurilor agricole din nordul Indiei este parţial responsabil pentru norul de poluare cu aspect apocaliptic, cu concentraţii de microparticule nocive mult peste standardele internaţionale de sănătate, care acoperă capitala indiană, mai arată studiul.
Autorii studiului atrag atenția că ar trebui să se ia în calcul „acțiuni urgente” pentru a face față numărului mare de decese cauzate de incendii. Totodată, aceștia vorbesc și despre „nedreptatea climatică” cu care se confruntă țările sărace.
Câteva mijloace de evitare a fumului de la incendii sunt îndepărtarea de zona cea mai poluată, utilizarea purificatoarelor de aer și a măștilor, precum și rămânerea în casă. Chiar și așa, aceste mijloace nu sunt accesibile locuitorilor din aceste țări, mai arată cercetătorii.
Internațional
Transnistria a întrerupt încălzirea şi apa caldă către populaţie, după ce Rusia a oprit furnizarea de gaze prin Ucraina

Regiunea separatistă moldoveană Transnistria a întrerupt miercuri furnizarea de încălzire şi apă caldă pentru populaţie după ce Rusia a oprit furnizarea de gaze prin Ucraina, ca urmare a expirării acordului de tranzit, relatează The Guardian, potrivit news.ro.
Transnistria a întrerupt încălzirea şi apa caldă către populaţie
Transnistria este o entitate pro-rusă care s-a separat de restul Moldovei după prăbuşirea Uniunii Sovietice în 1991. Transnistria primea gaz rusesc prin Ucraina, dar această rută de aprovizionare a fost întreruptă miercuri, după ce a expirat acordului de tranzit între cele două țări aflate în război.
Potrivit unui comunicat publicat pe site-ul companiei energetice transnistrene, întreruperea de agent termic a intrat în vigoare miercuri la ora locală 7 dimineața, dar unele facilități precum spitalele sunt exceptate.
Compania a îndemnat locuitorii să se îmbrace gros, să adune membrii familiei într-o singură cameră, să atârne pături sau perdele groase peste ferestre şi uşile de la balcoane şi să folosească reşouri, conform surselor precizate anterior.
„Este interzisă utilizarea sobelor pe gaz sau electrice pentru a încălzi apartamentul. Acest lucru poate duce la tragedii”, a declarat compania.
Luna trecută, parlamentul local a cerut Kremlinului şi parlamentului rus să ajungă la un nou acord cu Ucraina pentru a permite continuarea livrărilor de gaze. Moscova a declarat atunci că îşi va proteja cetăţenii şi soldaţii din Transnistria.
Până la expirarea acordului de tranzit al gazelor cu Ucraina, Rusia furniza Moldovei aproximativ 2 miliarde de metri cubi de gaze pe an, pompate în Transnistria. Cu aceste gaze era asigurată funcţionarea termocentralei electrice de la Cuciurgan, de unde se aproviziona cu energie electrică la un preţ mai mic şi partea dreaptă a Nistrului. În prezent, Republica Moldova se bazează în proporţie de peste 60% pe importurile de energie electrică din România pentru a-şi asigura necesarul.
Gazprom poate face livrări de gaz în Transnistria prin rute alternative, dar condiţionează acest lucru de plata unei pretinse datorii mai vechi a Chişinăului. Autorităţile din Republica Moldova nu recunosc cuantumul acestei datorii. Gazprom susţine că Moldovagaz – companie pe care o controlează – trebuie să-i plătească 709 milioane de dolari, în timp ce Chişinăul susţine că este vorba de arierate în cuantum de doar 8,6 milioane de dolari.
În aceste condiţii, Moldova acuză Rusia că exploatează dependenţa sa energetică de Moscova pentru a destabiliza ţara, ceea ce Moscova neagă.
-
Business11 luni înainte
Alexandria, al 4-lea cel mai rău oraș în care să trăiești, din toată România
-
Politică5 luni înainte
Proiectul Ralucăi Turcan devine realitate. Pensiile sub 3.000 de lei nu vor mai fi impozitate. Zeci de mii de sibieni vor beneficia
-
Politică9 luni înainte
Unde sunt parcurile industriale promise de Adrian Gâdea? Nicăieri. Vezi ce s-a ales de promisiunile mincinoase ale conducerii PSD Teleorman
-
Politică8 luni înainte
Daniel Constantin, președintele PNL Teleorman, cere demiterea imediată a inspectorului general adjunct bătăuș din Turnu Măgurele