Connect with us

Internațional

Era lucrurilor foarte ieftine este amenințată

Publicat cu

pe

Era lucrurilor foarte ieftine este amenințată

Fabricile din Asia se luptă să atragă muncitori tineri, ceea ce reprezintă o veste proastă pentru consumatorii occidentali, obișnuiți să cumpere lucruri ieftine. Acest factor amenință era bunurilor la prețuri foarte de mici.

Locul de muncă are ferestre din podea până în tavan și o cafenea care servește ceai matcha, precum și cursuri gratuite de yoga și dans. În fiecare lună, lucrătorii se adună la sesiuni de teambuilding pentru a bea bere, a conduce karturi și a merge la bowling, conform The Wall Street Journal.

Această companie nu este Google, ci este o fabrică de confecții din Vietnam.

Asia, sursa lucrurilor ieftine

Asia, locul fabricării din lume și sursa multor lucruri pe care americanii le cumpără, se confruntă cu o mare problemă: tinerii săi, în general, nu vor să lucreze în fabrici.

Acesta este motivul pentru care fabrica de confecții încearcă să-și facă partea de producție mai atrăgătoare și să tragă un semnal de alarmă la companiile occidentale care se bazează pe forța de muncă ieftină a regiunii, pentru a produce bunuri de consum la prețuri accesibile.

Declinul forței de muncă foarte ieftine, din fabrica asiatică, devine cel mai recent test al modelului de producție globalizat care, în ultimele trei decenii, a livrat consumatorilor din întreaga lume o gamă largă de bunuri produse la preț redus. Americanii obișnuiți cu moda la preț redus și cu televizoarele cu ecran plat ar putea fi, în curând, acaparați de prețuri mai mari.

„Nu a mai rămas niciun loc pe planetă care să-ți poată oferi ceea ce îți dorești”, a spus Paul Norriss, co-fondatorul britanic al fabricii de îmbrăcăminte din Vietnam, UnAvailable, cu sediul în Ho Chi Minh City. „Oamenii vor trebui să-și schimbe obiceiurile de consum, la fel și mărcile”.

Muncitorii în vârstă de 20 de ani – forța de muncă tradițională a industriei confecțiilor – abandonează în mod obișnuit programul de formare al companiei sale, a spus Norriss. Cei care rămân, adesea lucrează doar câțiva ani. Norriss speră că formarea coeficientului cool, la locul de muncă, ar putea face diferența.

„Toată lumea vrea să fie Instagrammer sau fotograf sau stilist sau să lucreze la o cafenea”, a transmis el, citat de WSJ.

Ce fac fabricile pentru a rezolva această problemă?

Ca răspuns la criză, fabricile din Asia au fost nevoite să mărească salariile și să adopte strategii uneori costisitoare pentru a reține muncitorii, de la îmbunătățirea tarifelor la cantină, până la construirea de grădinițe pentru copiii muncitorilor.

Producătorul de jucării și jocuri Hasbro a declarat anul acesta că deficitul de forță de muncă din Vietnam și China a crescut costurile. Producătorul de Barbie Mattel, care are o bază de producție mare în Asia, se confruntă și cu cheltuieli mai mari pentru forța de muncă. Ambele companii au crescut prețurile pentru produsele lor. Nike, care își produce majoritatea pantofilor în Asia, a semnalat în iunie că prețurile produselor au crescut din cauza cheltuielilor mai mari cu forța de muncă, prezintă WSJ.

„Pentru consumatorii americani care s-au obișnuit să aibă bunuri într-o anumită parte și relativ stabilă a venitului lor disponibil, cred că acea fundație va trebui să fie reorganizată”, a spus Manoj Pradhan, economist din Londra și coautor al lucrării Marea inversare demografică.

Mentalități schimbate în generațiile actuale

Începând cu anii 1990, China și apoi alte centre de producție asiatice, s-au integrat în economia globală, transformând națiunile de fermieri săraci în puteri de producție. Bunurile durabile, cum ar fi frigiderele și canapele, au devenit mai puțin costisitoare.

Acum, acele națiuni producătoare se confruntă cu o problemă generațională. Lucrătorii mai tineri, mai educați decât părinții lor și veteranii de pe Instagram, TikTok și alte rețele sociale, decid că viața lor profesională nu ar trebui să se desfășoare în interiorul zidurilor fabricii.

Schimbările demografice joacă un rol. Tinerii din Asia au mai puțini copii decât părinții lor și la vârste mai înaintate, ceea ce înseamnă că sunt supuși mai puțin la presiunea de a câștiga un venit constant la vârsta de 20 de ani. Un sector de servicii în plină expansiune oferă opțiunea de a lucra mai puțin epuizant ca funcționari în magazine, în mall-uri și ca recepționeri la hoteluri.

Problema este acută în China, unde șomajul în rândul tinerilor din mediul urban a atins 21% în iunie, deși fabricile aveau deficit de forță de muncă. Companiile multinaționale au mutat producția din China în țări precum Malaezia, Indonezia, Vietnam și India. Proprietarii fabricilor de acolo au spus că și ei se luptă să-i facă pe tineri să se înscrie.

Salariile fabricilor din Vietnam s-au dublat după 2011, la 320 de dolari pe lună – de trei ori rata de creștere în SUA, potrivit datelor Organizației Internaționale a Muncii a Națiunilor Unite. În China, salariile fabricilor au crescut cu 122% din 2012 până în 2021, ultima perioadă pentru care sunt disponibile datele ONU.

La începutul acestui an, Nguyen Anh Tuan, un absolvent de liceu vietnamez, în vârstă de 25 de ani, și-a părăsit slujba de mecanic la o fabrică de piese auto din suburbia din Hanoi pentru a lucra ca șofer de motocicletă pentru Grab, echivalentul local Uber. El transportă pasagerii pentru o plată orară mai mică decât a câștigat la fabrică, dar a spus că schimbarea a meritat, pentru că acum este propriul său șef, conform WSJ.

„Supervizorii mei au făcut adesea observații foarte neplăcute, care m-au stresat”, a spus Tuan despre cei trei ani petrecuți în fabrică. Munca din fabrică l-ar tenta din nou doar dacă vechiul său salariu lunar de 400 de dolari s-ar dubla, a spus el.

În trecut, producătorii s-ar fi putut muta pur și simplu în destinații mai puțin costisitoare. Acest lucru nu este atât de ușor în prezent. Există națiuni în Africa și Asia de Sud cu resurse mari de forță de muncă, dar multe sunt instabile din punct de vedere politic sau nu au infrastructură bună și forță de muncă pregătită.

Mărcile de îmbrăcăminte au fost atacate atunci când s-au extins în Myanmar și Etiopia, doar pentru a constata că operațiunile au fost întrerupte de tulburări și război civil. Bangladesh a fost o bază de încredere pentru producția de haine, dar politicile comerciale restrictive și porturile înfundate l-au împiedicat să producă mult mai mult decât atât.

India are o populație imensă, iar firmele care caută alternative la China se extind acolo. Dar chiar și în India, directorii fabricilor încep să se plângă de dificultățile de a păstra tinerii muncitori. Mulți tineri preferă viața la fermă susținută de programele de asistență socială de stat sau aleg să lucreze în orașe decât să locuiască în căminele fabricilor din centrele industriale. Inginerii instruiți părăsesc fabricile pentru locuri de muncă în IT.

Proprietarii de fabrici încearcă soluții

Era lucrurilor foarte ieftine este amenințată

Era lucrurilor foarte ieftine este amenințată

Proprietarii de fabrici din Asia încearcă să facă locurile de muncă mai atractive, inclusiv subvenționând grădinițe și finanțând programe de formare tehnică. Unii mută fabricile în zonele rurale, unde oamenii sunt mai dispuși să facă muncă manuală, dar asta îi îndepărtează de porturi și furnizori și îi obligă să se adapteze vieții rurale, inclusiv absențele muncitorilor în timpul recoltării.

Christina Chen, proprietara taiwaneză a unui producător de mobilă care vinde unor retaileri americani precum Lowe’s, a decis să-și mute fabrica din sudul Chinei în urmă cu patru ani, sperând că va fi mai ușor să recruteze. Ea a luat în considerare, mai întâi, zonele industriale din apropierea orașului Ho Chi Minh, dar a auzit povești de coșmar despre fluctuația mare a lucrătorilor și salariile în creștere.

Ea s-a stabilit în schimb în zona rurală din nordul Vietnamului. Lucrătorii ei au, de obicei, între 40 și 50 de ani, iar unii nu pot citi bine, a spus ea, ceea ce necesită explicarea sarcinilor verbale și utilizarea demonstrațiilor vizuale. Cu toate acestea, forța ei de muncă este mai stabilă, a adăugat.

Își prețuiește angajații mai tineri care știu să citească. Ea îi implică în luarea deciziilor, îi invită să-și cunoască cumpărătorii americani atunci când îi vizitează și le împărtășește imagini cu mesele și scaunele companiei din magazinele din SUA.

Compania ei, Acacia Woodcraft Vietnam, este parțial automatizată, a spus ea, dar măiestria umană este încă necesară pentru multe sarcini.

Peisajul muncii a fost mult diferit acum două decenii, când găsirea de muncitori era la fel de simplă ca deschiderea porților fabricii și privirea bicicletelor intrând în flux.

Cum arată tipologia unui muncitor în fabrică, acum

În 2001, Nike a raportat că mai mult de 80% dintre lucrătorii săi din fabrică se aflau în Asia și că cel tipic avea 22 de ani, singur și crescut într-o fermă. Astăzi, tipologia muncitorului Nike, în China, are 40 de ani, iar în Vietnam 31, în parte pentru că țările asiatice îmbătrânesc rapid.

Maxport Limited Vietnam, un furnizor Nike fondat în 1995, a văzut intensificarea concurenței pentru muncitori. Lumina soarelui trece acum prin ferestrele fabricilor sale și a plantat mii de plante și copaci. A intensificat formarea pentru tinerii lucrători pentru a avansa și a deveni supraveghetori.

Totuși, se luptă să atragă tineri. Acesta a încheiat un program de formare pentru absolvenții de liceu pentru că puțini dintre ei au acceptat posturi după aceea, a declarat responsabilul superior pentru conformitate Do Thi Thuy Huong. Aproximativ 90% dintre angajații Maxport au 30 de ani sau mai mult, prezintă WSJ.

Forța de muncă îmbătrânește

Lovesac, un producător de mobilă cu sediul în Stamford, Connecticut, spune că forța de muncă din China îmbătrânește și că a devenit mai greu să găsești lucrători mai tineri pentru a ocupa locurile libere.

Directorul său executiv, Shawn Nelson, a spus că tinerii din locuri precum China și Vietnam, care au smartphone-uri și sunt conectați la cultura globală, sunt mai puțin interesați de munca în fabrică. „Odată ce pot să-i vadă pe Kardashians, nu vor să mai facă acea muncă”. „Preferă să lucreze într-un magazin”.

Compania intenționează să mute unele operațiuni în SUA. Mai târziu în acest an, intenționează să înceapă să facă locuri la o fabrică automatizată din Carolina de Nord.

Când fabricile din Asia se automatizează, mulți au probleme în a găsi muncitori capabili să opereze utilaje avansate. Managerii au spus că nu sunt suficienți tineri interesați să învețe inginerie mecanică și că cei care o fac, sar la alte profesii.

Abhyuday Jindal, directorul general al producătorului indian de oțel inoxidabil, Jindal Stainless, a declarat că lucrătorii din generația Z sunt atrași de sectorul IT și că cei mai mulți dintre ei „căută locuri de muncă de birou, chiar și atunci când sunt recrutați pentru funcții tehnice”.

Fabricile „fie trebuie să plătească ceva mai mulți bani pentru abilitățile pe care le doresc, fie să facă compromisuri cu privire la capacitățile de care au nevoie”, a spus Richard Jackson, directorul general al JacksonGrant, o firmă de recrutare din Thailanda.

În Malaezia, un centru de semiconductori și electronice, fabricile renunță la cerințele de a purta uniforme, pe care tinerii muncitori le urăsc, și totodată reproiectează instalațiile.

„Încercăm să facem fabricile noastre un pic mai sexy, să deschidem pereții despărțitori, să îi dăm mai multă structură de sticlă, să îi dăm mai multă lumină, să îi dăm puțină muzică plăcută, să creăm un fel de mediu Apple”, a spus Syed Hussain Syed Husman, președinte al Federației Patronale din Malaezia, care reprezintă producătorii.

Tinerii din țările în curs de dezvoltare, care altfel ar putea ocupa locuri de muncă în fabrici, își găsesc un loc de muncă pentru a îngriji numărul tot mai mare de persoane în vârstă din țările dezvoltate, precum și pentru a ocupa goluri în forța de muncă îmbătrânită din acele țări.

Susi Susanti, o tânără de 29 de ani din Indonezia, a spus că a încercat să lucreze în fabrică după ce a absolvit liceul. Ura să fie presată să lucreze mai repede de către managerii ei la o fabrică de electronice și, într-o a doua slujbă, să producă pantofi. I-a spus mamei ei că trebuie să facă altceva.

Într-un curs de șase luni a învățat rudimentar mandarină și a pornit la muncă pentru a îngriji un cuplu în vârstă, din Taiwan. Salariul ei este de trei ori mai mare decât a câștigat în fabricile de acasă, a spus ea, și este mai puțin obositor. „Când persoana de care am grijă se descurcă bine”, a spus ea, „mă pot relaxa”, citează The Wall Street Journal.

Citește mai departe
Apasă pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Internațional

Rețelele electrice din UE au nevoie de investiții de mii de miliarde pentru a evita un blackout spaniol

Publicat cu

pe

Rețelele electrice învechite din Europa nu au capacități de stocare a energiei și au nevoie de investiții în valoare de mii de miliarde de dolari pentru a face față creșterii producției de energie regenerabilă, cererii din ce în ce mai mari de electricitate și pentru a evita un blackout precum cel din Spania, transmite Reuters.

‘Blackout-ul a fost un semnal de alarmă. A arătat că este o nevoie urgentă și inevitabilă pentru modernizarea și consolidarea rețelelor electrice ale Europei’, a declarat secretarul general de la Eurelectric, Kristian Ruby.

Cea mai mare parte a rețelelor electrice din Uniunea Europeană datează din secolul trecut și jumătate dintre linii au peste 40 de ani. Creșterea producției de energie cu emisii reduse de carbon și cererea explozivă de energie din partea centrelor de date și a vehiculelor electrice va necesita o modernizare a rețelelor, care au nevoie și de protecție digitală pentru a face față atacurilor cibernetice.

În condițiile în care investițiile globale în regenerabile aproape s-au dublat după 2010, investițiile în rețele abia s-au schimbat la aproape 300 de miliarde de dolari pe an. Această sumă trebuie să se dubleze, până la peste 600 miliarde de dolari pe an în 2030, pentru a acoperi modernizările necesare, potrivit Agenției Internaționale a Energiei.

Datele furnizate de centrul de reflexie Ember arată că ponderea regenerabilelor în mixul de putere al UE a urcat anul trecut până la 47%, de la 34% în 2019, în timp ce ponderea combustibililor fosili a scăzut până la 29%, de la 39%.

Proiectele eoliene și fotovoltaice sunt relativ rapid de construit, comparativ cu rețelele, care au nevoie de mai mult de un deceniu.

O parte a problemei se datorează sumelor mari și complexității îmbunătățirii rețelelor pe distanțe mari.

Comisia Europeană a estimat că Europa are nevoie să investească 2.000-2.300 miliarde de dolari în rețele până în 2050.

Anul trecut, firmele europene au investit 80 de miliarde de euro în rețele, în creștere de la 50-70 miliarde euro în anii anteriori, susțin analiștii de la centrul de reflexie Bruegel, care au adăugat că ar putea fi nevoie ca investițiile să crească până la 100 de miliarde de euro.

O altă problemă este că sistemele energetice din Spania și Portugalia se numără printre aceste sisteme din Europa care nu au suficiente conexiuni cu alte rețele, care să le poată oferi un back up.

Spania are nevoie de mai multe legături cu Franța și Maroc, spune Jose Luis Dominguez Garcia, de la centrul spaniol de cercetare IREC. Potrivit acestuia, Spania are doar 5% din conexiuni în afara Peninsulei iberice.

În condițiile în care și alte state sunt codașe la acest capitol, Comisia Europeană are drept țintă creșterea gradului de interconectare până la 15% în 2030, de la 10% cât țintea anterior, ceea ce înseamnă că fiecare țară membră UE va trebui să fie în măsură să importe cel puțin 15% din necesarul său de electricitate din țările vecine.

În plus, pe măsură ce crește producția de energie fotovoltaică și eoliană, provocările merg dincolo de modernizarea rețelelor până la nevoia de generare de tip back-up.

Centralele fotovoltaice și eoliene generează curent continuu, în timp ce centralele tradiționale pe gaze sau cele nucleare produc curent alternativ. Curentul continuu trebuie convertit în curent alternativ în invertoare la frecvența de 50 de Hertzi pentru rețelele europene și pentru a fi utilizată de gospodării și firme. Dacă producția de energie scade, rețeaua are nevoie de facilități back-up care să producă curent alternativ, pentru a evita scăderea frecvenței.

În cazul în care frecvența scade, mecanismele automate deconectează anumite facilități de producție, pentru a evita supraîncărcarea transformatoarelor și liniile de transmisie. Dacă mult prea multe centrale sunt deconectate în același timp, sistemul poate intra în blackout.

De asemenea, Europa are în prezent capacități de stocare în baterii de 10,8 Gigawați și aceste capacități urmează să ajungă la 50 de GW în 2030, cu mult sub nivelul necesar de 200 de GW, potrivit Asociației europene pentru stocarea energiei (EASE). 

Citește mai departe

Internațional

Sectorul transporturilor maritime se confruntă cu o lipsă de marinari la nivel mondial, ceea ce generează probleme. Ce spun experții din domeniu

Publicat cu

pe

Sectorul transporturilor maritime se confruntă cu o lipsă de marinari la nivel global, ceea ce generează mai multe probleme. Printre acestea se numără accidentele pe mare, creșterile tarifelor de transport, dar și creșterea CV-urilor false, anunță experții, conform CNBC.

Înainte de război, Rusia și Ucraina furnizau o bună parte din forța de muncă maritimă globală

Numărul de nave a crescut semnificativ în ultimii ani, dar, cu toate acestea, în cazul personalului calificat creșterile nu au existat. Înainte de război, Rusia și Ucraina furnizau aproximativ 15% din forța de muncă maritimă globală. Ulterior, după război, cele două țări au înregistrat un declin semnificativ al numărului de marinari disponibili, arată datele Camerei Internaționale de Transport Maritim (ICS), potrivit sursei citate anterior.

ICS estimează că până în 2026 va exista un deficit de aproximativ 90.000 de marinari calificaţi și solicită factorilor de decizie să elaboreze strategii naţionale pentru a rezolva această problemă.

Ce efecte are criza marinarilor asupra siguranței și costurilor

Lipsa personalului calificat a determinat companiile să angajeze marinari cu mai puțină experiență, deci mai slab pregătiți. Acest lucru afectează standardele de siguranță pe mare.

„Nivelul de competenţă al marinarilor scade, deoarece acum este suficient să aibă o licenţă”, a spus un căpitan dintr-o companie maritimă globală, arată sursa citată. Bărbatul a fost nevoit să concedieze mai mulţi membri ai echipajului din cauza lipsei de competenţe.

Totodată, criza personalului calificat amenință să perturbe lanțurile globale de aprovizionare, deoarece lipsa echipajelor poate întârzia navele în porturi.

Salariile marinarilor rămân ridicate. Acestea reprezintă o mare parte din costurile de operare ale unei nave, totodată. În acest context, se mențin tarife mari de transport și presiunile inflaționiste.

Oboseala îi doboară pe marinarii cu experiență și afectează siguranța – studiu

Marinarii existenţi sunt adesea obligaţi să petreacă perioade mai lungi pe mare, fără zile libere, ceea ce duce la oboseală şi stres mental.

Potrivit unui studiu realizat în 2024 de World Maritime University, peste 93% dintre marinarii chestionaţi au identificat oboseala ca fiind cea mai frecventă problemă legată de siguranţă, iar 78% au raportat că nu au avut o zi liberă pe întreaga durată a contractului.

Lipsa personalului calificat este asociat și cu dorințele profesionale ale tinerilor, care sunt din ce în ce mai puțin atrași de o astfel de carieră, pe mare. Cei mai mulți sunt atrași de joburile care oferă echilibru între viața profesională și cea personală. Nici măcar salariile mari nu îi mai determină să devină marinari.

Citește mai departe

Internațional

Studiu: Poluarea aerului cauzată de incendii este asociată cu 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial

Publicat cu

pe

Poluarea aerului cauzată de incendii este legată de peste 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial, potrivit unui studiu publicat în The Lancet, citat de dw.com.

Majoritatea deceselor sunt înregistrate în țările în curs de dezvoltare, se mai arată în studiu.

Numărul deceselor cauzate de poluarea aerului va crește în următorii ani

Numărul deceselor va crește în următorii ani pe fondul schimbărilor climatice, care fac ca incendiile de pădure să fie mai frecvente și mai intense.

Cercetătorii internaționali au analizat datele existente, cu privire la incendiile de pădure care fac adevărate ravagii în natură, dar și datele referitoare la arderile de teren practicate în agricultură pentru curățarea câmpurilor.

Peste 1,5 milioane de decese sunt asociate, anual, cu poluarea aerului din cauza incendiilor

Timp de 19 ani, mai exact din anul 2000 și până în 2019, cercetătorii au constatat că aproximativ 450.000 de decese pe an din cauza bolilor de inimă au fost strâns legate de poluarea aerului cauzată de incendii.

Totodată, alte 220.000 de decese din cauza bolilor respiratorii ar putea fi atribuite fumului și particulelor eliberate în aer de incendii.

La nivel mondial, un total de 1,53 milioane de decese din toate cauzele au fost asociate cu poluarea aerului cauzată de incendii, potrivit studiului.

 Cele mai frecvente decese au loc în țările sărace

Peste 90% dintre decesele cauzate de poluarea aerului din cauza incendiilor au loc în țările cu venituri mici și medii, iar aproape 40% dintre acestea sunt înregistrate doar în Africa subsahariană.  Cele mai multe decese de acest fel au loc în Republica Democrată Congo, China, India, Nigeria și Indonezia.

Spre exemplu, un număr record de arderi ilegale ale terenurilor agricole din nordul Indiei este parţial responsabil pentru norul de poluare cu aspect apocaliptic, cu concentraţii de microparticule nocive mult peste standardele internaţionale de sănătate, care acoperă capitala indiană, mai arată studiul.

Autorii studiului atrag atenția că ar trebui să se ia în calcul „acțiuni urgente” pentru a face față numărului mare de decese cauzate de incendii. Totodată, aceștia vorbesc și despre „nedreptatea climatică” cu care se confruntă țările sărace.

Câteva mijloace de evitare a fumului de la incendii sunt îndepărtarea de zona cea mai poluată, utilizarea purificatoarelor de aer și a măștilor, precum și rămânerea în casă. Chiar și așa, aceste mijloace nu sunt accesibile locuitorilor din aceste țări, mai arată cercetătorii.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare