Connect with us

Publicat cu

pe

În februarie 2023, Naval Group participă la cea de-a 16-a ediție a International Defence Exhibition & Conference (IDEX) și la NAVDEX (Naval Defence and Maritime Security Exhibition), ambele desfășurate în perioada 20-24 februarie la Centrul Național de Expoziții Abu Dhabi (ADNEC).

O prezență de lungă durată în Emiratele Arabe Unite

Fiind două dintre cele mai importante expoziții mondiale, IDEX și NAVDEX reprezintă o oportunitate de a întâlni partenerii obișnuiți ai Naval Group și autoritățile cheie din regiune. Naval Group are o istorie lungă de cooperare cu diferitele marine ale regiunii și a construit relații pe termen lung și de încredere de peste 30 de ani.

De exemplu, Naval Group este prezent în Arabia Saudită printr-o filială care realizează contracte de servicii pentru Royal Saudi Naval Force. O altă filială Naval Group a fost deschisă în 2018 în Egipt pentru a asigura suportul în serviciu al flotei, care include 2 docuri pentru elicoptere de aterizare clasa MISTRAL, 1 fregata FREMM și 4 corvete Gowind®.

Prin transferul de cunoștințe și cercetarea comună, Naval Group lucrează cu partenerii săi din Emirate pentru a crea oportunități de înaltă calificare pentru cetățenii UAE și pentru a obține progresiv încrederea în sine și autonomia țării. De exemplu, de la înființarea sa în 2019, Naval Group participă la inițiativa Consiliului Tawazun constând într-un program de stagiu cunoscut sub numele de Emirati Global Acceleration Program (E-GAP). Acest program le permite tinerilor cetățeni din Emiratele Arabe Unite să urmeze stagii la Naval Group, în timp ce sunt îndrumați de unii dintre experții noștri, pentru a contribui la dezvoltarea abilităților tinerilor studenți din Emiratele Arabe Unite și pentru a le permite să sprijine nevoile de apărare ale țării în anii următori.

De exemplu, Naval Group este atent la nevoile Marinei Emirate în materie de pregătire și este disponibil să dezvolte soluții adaptate acestor nevoi. Prezența Naval Group în Emiratele Arabe Unite va permite, de asemenea, dezvoltarea de tehnologii inovatoare pentru a servi nevoilor operaționale ale Marinei și Gărzilor de Coastă. Aceste produse pot fi, de asemenea, direcționate către piețele de export, iar beneficiul economic va avea un impact pozitiv asupra bazei industriale naționale de apărare și a piețelor regionale. Apropierea cu utilizatorul final va permite o mai mare reactivitate și eficiență a serviciilor clienților.

Prezentarea tehnologiilor de ultimă oră pentru marinele mondiale

Bazându-se pe experiența de 400 de ani în sprijinirea marinei franceze, Naval Group este partenerul ales pentru multe marine internaționale. Naval Group va prezenta inovațiile de ultimă oră create pentru marinele moderne la cabinele sale IDEX și NAVDEX, demonstrându-și capacitățile ca integrator naval principal prin soluții navale de înaltă tehnologie pentru luptă și managementul crizelor, cum ar fi fregata Belh@rra, corveta Gowind® sau Sistem de management al luptei SETIS.

Naval Group este, de asemenea, recunoscută pentru expertiza sa în domeniul dronelor. Naval Group integrează toate tipurile de vehicule fără pilot – aeriene, de suprafață și subacvatice – pentru a crește capacitățile operaționale ale unei flote de luptă. Acesta reprezintă un nou potențial pentru misiunile de informații, supraveghere și explorare și devine un multiplicator de forță atunci când dronele sunt complet integrate în navă.

Internațional

Lansarea fregatei grecești, primul pas în modernizarea Marinei Elene

Publicat cu

pe

Lansarea primei dintre cele trei fregate noi din clasa Kimon (FDI HN) pentru Grecia, pe 4 octombrie 2023, la șantierul naval francez Naval Group, reprezintă începutul unei recapitalizări semnificative a flotei Marinei Elene, care are nevoie urgentă de modernizare.

Motorul acestui efort de modernizare este extinderea Marinei Turce, care introduce în serviciu noi clase de fregate moderne. Marina Elenă are ambiția de a menține o forță de cel puțin 12 fregate și corvete moderne.

Pentru Grecia, primul FDI HN din clasa Kimon, care va fi numit HS Kimon (F601), urmează să intre în funcțiune în primăvara anului 2025, după echipamente și teste pe mare. Între timp, oțelul a fost tăiat pe a doua navă Nearchos (F602) în iulie 2022 și pe a treia Phormion (F603) în iulie 2023.

Potrivit unui purtător de cuvânt de la Naval Group, Nearchos va fi lansat în toamna anului 2024, cu livrarea în toamna anului 2025, iar Phormion în toamna anului 2025, cu livrarea așteptată în 2026.

Chiar dacă acordul franco-grec pentru cele trei fregate a fost semnat abia în martie 2022 pentru 2,9 miliarde de euro (3,07 miliarde de dolari), livrarea accelerată a navelor este posibilă, deoarece prima pereche a început deja procesul de producție timpuriu.

Kimon și Nearchos au fost inițial destinate să fie construite pentru Marina Franceză în cadrul programului de fregate FDI din clasa Amiral Ronarc’h al Franței, dar, cu permisiunea guvernului francez, au fost transferate în proiectul grec. Acest lucru nu a afectat livrarea navelor franceze.

„Construirea a trei fregate pentru Marina Elenă în Lorient nu a întârziat proiectul francez”, a spus purtătorul de cuvânt al Naval Grup. „Procesul nostru industrial optimizează timpii de construcție și suntem capabili să construim și să lansăm până la două nave pe an. Flexibilitatea procesului industrial de la sediul din Lorient al Naval Group face posibilă integrarea fără probleme a sarcinii generate de contractele de export.’

Kimon și Nearchos sunt construite conform specificațiilor marinei franceze – cunoscute ca Standard-1 – și vor trebui convertite la o dată ulterioară pentru a include cerințele Marinei Elene – Standard-2 – după ce vor fi livrate.

„Având în vedere programul de livrare rapid pentru primele două fregate, Hellenic Navy și Naval Group au decis să livreze o configurație Standard 1 cu un număr limitat de specificități elene, pentru a se potrivi nevoilor marinei elene, capabilități suplimentare vor fi instalate în Grecia de către Naval Group, cu implicarea industriei elene, ca parte a Standardului 2′, a spus purtătorul de cuvânt al Naval Group.

„Datele exacte vor fi ajustate cu Marina Elenă. Aceste activități se desfășoară în sfera contractului’, a adăugat purtătorul de cuvânt. Ar putea fi exercitată și o opțiune pentru o a patra fregata.

Standard-1 include un tun principal Super Rapid de 76 mm, două tunuri Narwhal de 20 mm, opt rachete antinavă Exocet MM40 Block III, două sisteme de lansare verticală A50 Sylver cu opt celule pentru racheta de apărare aeriană Aster 15 și patru tuburi torpile ușoare MU90.

Standard-2 este similar, dar include lansatoare suplimentare de momeală de torpile CANTO, patru sistem de lansare vertical Sylver A50 cu opt celule pentru rachetele de apărare antiaeriană Aster 30 B1 și tunul Lionfish de 20 mm și rachetă Rolling Airframe (SeaRAM) pentru apărare apropiată.

Pe baza designului Belharra al Naval Group, fregatele FDI au o lungime de 122m și deplasează aproximativ 4.500 de tone și pot suporta capabilități de război anti-aer, anti-suprafață și anti-submarin și au spațiu pentru un elicopter de 10 tone. Acestea vor reprezenta o creștere semnificativă față de capacitățile vechilor 10 fregate din clasa Elli (tip Kortenaer/S), care sunt înlocuite cu trei sau patru nave din clasa Kimon și un nou program de corvetă pentru șase nave.

Fregatele din clasa Elli au 130 m lungime și 3.500 t și au fost construite și puse în funcțiune la sfârșitul anilor 1970/începutul anilor 1980. Prima pereche HN Elli și HN Limnos au fost încadrate în Marina Elenă, în timp ce restul de opt au fost construite pentru Marina Regală a Țărilor de Jos și au fost transferate mai târziu în anii 1990 și începutul anilor 2000.

Deși șase dintre cele 10 au fost modernizate la începutul anilor 2000 (una a fost retrasă în 2013), cele nouă nave rămase au depășit cu mult data limită de utilizare. Întârzierea înlocuirii navelor s-a datorat în mare parte crizei datoriilor din Grecia, care a început în 2009 și a oprit orice achiziție de noi echipamente de apărare.

Abia în 2020 s-a anunțat reluarea noilor proiecte de achiziții. Pe lângă achiziția noii fregate, s-a anunțat că cealaltă forță de fregate a Marinei Elene, constând din patru fregate din clasa Hydra (MEKO200HN), urmează să primească o actualizare de viață medie (MLU).

Aceste nave îmbătrânesc, de asemenea, rapid. Construit la Blohm & Voss din Germania și la șantierele navale Hellenic din Grecia și dat în funcțiune între 1992-1998, principalii senzori și arme se apropie de uzură.

Deși cererea de vânzări militare străine (FMS) către SUA pentru noi senzori și arme pentru navele evaluate la 2,5 miliarde de dolari (2,6 miliarde de dolari) a fost aprobată în 2021.

MS a inclus nou SeaRAM, tun Narwhal de 20 mm, sistem de management al luptei COMBATSS-21, radar de control al focului TRS-4D, noul sonar remorcat de joasă frecvență, sonar cu adâncime variabilă și conexiuni de date. De asemenea, ar moderniza Phalanx 20mm CIWS, lansatoarele Sylena Mk2, sistemul de apărare pentru torpile Nixie, tunul principal Mk45 și sonarul montat pe carenă.

Cu toate acestea, MLU a fost confirmat abia în aprilie 2023. În această etapă nu este clar cât de extinsă va fi actualizarea sau când va începe, dar intenția este de a oferi un deceniu suplimentar de viață până la mijlocul anilor 2030, când un programul de înlocuire oferă nave noi.

Planurile anterioare pentru achiziționarea a două fregate din clasa Karel Doorman second-hand din Țările de Jos au fost abandonate.

Între timp, este de așteptat ca programul de corvetă să fie atribuit în acest an, după o întârziere din 2022. Cele două șantiere navale reselectate pentru faza finală includ Naval Group, care oferă o variantă a designului său de clasă Gowind bazată pe El Fateh, design de clasă folosit pentru Marina Egipteană și Fincantieri, care lansează Doha/Al Zubarah (design FCX30).

Shephard Defense Insight estimează că proiectul va fi evaluat la aproximativ 2,1 miliarde de euro (2,2 miliarde de dolari).

Pe de alte parte, Marina Elenă a preluat livrarea a patru freze din clasa insulei din fosta Garda de Coastă a SUA, prima pereche a sosit pe 4 iulie 2023, iar a doua pereche a sosit la Baza Navală Salamis pe 1 septembrie. Acestea înlocuiesc navele de patrulare de epocă din clasa Andromeda și clasa Antoniou din anii 1960. Cele patru nave vor fi modernizate cu sisteme de arme și senzori înainte de a intra în serviciu.

 

Proiectul pentru șapte ambarcațiuni de atac rapid – rachete din clasa Roussen (Super Vita) a fost finalizat în sfârșit când nava finală, Ypoploiarchos Vlachakos (P79), a fost pusă în funcțiune pe 29 septembrie 2022.

Citește mai departe

Internațional

De ce oamenii din America nu mai vor să fie profesori?

Publicat cu

pe

De ce oamenii din America nu mai vor să fie profesori?

În fiecare săptămână, se pare că există o altă poveste tulburătoare despre cât de dificil este să fii profesor în America secolului XXI. Care ar putea fi factorii ce determină decizia oamenilor de a nu mai dori să lucreze ca profesori?

Aici nu este vorba despre munca obișnuită de zi cu zi de predare a disciplinelor de bază copiilor cu nevoi academice și emoționale variate – care este deja un loc de muncă solicitant, devenit mai mult după provocarea anului 2020, informează New York Times.

Ci este vorba despre profesori care au fost concediați după ce au criticat interdicția unui district școlar de a învăța elevii un cântec al lui Dolly Parton și Miley Cyrus despre curcubeu și acceptare, ori despre a merge în timpul liber la un show cu persoane travestite. Anul trecut, The Washington Post a numărat peste 160 de profesori care au fost concediați sau au demisionat în ultimii doi ani din cauza problemelor „războiului cultural”. Există rapoarte de hărțuire și amenințări care provin din ședințele consiliului școlar.

Desigur, este și despre violența potențial mortală cu care se confruntă profesorii doar venind la muncă. În timp ce împușcăturile în școli sunt încă rare din punct de vedere statistic, în ultimii ani, numărul de apariții a crescut semnificativ și este greu să nu fii afectat de predominanța știrilor în legătură cu acest subiect – poate cea de neuitat este profesoara Abigail Zwerner, din Virginia, care a fost împușcată la începutul anului de către un elev de 6 ani.

Cu ce se confruntă profesorii din America?

Anul trecut, era evidențiată criza profesorilor care renunță, deoarece au fost împinși la limitele lor de eșecurile comportamentale și emoționale ale copiilor legate de pandemie, lipsa de personal care i-a forțat să-și asume roluri dincolo de atribuțiile lor normale, inclusiv prânzul și autobuzul.

Demoralizarea profesorilor de astăzi este o problemă care poate fi urmată de o problemă sistemică și mult mai dăunătoare: mai puțini studenți și elevi vor să devină profesori, iar noul canal de profesori se epuizează.

Care este starea actuală a profesiei de profesor?

„Starea actuală a profesiei de profesor este la sau aproape de cele mai scăzute niveluri din ultimii 50 de ani”, potrivit unui document de lucru publicat în noiembrie de Institutul Annenberg pentru Reforma Școlară de la Universitatea Brown. În ea, Matthew Kraft de la Brown și Melissa Arnold Lyon de la Universitatea din Albany au pictat o imagine îngrozitoare a profesiei.

Percepțiile despre prestigiul profesorilor au scăzut între 20% și 47% în ultimul deceniu, fiind la sau aproape de cele mai scăzute procente înregistrate în ultima jumătate de secol. Interesul pentru profesia didactică în rândul absolvenților de liceu și al studenților a scăzut cu 50% din anii 1990 și cu 38% din 2010, atingând cel mai scăzut nivel din ultimii 50 de ani. Numărul noilor intrați în profesie a scăzut cu aproximativ o treime în ultimul deceniu, iar proporția absolvenților de facultate care intră în predare este la cel mai diminuat stadiu din ultimii 50 de ani. Satisfacția în muncă a profesorilor este, de asemenea, la cel mai scăzut nivel din ultimele cinci decenii, procentul profesorilor care consideră că stresul muncii lor merită scade de la 81% la 42%, în ultimii 15 ani.

Kraft a menționat că, deși ne aflăm într-un „moment de criză cu adevărat acută” chiar acum, „tendința de scădere a respectului și interesului, a intrării și a satisfacției în profesie” nu este nouă – a început mai mult de un deceniu. El a spus că, deși este greu de identificat, cauza este parțial o combinație dintre salariile reale stagnante pentru profesori, în timp ce salariile creșteau în alte sectoare pentru lucrătorii cu studii universitare, creșterea costului învățământului superior în general și scăderea respectului pentru profesie în general, prezintă NYT.

Este important de reținut că deficitul de profesori nu este răspândit uniform în școli, districte sau state. Kraft adaugă faptul că acolo unde există lipsuri „de obicei sunt reduceri pe criterii rasiale și socioeconomice”. Există lipsuri deosebite în școlile rurale și pentru profesorii STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) și de educație specială, de exemplu.

Nevoia mijloacelor de existență poate afecta cel mai mult școlile publice, deoarece școlile charter (școală publică independentă fondată de profesori, părinți sau grupuri din comunitate fără a fi sub autoritatea locală sau națională) și private pot fi puțin mai agile în ceea ce privește plățile și alocarea personalului. Cu toate acestea, majoritatea copiilor merg la școlile publice tradiționale și, atunci când problema se desfășoară la un nivel macro, s-ar putea deversa, a transmis Kraft pentru NYT.

Statistici legate de venitul profesorilor din SUA

Deci, ce se poate face pentru a ajuta la atragerea mai multor profesori în profesie și pentru a-i menține acolo? Reducerea costurilor unei diplome de predare este o pârghie de care trebuie să tragi, fie că este vorba de a trece cu vederea peste împrumuturile pentru studenți sau a burselor de studii universitare.

Dorinda Carter Andrews, directorul departamentului de formare a profesorilor de la Universitatea de Stat din Michigan, a spus că programul de pregătire al profesorilor din școala ei trece de la un model de cinci ani la unul de patru ani pentru că al cincilea an, care era în mod tradițional un an de stagiu, a devenit o dificultate financiară pentru mulți studenți. Ei făceau stagii în școli cu normă întreagă fără plată și, prin urmare, nu puteau să-și asume munca suplimentară. „Am organizat stagiul de un an în ultimul an”, a spus Carter Andrews. USM vrea să fie receptivă în fața studenților și să se asigure că aceștia nu „sunt datori pentru o profesie care încă își plătește sub medie angajații”.

Salariul profesorilor este o preocupare evidentă, dar este într-adevăr dependentă de stat. Potrivit Asociației Naționale pentru Educație, de anul trecut, salariul mediu de pornire pentru un profesor cu o diplomă de master este de aproximativ 182 de mii de lei pe an în Colorado, față de aproximativ 280 de mii de lei în statul Washington. La începutul acestui an, ANE a raportat că, ajustat pentru inflație, „salariul mediu al profesorilor a scăzut efectiv cu aproximativ 6,4%, sau 17 mii de lei, în ultimul deceniu”.

Susan Moore Johnson, profesor de cercetare în educație la Harvard, a zis că de-a lungul anilor a intervievat mii de profesori și, deși nimeni nu se așteaptă să se îmbogățească din profesie, cei mai mulți se așteaptă să aibă cariere care să asigure un nivel mediu. „Cred că predarea a fost văzută de multă vreme ca ceva pe care te-ai putea baza acolo unde ai avea un loc de muncă, unde te-ai putea baza pe un plan de pensie și pe o asigurare de sănătate”, a adăugat, iar acum nu este neapărat cazul în unele locuri.

Profesorii în grevă au scris despre faptul că se bazează pe bonurile de masă. Într-un nou sondaj efectuat de profesorii din Texas, majoritatea au citat salariile slabe și beneficiile drept o sursă majoră de stres.

Ce pot face oamenii pentru a susține profesorii?

Dar poate la fel de important este faptul că, noi ca societate, trebuie să acordăm profesorilor mai mult respect. Mai mulți profesori și lideri din educație consideră că, deși a existat un val inițial de sprijin pentru profesori la începutul pandemiei, acesta s-a dizolvat în timp. „A existat acest tip de mândrie prin faptul că profesia de cadru didactic este altruistă și că suntem foarte pricepuți, iar părinții au fost impresionați în mod corespunzător de cât de mult ar putea face profesorii chiar și sub constrângere. Deci au avut o lună de miere și apoi luna de miere s-a terminat”, a spus Wendy Paterson, decanul școlii de educație din SUNY Buffalo State.

Allie Pribula, care a predat la o școală primară publică din Pennsylvania, începând cu 2019 și a ajuns să părăsească profesia la sfârșitul anului școlar trecut, a menționat că predarea este o meserie pe care și-a dorit să o facă de când era copil. Burnout-ul și suprasolicitarea au fost factori în decizia ei de a merge mai departe, dar lipsa de respect este o problemă flagrantă pe care vrea să o vadă remediată. „Nu știu cum s-ar întâmpla vreodată acest lucru sau ce ar trebui să se întâmple pentru ca acest lucru să se schimbe, dar ca un întreg, părinții, comunitatea în general, trebuie doar să aibă încredere în profesori”, a spus ea.

Pribula a adăugat că mulți profesori cu care obișnuia să lucreze se întreabă dacă doresc să rămână la locul de muncă în acest moment.

Cum ar trebui să se raporteze profesorii la elevi?

Este de menționat un aspect clar. Paterson a spus că în mulți ani ca educator, ea a văzut cum se revarsă și se scurge profesia și că acum vede mai mult un anumit tip de educator: oameni care vin în profesie mai târziu în viață, după ce au încercat diferite cariere.

Având în vedere că plata profesorilor din New York este printre cele mai mari din State și, prin urmare, o opțiune de carieră relativ stabilă pentru cineva pasionat de educație, jurnalistul de la NYT a fost inspirat să discute cu Chloe Mokadam. Ea predă acum științe în liceu, făcând școala de teatru la 20 de ani și apoi urmând un master în biologie. A avut de ales să urmeze un program de doctorat prestigios sau să meargă la studiile ei de master în știință, la Buffalo State, iar ea a l-a ales pe cel din urmă, chiar dacă părinții ei „nu au fost super mega susținători la început”.

Este cu adevărat pasionată să-și transmită dragostea pentru știință elevilor săi de liceu. „Aceștia sunt copii care au nevoie de pregătire suplimentară, îngrijire suplimentară, atenție suplimentară, doar din cauza lumii cu care se confruntă, dar sunt și viitorii noștri lideri. Ei sunt viitorii oameni de știință, ei sunt viitorii medici, ei sunt viitorul, totul. Și trebuie să fim cu adevărat tandri, precauți, atenți și protectori în ceea ce privește educația, pentru că asta nu numai că le modelează mințile, ci modelează cine vor fi ei ca oameni”.

Avem nevoie de mai mulți oameni ca ea care lucrează cu elevii în fiecare zi – și nu doar părinților ar trebui să le pese. Există un motiv pentru care Florida are una dintre cele mai mari lipsuri de profesori în acest moment – cu nebunia războiului cultural la fiecare colț, de ce s-ar înscrie cineva pentru asta?

Citește mai departe

Internațional

Grecii protestează pentru prețurile mari de pe plaje

Publicat cu

pe

Grecii protestează pentru prețurile mari de pe plaje

În toată Grecia, localnicii își iau lucrurile în mâini, aruncând prosoapele pentru a-și revendica plajele și accesul la natură, fără prețurile mari. Activiștii greci au organizat proteste pe care presa le-a denumit „revolta prosoapelor de plajă”.

Era în preajma apusului soarelui duminică, 3 septembrie, în Paros, o insulă populară de vacanță din regiunea insulelor Ciclade, a Greciei. O mulțime de aproximativ 50 de persoane s-a adunat pe plaja Parikia, aproape de portul principal al insulei. În spatele lor, cerul strălucea într-un portocaliu adânc deasupra mării azurii. Pe de o parte, o moară de vânt emblematică din insulele Ciclade stătea fix la orizont. Pe de altă parte, o zonă de șezlonguri ce aparțineau unui bar de pe plajă se întindea de-a lungul nisipului.

Chiar dacă nu ați vizitat niciodată Grecia, părți din această scenă probabil sunt cunoscute. Cu toate acestea, în această zi, au existat și câteva detalii neobișnuite. Trei dintre participanți țineau în sus o pancartă uriașă care spunea „Reclaim the Beach” (Revendicăm Plaja). Un bărbat cu un difuzor stătea lângă ei. În timp ce publicul urmărea, el a citit cu voce tare părți din constituția Greciei, care prevede că plajele și alte zone naturale aparțin cetățenilor țării.

Protestul a făcut parte dintr-o campanie pe care mass-media a numit-o „revolta prosoapelor de plajă”, prin care localnicii caută acces gratuit la plajele care au fost preluate de barurile de pe plajă și de alte afaceri care oferă șezlonguri și umbrele la prețuri exorbitante. În timp ce mișcarea a început la Paros, acum s-a răspândit în toată Grecia și chiar în Turcia învecinată, militanții cerând spațiu pentru a-și lăsa prosoapele gratuit.

BBC Travel a discutat cu activiști și localnici pentru a afla despre ce sunt protestele, de ce sunt importante și ce înseamnă mișcarea atât pentru turiști, cât și pentru rezidenți.

Cum au început localnicii din Grecia să protesteze?

Protestele au început în Paros, în mai 2023, când un grup de rezidenți, care deja se întâlneau regulat pentru a discuta despre problemele de mediu de pe insulă, au început să vorbească despre locurile în care oamenii pot înota liber și pot face plajă (fără a fi forțați să plătească prețuri mari pentru un șezlong) care deveneau din ce în ce mai rare. Este un simptom al modului în care insula se bucură din ce în ce mai mult de turiști în detrimentul localnicilor.

Întreprinderile de pe plajă care ridică șezlonguri și umbrele trebuie să solicite licențe de la ministrul grec de finanțe pentru a folosi părțile desemnate ale plajei. Verificările sunt menite să fie făcute în mod regulat pentru a se asigura că nu ocupă mai mult spațiu decât permit licențele lor. Cu toate acestea, protestatarii susțin că aceste verificări sunt rareori – spre niciodată – aplicate. Drept urmare, locurile libere pentru prosoape sunt puține acum, informează BBC.

Locuitorii au creat o pagină de Facebook numită „Salvați plajele din Paros” și au început să organizeze proteste, cerând restricții împotriva acestor operatori privați. De asemenea, au folosit imagini cu drone pentru a investiga șezlongurile ilegale, comparând locațiile lor cu zonele desemnate de Guvern. „Acesta a schimbat jocul, pentru că nivelul de ilegalitate putea fi văzut atât de clar”, a spus localnic Nicolas Stephanou. El spune că grupul a găsit locuri în care șezlongurile și umbrelele ocupau de 10 ori spațiul permis.

Unde s-au răspândit protestele?

Mișcarea a câștigat rapid avânt. Demonstrația din 3 septembrie a marcat începutul unei noi campanii la nivel național și a fost prima dată când au avut loc mai multe proteste pentru prosoape de plajă în diferite regiuni ale Greciei, în aceeași zi.

Mișcările au avut loc pe insula vecină Naxos și pe insula sudică Creta. Mai recent, insulele Rodos și Egina, precum și Attica – statul în care se află Atena – s-au alăturat. Locația protestului de la Paros este deosebit de simbolică, fiind plaja principală din satul central al insulei, este cel mai popular loc pentru localnici pentru a face o baie după muncă.

Eleni Andrianopoulou, purtătorul de cuvânt al campaniei Naxos, a declarat că ea și alți localnici s-au simțit frustrați de supradezvoltarea plajelor de câțiva ani, dar nu au fost siguri cum să acționeze. După ce au aflat ce se întâmplă în Paros, au fost imediat inspirați să înceapă propria campanie pe Facebook.

„Cred că aceasta este o adevărată schimbare de paradigmă pentru Grecia”, a spus ea.

Prețurile mari de pe plajele din regiune afectează localnicii

Mulți greci încă suferă din punct de vedere financiar de la criza datoriilor din țară în urmă cu mai bine de un deceniu și nu își pot permite să plătească pentru un șezlong de fiecare dată când vizitează plaja. Soarele și marea sunt o mare parte a culturii grecești – albastrul din steagul grec reprezintă Marea Egee, iar majoritatea grecilor au amintiri puternice din copilărie despre verile petrecute pe plajă.

Cu toate acestea, militanții spun că plajele sunt doar o parte a unei lupte mai mari. Grecia este una dintre cele mai populare destinații de vacanță din Europa, iar vorbitorii de la protest le-au spus mulțimii adunate că supraturismul – și problemele sociale și de mediu care vin odată cu acesta – trebuie abordate.

Ce se află în spatele problemei?

Turismul este cea mai mare industrie a Greciei. În 2021, țara a primit 15 milioane de vizitatori. Cu toate acestea, mulți susțin că boom-ul turismului nu a fost gestionat corespunzător. Decidenții nu au puterea de a controla fluxurile de vizitatori, iar instituții slab pregătite înseamnă pentru întreprinderile de toate tipurile că este ușor să ignore regulile, conform BBC.

În plus, în ultimii ani, guvernele succesive au folosit industria turismului pentru a ajuta economia țării să se redreseze, mai întâi de la criza financiară din 2008 și apoi din cauza pandemiei de Covid-19. Politicienii au promovat puternic țara ca destinație pentru soare și mare și au făcut mai ușor pentru investitorii străini deschiderea de afaceri legate de turism.

„[Există o] lipsă de supraveghere de lungă durată, care a dus la creșterea impunității”, a declarat Efthymia Sarantakou de la Universitatea West Attica. Ea notează că mai multe instituții nu au reușit să pună în aplicare controale și echilibrări, lăsând unele afaceri libere să exprime un comportament de tip „mafiot”: „Există acuzații conform cărora civili au fost intimidați de angajații barului de pe plajă atunci când au încercat să stea pe ceea ce a rămas liber din zonă”.

Primarul orașului Naxos, Dimitris Lainos, spune că multe afaceri de pe insula lui respectă legea. Cu toate acestea, „am văzut că Ministerul de Finanțe nu are personal pentru a efectua verificări adecvate”, a spus el.

Funcționează „revolta prosoapelor de plajă”?

Se pare că protestele au efect. Datorită atenției presei, autoritățile au făcut inspecții pe una dintre cele mai afectate plaje din Paros – o fâșie de nisip dintr-o zonă protejată, care era acoperită cu șezlonguri, deși nu li s-a eliberat licență pentru acestea. Drept urmare, plaja este acum fără șezlonguri.

„Vreau să cred că aceste proteste vor duce la o mai mare participare a cetățenilor în gestionarea destinațiilor turistice”.

Situația rămâne însă neschimbată pe alte plaje. Pe Naxos, au fost noi verificări ca răspuns la proteste, dar mulți proprietari de afaceri au fost prealertați și pur și simplu și-au scos șezlongurile înainte de sosirea inspectorilor.

„Vreau să cred că aceste proteste vor duce la o mai mare participare a cetățenilor în gestionarea destinațiilor turistice și, bineînțeles, în gestionarea spațiilor publice”, a spus Sarantakou. „Acest lucru poate fi realizat doar prin îmbunătățiri ale cadrului instituțional și supraveghere”.

Ce urmează?

Sezonul de vârf de vară s-a încheiat, dar militanții spun că protestele din septembrie au marcat adevăratul început al activității lor. Despre Naxos, Andrianopoulou spune că nu vor doar verificări mai frecvente, ci și mai multă transparență cu privire la modul în care se acordă licențele și cui. Iar Stephanou de la campania Paros spune că grupul său vrea să prezinte o strategie întreagă pentru un model de turism mai sustenabil în Grecia.

„În acest moment, prețurile sunt scăpate de sub control”, a spus el. „Majoritatea oamenilor nu-și permit să meargă la un bar sau un restaurant. Traficul este incredibil”. Dacă nu deții o casă, este greu să găsești una de închiriat care să nu fie Airbnb, ceea ce a dus la lipsa de lucrători cheie, cum ar fi medici, asistente și profesori.

Ce înseamnă mișcarea pentru turiști?

Dacă cererile protestatarilor vor fi îndeplinite, va fi mai mult spațiu pe plajele grecești pentru a vă lăsa gratuit prosopul – lucru pentru care mulți turiști ar putea fi recunoscători. În deceniile anterioare, majoritatea insulelor grecești erau cunoscute ca destinații cu buget redus, iar mulți localnici simt că accesul liber la plaje este în conformitate cu această reputație tradițională.

Stephanou ar dori să se îndepărteze de comercializarea insulelor Ciclade ca destinație de lux. „Există o istorie uimitoare aici, situri arheologice, poteci de mers pe jos, vin bun și produse agricole”, a spus el. „Acest lucru poate atrage un vizitator mai responsabil decât unul care vrea doar să stea pe un șezlong cu un cocktail”, citează BBC.

Călătorii care nu doresc să contribuie la problemele legate de supraturism pot fi inspirați să exploreze partea mai puțin cunoscută a Greciei, cum ar fi oportunitățile de drumeții în peisajul montan care acoperă întreaga țară – o activitate grozavă în afara lunilor de vară de vârf, când vremea este puțin mai rece.

Cu toate acestea, dacă doriți să petreceți ceva timp relaxându-vă pe un șezlong, atunci fiți siguri că acestea nu vor dispărea complet – activiștii vor doar să le vadă limitate la zonele permise de licențele lor. Vizitatorii din Paros pot verifica dacă șezlongurile sunt legale pe site-ul web al campaniei.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare