Connect with us

Publicat cu

pe

Preşedintele Traian Băsescu a declarat miercuri, într-o conferință de presă la Palatul Cotroceni, că CSAT a aprobat prezenţa aeronavelor de luptă ale NATO pe aeroporturie din România și a solicitat NATO să se implice mai mult în Marea Neagră.

Redăm mai jos principalele declarații ale președintelui:

Am avut astăzi o scurtă şedinţă CSAT pentru clarificarea a două probleme. Una era legată de prezenţa unor aeronave de luptă ale statelor membre NATO pe teritoriul României – sigur, prin rotaţie şi nu toate o dată.

Este vorba de aeronave de luptă care fac parte din sistemul integrat de apărare al NATO şi care, alături de aviaţia română, să asigure poliţia aeriană, ceea ce înseamnă că, dincolo de avioanele de luptă, pe teritoriul ţării vor putea staţiona şi 200 de militari, piloţi, mecanici, personal de întreţinere al aeronavelor care să asigure funcţionarea aeronavelor de luptă ale aliaţilor din NATO pentru asigurarea poliţiei aeriene în teritoriul sau în spaţiul de responsabilitate al României.

A fost adoptată această hotărâre, deci vom comunica la NATO aprobarea noastră pentru prezenţa aeronavelor de luptă ale NATO pe aeroporturile din România şi în spaţiul aerian împreună cu personalul de deservire. Un alt punct a fost legat de posibila participare ca stat coordonator în proiectul Fondului NATO de sprijin pentru Ucraina în domeniul apărării cibernetice. Deci România este pregătită să-şi asume unul din cele patru programe ale NATO în calitate de naţiune-lider şi programul pe care dorim să ni-l asumăm este legat de apărarea cibernetică a Ucrainei.

Acestea au fost cele două hotărâri adoptate în şedinţa CSAT de astăzi.

Am văzut, am observat că foarte mulţi analişti militari, nemilitari, specialişti în fabricarea pâinii sau în culegerea de roşii au făcut tot soiul de predicţii asupra a ceea ce se va întâmpla pentru România la summitul NATO.

Vreau să ştiţi că România, ca de altfel toate statele membre NATO, în abordarea pe care o au la acest summit ţin cont de două documente fundamentale. Unul este legat de CFE – probabil vă spune ceva această denumire, este vorba de armamentele convenţionale în Europa, nivelul pe care fiecare parte îşi asumă, nivelul de armamente convenţionale pe care fiecare parte şi-l asumă.

De asemenea, trebuie să ţinem cont dacă mai vrem sau nu mai vrem să avem un parteneriat cu Federaţia Rusă, adică NATO-Federaţia Rusă.

Aici este un punct de discuţie. Printre altele, în acest document, statele membre NATO se angajează să nu instaleze baze militare permanente mari la frontiera de est a NATO. Şi cu asta, cred că am răspuns acelora care prooroceau baze militare mari, permanente şi aşa mai departe. Însă asta nu înseamnă că România nu are nişte obiective.

Şi pentru a clarifica faptul că astăzi nu s-a discutat mandatul pentru mâine, noi suntem într-un curs continuu de negocieri, de circa două luni şi de acest lucru se ocupă trei instituţii: Preşedinţia României, prin contactele directe la nivel de şefi de state, de SACEUR, de secretar general NATO, Ministerul de Externe şi Ministerul Apărării. Deci, nu s-a luat astăzi un mandat, pentru că nu era posibil. Până la urmă, poziţia noastră a trebuit negociată mai bine de două luni.

De aceea nu am putut să fac, spre exemplu, vizita în Turcia, cu ocazia validării mandatului preşedintelui Erdogan. Aia nu a fost vizită, a fost invitaţie la eveniment, dar pentru că aveam nişte convorbiri telefonice exact în acea perioadă, mi s-a părut de mare interes să rămân aici, pentru că se discutau opţiunile noastre pentru NATO. Obiectivele noastre – şi obiective, şi aspiraţii, dacă vreţi – generate în primul rând de evenimentele din Ucraina şi de ceea ce ne-a arătat preşedintele Putin în acţiune a Federaţiei Ruse, acţiune care, o spun încă o dată, a ajuns la limite care frizează iraţionalul, pentru că atâta timp cât nu respectăm acordurile internaţionale, nu respectăm frontierele statelor în Europa, nu mai putem vorbi de raţional/dsirbu/ şi atunci intervine iraţionalul şi impredictibilul.

Plecând de la aceste premise, România solicită, generic, consolidarea flancului estic al Alianţei şi nu numai al flancului nord-estic, ci a întregului flanc estic, de la nord până la sud. Asta înseamnă şi introducerea României în sistemele permanente, dacă vreţi, de alertă şi de capabilităţi de reacţie.

În acest sens, dincolo de realizarea capabilităţilor pentru consolidarea întregului flanc estic, de la nord până la sud, sunt modalităţi diverse de a se atinge aceste obiective. Nu o să le descriu şi ele nu vor fi nici în comunicat, poate voi vorbi mai pe larg despre ele sau mai pe înţelesul tuturor după summit, după ceea ce vedem că ceea ce am negociat mai bine de două luni se materializează.

În acelaşi timp, noi solicităm creşterea nivelului de interoperabilitate a forţelor armate ale României cu forţele armate ale altor state membre NATO – şi aici mă refer la forţele terestre, la forţele aeriene şi la forţele navale, cu un accent deosebit pe creşterea nivelului de interoperabilitate a forţelor navale ale României, cu forţele navale ale altor state membre NATO, având în vedere forţa deosebită pe care o are flota Federaţiei Ruse de la Marea Neagră.

Deci nu ascundem faptul că prezenţa acestei flote ne generează îngrijorări. Şi atunci, un număr mare de exerciţii care să presupună prezenţa unor nave ale aliaţilor NATO în Marea Neagră, împreună cu flota României şi a Bulgariei, este un lucru de mare interes pentru România.

Nu suntem dezinteresaţi, dimpotrivă, suntem interesaţi ca pe teritoriul României să existe structuri de comandă a forţelor aliate nu la nivel foarte mare, dar aceste structuri de comandă trebuie să existe, în opinia noastră.

De asemenea, am dori ca acest summit să clarifice abordarea aliaţilor atunci când discutăm despre un război hibrid, ca acela care se desfăşoară acum în estul Ucrainei sau cel care s-a desfăşurat în Crimeea. Adică un stat care nu recunoaşte îşi trimite forţe fără însemnele statului sau ale armatei din care fac parte, aceşti oameni coordonează ocuparea unui teritoriu, punerea sub control militar şi politic a unor ţări sau a unor spaţii dintr-o ţară, dar asta nu justifică aplicarea Art. 5.

Punctul nostru de vedere este că într-adevăr fiecare stat trebuie să facă faţă la astfel de provocări, trebuie să aibă capacitatea să facă faţă la astfel de provocări, dar în momentul în care asupra lui se fac presiuni cu armate regulate la frontiere, care reprezintă un sprijin direct sau indirect pentru cei care au apărut ca omuleţi verzi în estul Ucrainei sau în Crimeea, atunci intervenţia NATO împotriva forţelor care se află la frontiera unui stat NATO este obligatorie, pentru că un stat mai mic nu poate face faţă şi unui război intern generat de omuleţi vezi, să spunem, şi unei presiuni cu armate ostentativ masate la frontiera statului şi care indirect sau direct constituie un sprijin major pentru insurgenţă.

Deci sperăm într-o definire şi o înţelegere a modului de aplicare a Art. 5 în astfel de situaţii, pe care Rusia a arătat că le poate crea. Este nou tip de război, un nou model de război care trebuie să recunoaştem că este de mare succes în statele slabe, în statele care îşi neglijează propriile forţe armate şi forţele de securitate, în statele în care corupţia afectează fibra funcţionării instituţiilor.

Politică

Ciucă, despre renunţarea de către PNL şi PSD la candidatura lui Cîrstoiu: Am constatat că nu reuşeam să îndeplinim obiectivul

Publicat cu

pe

Preşedintele PNL, Nicolae Ciucă, a declarat marţi, la Băileşti, că decizia PNL şi PSD de a renunţa la susţinerea candidatului comun Cătălin Cîrstoiu la funcţia de primar general al Capitalei şi a avea candidaţi separaţi a venit în baza unei analize care arăta că astfel cele două formaţiuni nu reuşeau să îşi îndeplinească obiectivul de a câştiga alegerile în Bucureşti.

Întrebat cum s-a ajuns la ideea unei candidaturi separate la Primăria Capitalei, Nicolae Ciucă a spus că liberalii şi social democraţii au considerat că este bine să ia o decizie care să asigure maximizarea scorului la alegerile locale.

„A fost o analiză pe baza datelor despre modul în care evolua candidatul comun ales de coaliţie şi în momentul în care s-a identificat faptul că nu reuşim să ne îndeplinim obiectivul, am considerat că este bine să luăm o decizie care să asigure maximizarea scorului la alegerile locale. De cealaltă parte, considerăm că este important ca alături de mesajele pe care le-am dat legate de echilibru şi stabilitate, inclusiv în campania electorală, să facem trecerea de la o campanie negativă la una pozitivă, să lăsăm bucureştenilor şansa să aleagă între patru candidaţi, pentru că orice soluţie am fi ales cu un candidat comun, fie din partea PSD, fie din partea PNL, ar fi maximizat şansele primarului în funcţie sau ale candidatului deja înscris, care, aşa cum arată sondajele, au şansele cele mai mari. Această situaţie ducea la o confruntare doar între doi candidaţi”, a spus Ciucă, aflat marţi într-o vizită în judeţul Dolj.

Preşedintele PNL a mai afirmat că în acest moment se poate vorbi despre o resetare a competiţiei politice şi în felul acesta „electoratele, atât cel liberal, cât şi cel social-democrat pot să intre cu o altă speranţă”.

Despre candidatul PNL, Sebastian Burduja, preşedintele PNL a afirmat că acesta este singurul candidat care nu a fost niciodată în funcţia de primar.

„Din perspectiva PNL, venim cu un candidat care este o opţiune nouă, diferă de ceilalţi pentru că nu este în funcţie, nu a fost niciodată în administraţie la nivel local”, a spus Nicolae Ciucă.

Întrebat dacă medicul Cîrstoiu va primi o funcţie în Guvern, Ciucă a răspunss că „nici nu s-a pus problema”. „A fost o discuţie cât se poate de decentă pe cifre, era clar că nu există nicio speranţă să putem recupera, motiv pentru care s-a luat această hotărâre”, a afirmat preşedintele PNL.

Citește mai departe

Politică

Ciolacu: Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie; Gabriela Firea, cea mai bună alegere

Publicat cu

pe

Prim-ministrul Marcel Ciolacu, preşedintele PSD, a declarat marţi că decizia ca PSD şi PNL să meargă cu proprii candidaţi la Primăria Capitalei a fost „dificilă”, dar este soluţia corectă şi a afirmat că Gabriela Firea este cea mai bună alegere pentru bucureştenii care „îşi doresc mai puţin spectacol, dar mai multe soluţii la problemele zilnice cu care se confruntă”.

„Decizia ca PSD şi PNL să meargă cu propriii candidaţi la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluţia corectă pentru bucureştenii condamnaţi de patru ani la frig, mizerie, poluare şi trafic blocat care, în loc de soluţii, aveau de ales acum doar între incompetenţă şi circ!”, a afirmat Ciolacu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Liderul social-democraţilor a punctat că Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie, iar acesta nu poate fi decât Gabriela Firea.

„Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie şi este capabil să aranjeze încă din prima zi de mandat lucrurile lăsate vraişte de Nicuşor Dan. Iar aceasta nu putea fi decât Gabriela Firea, preşedintele organizaţiei PSD Bucureşti! Este cea mai bună alegere pentru bucureştenii care îşi doresc mai puţin spectacol, dar mai multe soluţii la problemele zilnice cu care se confruntă”, a spus Ciolacu.

În altă ordine de idei, premierul i-a mulţumit lui Cătălin Cîrstoiu pentru efortul depus în această perioadă şi i-a urat succes Gabrielei Firea în competiţia electorală pentru funcţia de primar general.

Citește mai departe

Politică

Burduja: Din respect pentru bucureşteni, trebuie să le prezentăm un model liberal de administraţie

Publicat cu

pe

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a afirmat, marţi, că în actuala campanie pentru Primăria Capitalei, trebuie prezentat „un model liberal de administraţie”.

„Toate aceste cancanuri (…) este neplăcut pentru bucureşteni. Din respect pentru ei, trebuie să să mergem înainte şi să le prezentăm un model liberal de administraţie”, a spus ministrul Energiei, adăugând că „întotdeauna” a pus interesul oamenilor „mai presus”.

„Îmi doresc să văd o campanie fără atacuri între niciunul dintre participanţi, să fie o campanie altfel, pentru democraţia adevărată. Aşa trebuie să fie România, după 34 de ani, în care să vorbim realmente pentru bucureşteni pe soluţii, pe programe, pe investiţii, cum ar trebui să arate o capitală europeană. Asta este miza. Poate Bucureştiul să dea exemplul unei altfel de campanii?”, a arătat Sebastian Burduja, conform Agerpres.

Ministrul Energiei îl însoţeşte pe preşedintele Klaus Iohannis în vizita sa oficială în Coreea de Sud.

Coaliţia a decis luni seara să propună candidaturi separate la Primăria Capitalei, respectiv Gabriela Firea – PSD şi Sebastian Burduja – PNL, pentru a maximiza electoratele celor două partide, potrivit unor surse politice.

Sursele au precizat că cei doi candidaţi la Primăria Capitalei nu se vor ataca în campanie, ci vor avea o campanie constructivă, centrată pe soluţii pentru Bucureşti.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare