Connect with us

Publicat cu

pe

Ajutorul financiar acordat recent Ciprului a provocat un şir de nemulţumiri în Rusia şi o retorică dură la cele mai înalte niveluri guvernamentale. Atât corporaţiile deţinute de stat cât şi elitele din mediul de afaceri riscă să piardă sume substanţiale de bani în urma acordului ce, în Rusia, e perceput ca fiind impus de guvernul german. Relaţiile dintre Rusia şi Germania par să fi atins cotele cele mai scăzute din ultimii ani, se arată într-o analiză a Oxford Analytica. Centrul britanic de studii mai scrie că în ciuda nivelului redus al relațiilor politice, Berlinul rămâne cel mai mare partener comercial european al Moscovei, cifrele de afaceri indicând o creştere constantă.

Impact

  • Agenda de securitate a capitalei Rusiei va fi un impediment în calea unui parteneriat solid cu Germania.
  • Eforturile Germaniei de a promova schimbarea politică în Rusia prin contacte sociale şi culturale vor avea efecte limitate.
  • Germania va rămâne dependentă de exporturile de energie din Rusia din cauza lipsei de alternative.
  • În cazul unei întoarceri la putere a social-democraţilor după alegerile din Germania, este probabil ca relaţiile bilaterale să se îmbunătăţească.

Ce urmează

Relaţiile germano-ruse vor continua să fie tensionate până la alegerile din Germania de anul acesta. Însă relaţiile bilaterale nu vor constitui un element important pe agenda alegerilor: noile probleme politice şi morale nu vor mobiliza votanţi în aceeaşi măsură în care o vor face temerile legate de economia UE. Pe termen lung, negativitatea din sfera politică va fi depăşită de cooperarea economică bilaterală în creştere. Relaţiile dintre cele două ţări – ambele cunoscute pentru pragmatismul lor – vor rămâne puternice, în special comparativ cu relaţiile Berlinului cu alte state cheie din UE.

Analiză

Relaţiile germano-ruse au devenit fundamentale pentru geopolitica Eurasiei după destrămarea Uniunii Sovietice şi unificarea Germaniei.

Relaţiile post-sovietice

În 2001, când Vladimir Putin a devenit preşedinte al Rusiei, iar Gerhard Schroeder a devenit cancelar al Germaniei, relaţia între cele două ţări a fost definită drept „parteneriat strategic”.

Un partener strategic

Mai mulţi factori au contribuit la întărirea legăturilor:

  • Cooperarea economică între cele două ţări a devenit mai însemnată odată cu creşterea volumului de investiţii germane în Rusia.
  • Putin a început să reclădească relaţiile cu Vestul după intervenţia NATO în Kosovo şi criza politică rezultată.
  • Schroeder a considerat că Rusia era focarul politicilor externe ale Germaniei şi ale întregii Europe.
  • Prietenia personală între Schroeder şi Putin (fluent în limba germană) a facilitat discuţiile.

Aceşti factori au condus la apariţia politicii „Rusia are prioritate” în Germania, favorizând Moscova în detrimentul altor state est-europene. Acest lucru a putut fi văzut în acordul bilateral pentru construirea conductei de gaz Nord Stream ce străbătea Polonia şi Statele Baltice, transportând gazul direct din Rusia în Germania.

Schimbarea priorităţilor

Deşi Merkel vorbeşte fluent limba rusă, relaţia ei cu Moscova este mult mai rece decât cea a predecesorului său.

Alegerea cancelarului Angela Merkel, care a crescut în Germania de Est, a contribuit la o schimbare a relaţiilor cu Rusia, bazată pe perspectiva critică a lui Merkel asupra liderilor ruşi obţinută în urma experienţei sale personale.

Strategia Ministrului de Externe german Frank-Walter Steinmeier a fost să lege Rusia de organizaţiile politice şi economice occidentale prin cultivarea unor relaţii diplomatice cu un număr mare de instituţii şi lideri din Rusia. Drept urmare, ruşii au fost integraţi în cadrul de reglementare a securităţii energiei printr-o cartă energetică; de asemenea, acordul politic pentru cooperare urma să fie înlocuit de un tratat care funcţiona ca un liant mult mai solid. Această abordare era folosită cu scopul de a convinge Moscova să adopte norme şi comportamente europene. Cu toate acestea, era greu de realizat acest lucru fără ca Moscova să obţină un rol în procesul decizional.

Redefinirea relaţiilor de putere

Relaţiile germano-ruse au devenit din ce în ce mai tulburi. Un element central în strategia politică a Rusiei a fost consolidarea puterii guvernului lui Putin şi opoziţia faţă de expansiunea estică a NATO, inclusiv, cel mai important, demararea programului de apărare împotriva rachetelor balistice în Europa de către Statele Unite. Rusia a ameninţat că se va retrage din acordurile majore pentru controlul armelor, şi anume Tratatul pentru Forţele Nucleare Intermediare şi Tratatul cu privire la Forţele Armate Convenţionale în Europa, şi că va instala sisteme de rachetă în Kaliningrad ca răspuns la măsurile de apărare ale Statelor Unite în Europa.

Georgia şi Kosovo complică relaţiile Rusiei cu Europa şi, în consecinţă, şi legăturile bilaterale cu Germania 

Deşi cooperarea comercială şi economică a rămas puternică, relaţia a devenit tensionată după atacul Georgiei din 2008 asupra republicilor separatiste şi răspunsul Rusiei, ce a dus la tensiuni semnificative între Moscova şi Vest.

Sfârşitul coaliţiei

Sfârşitul importantei coaliţi între Creştin-Democraţi (CDU) şi Social-Democraţi în Berlin, după alegerile federale din 2009, precum şi nemulţumirea elitelor politice germane legată de aparentul eşec al Rusiei în construirea unui stat de drept democratic au sporit îndoiala cu privire la relaţiile bilaterale. Noul acord de coaliţie între CDU şi Liberali (FDP) nu a inclus şi un „parteneriat strategic” cu Rusia, liberalii, spre deosebire de Social-Democraţi, nefiind dispuşi să minimalizeze problema Rusiei în aderarea ei la standarde occidentale.

Tensiuni ulterioare

Relaţiile bilaterale au fost afectate şi de declaraţiile făcute de coordonatorul pentru Cooperarea Germano-Rusă, Schockenhoff, care a criticat poziţia Moscovei în conflictul sirian şi s-a plâns de lipsurile democraţiei constituţionale în Rusia, în luna martie a anului trecut. În plus, activităţile ONG-urilor germane în Rusia au devenit supărătoare: ONG-urile ce primesc fonduri din străinătate trebuie să se înregistreze ca „agenţi străini”, iar sucursalele ruseşti ale unor fundaţii germane, cum ar fi Fundaţia Konrad Adenauer, sunt supuse unor inspecţii guvernamentale.

Cooperare economică solidă

Cooperarea economică nu a fost afectată de tensiunile din relaţiile politice. Cifrele de afaceri din comerţ au crescut de la 13 miliarde de euro (17 miliarde de dolari) în anul 2000 la 70 de miliarde în 2011, când Germania cumula 8.7% din comerţul exterior al Rusiei, fiind al doilea principal partener comercial după China. Afacerile comerciale au crescut în volum din nou în 2012, cu aproape 7%.

Exporturile principale ale Rusiei în Germania sunt petrolul, gazul natural şi metalele. Germania exportă vehicule şi piese auto, produse de inginerie mecanică şi chimice, precum şi bunuri electronice. Industria germană a profitat de avantajul unor oportunităţi pentru investiţii: în prezent, germanii deţin acţiuni în aproape 6500 de companii din Rusia.

Perspective post-Cipru

Ruşilor le-a fost greu să înţeleagă de ce au fost impuse condiţii atât de severe asupra Ciprului în contextul ajutorului financiar pe l-a primit. Condiţiile au fost interpretate de unii analişti ca fiind un efort de slăbire a influenţei ruse în Nicosia şi de deteriorare a intereselor sale economice. Deşi este adevărat că guvernul german nu ţinea să despăgubească oligarhii ruşi ce îşi ţineau banii în Cipru, Rusia a fost un factor periferic în strategia Germaniei pentru scoaterea Ciprului din criză. Mai degrabă, aceasta a fost influenţată de rezistenţa domestică politică puternică faţă de folosirea banilor constribuabililor pentru a salva sistemul bancar cipriot fără condiţii stricte.

Rusia nu este un factor cheie în campania electorală din 2013. În schimb, este un subiect ce dezbină clasa politică germană, asmuţind comisiile de experţi cu o perspectivă realistă asupra comentatorilor şi politicienilor ce sunt de părere că politica externă a Germaniei ar trebui să pledeze mai puternic pentru valorile democrate.

Politică

Ciucă, despre renunţarea de către PNL şi PSD la candidatura lui Cîrstoiu: Am constatat că nu reuşeam să îndeplinim obiectivul

Publicat cu

pe

Preşedintele PNL, Nicolae Ciucă, a declarat marţi, la Băileşti, că decizia PNL şi PSD de a renunţa la susţinerea candidatului comun Cătălin Cîrstoiu la funcţia de primar general al Capitalei şi a avea candidaţi separaţi a venit în baza unei analize care arăta că astfel cele două formaţiuni nu reuşeau să îşi îndeplinească obiectivul de a câştiga alegerile în Bucureşti.

Întrebat cum s-a ajuns la ideea unei candidaturi separate la Primăria Capitalei, Nicolae Ciucă a spus că liberalii şi social democraţii au considerat că este bine să ia o decizie care să asigure maximizarea scorului la alegerile locale.

„A fost o analiză pe baza datelor despre modul în care evolua candidatul comun ales de coaliţie şi în momentul în care s-a identificat faptul că nu reuşim să ne îndeplinim obiectivul, am considerat că este bine să luăm o decizie care să asigure maximizarea scorului la alegerile locale. De cealaltă parte, considerăm că este important ca alături de mesajele pe care le-am dat legate de echilibru şi stabilitate, inclusiv în campania electorală, să facem trecerea de la o campanie negativă la una pozitivă, să lăsăm bucureştenilor şansa să aleagă între patru candidaţi, pentru că orice soluţie am fi ales cu un candidat comun, fie din partea PSD, fie din partea PNL, ar fi maximizat şansele primarului în funcţie sau ale candidatului deja înscris, care, aşa cum arată sondajele, au şansele cele mai mari. Această situaţie ducea la o confruntare doar între doi candidaţi”, a spus Ciucă, aflat marţi într-o vizită în judeţul Dolj.

Preşedintele PNL a mai afirmat că în acest moment se poate vorbi despre o resetare a competiţiei politice şi în felul acesta „electoratele, atât cel liberal, cât şi cel social-democrat pot să intre cu o altă speranţă”.

Despre candidatul PNL, Sebastian Burduja, preşedintele PNL a afirmat că acesta este singurul candidat care nu a fost niciodată în funcţia de primar.

„Din perspectiva PNL, venim cu un candidat care este o opţiune nouă, diferă de ceilalţi pentru că nu este în funcţie, nu a fost niciodată în administraţie la nivel local”, a spus Nicolae Ciucă.

Întrebat dacă medicul Cîrstoiu va primi o funcţie în Guvern, Ciucă a răspunss că „nici nu s-a pus problema”. „A fost o discuţie cât se poate de decentă pe cifre, era clar că nu există nicio speranţă să putem recupera, motiv pentru care s-a luat această hotărâre”, a afirmat preşedintele PNL.

Citește mai departe

Politică

Ciolacu: Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie; Gabriela Firea, cea mai bună alegere

Publicat cu

pe

Prim-ministrul Marcel Ciolacu, preşedintele PSD, a declarat marţi că decizia ca PSD şi PNL să meargă cu proprii candidaţi la Primăria Capitalei a fost „dificilă”, dar este soluţia corectă şi a afirmat că Gabriela Firea este cea mai bună alegere pentru bucureştenii care „îşi doresc mai puţin spectacol, dar mai multe soluţii la problemele zilnice cu care se confruntă”.

„Decizia ca PSD şi PNL să meargă cu propriii candidaţi la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluţia corectă pentru bucureştenii condamnaţi de patru ani la frig, mizerie, poluare şi trafic blocat care, în loc de soluţii, aveau de ales acum doar între incompetenţă şi circ!”, a afirmat Ciolacu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Liderul social-democraţilor a punctat că Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie, iar acesta nu poate fi decât Gabriela Firea.

„Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie şi este capabil să aranjeze încă din prima zi de mandat lucrurile lăsate vraişte de Nicuşor Dan. Iar aceasta nu putea fi decât Gabriela Firea, preşedintele organizaţiei PSD Bucureşti! Este cea mai bună alegere pentru bucureştenii care îşi doresc mai puţin spectacol, dar mai multe soluţii la problemele zilnice cu care se confruntă”, a spus Ciolacu.

În altă ordine de idei, premierul i-a mulţumit lui Cătălin Cîrstoiu pentru efortul depus în această perioadă şi i-a urat succes Gabrielei Firea în competiţia electorală pentru funcţia de primar general.

Citește mai departe

Politică

Burduja: Din respect pentru bucureşteni, trebuie să le prezentăm un model liberal de administraţie

Publicat cu

pe

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a afirmat, marţi, că în actuala campanie pentru Primăria Capitalei, trebuie prezentat „un model liberal de administraţie”.

„Toate aceste cancanuri (…) este neplăcut pentru bucureşteni. Din respect pentru ei, trebuie să să mergem înainte şi să le prezentăm un model liberal de administraţie”, a spus ministrul Energiei, adăugând că „întotdeauna” a pus interesul oamenilor „mai presus”.

„Îmi doresc să văd o campanie fără atacuri între niciunul dintre participanţi, să fie o campanie altfel, pentru democraţia adevărată. Aşa trebuie să fie România, după 34 de ani, în care să vorbim realmente pentru bucureşteni pe soluţii, pe programe, pe investiţii, cum ar trebui să arate o capitală europeană. Asta este miza. Poate Bucureştiul să dea exemplul unei altfel de campanii?”, a arătat Sebastian Burduja, conform Agerpres.

Ministrul Energiei îl însoţeşte pe preşedintele Klaus Iohannis în vizita sa oficială în Coreea de Sud.

Coaliţia a decis luni seara să propună candidaturi separate la Primăria Capitalei, respectiv Gabriela Firea – PSD şi Sebastian Burduja – PNL, pentru a maximiza electoratele celor două partide, potrivit unor surse politice.

Sursele au precizat că cei doi candidaţi la Primăria Capitalei nu se vor ataca în campanie, ci vor avea o campanie constructivă, centrată pe soluţii pentru Bucureşti.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare