Connect with us

Internațional

Indonezia interzice actul sexual în afara căsătoriei, punând la îndoială democrația

Publicat cu

pe

Când Indonezia a adoptat amendamente controversate în ceea ce privește codul penal, la începutul acestei luni, un aspect mai presus de toate celelalte a dominat titlurile: incriminarea actului sexual în afara căsătoriei.

Cifrele din turism au avertizat că va împiedica vizitarea străinilor și va afecta reputația globală a Indoneziei. Nu este o problemă mică într-o țară care a primit până la 15 milioane de călători internaționali anual, înainte de pandemie și a deținut recent președinția G20 pentru prima dată în istoria sa, informează CNN.

De atunci, oficialii au minimizat probabilitatea ca turiştii să fie acuzaţi, dar sute de milioane de indonezieni se confruntă în continuare cu închisoare de până la un an pentru această infracţiune. Activiştii pentru drepturi avertizează că este doar începutul potenţialului noului cod de a amenința libertățile personale și libertățile civile ale Indonezienei. Oficialii indonezieni, pe de altă parte, apără mișcarea ca un compromis necesar într-o democrație care găzduiește cea mai mare populație musulmană din lume, conform aceleiași surse.

CNN mai prezintă că noul cod incriminează, de asemenea, conviețuirea între cuplurile necăsătorite, promovarea contracepției minorilor și consacră legi împotriva avortului (cu excepția cazurilor de viol și urgențe medicale când fătul are mai puțin de 12 săptămâni) și blasfemiei.

În plus, este limitat și dreptul indonezienilor de a protesta sau de a insulta președintele și membrii cabinetului său ori a ideologiei statului. Așa-zișii infractorii se confruntă cu perspectiva unor pedepse cu închisoarea de la luni, la ani.

„Într-o singură lovitură, situația drepturilor omului din Indonezia s-a înrăutățit drastic”, a declarat Andreas Harsono, cercetător senior în Indonezia la Human Rights Watch, pentru CNN. „Potențial, milioane de oameni vor fi supuși urmăririi penale în temeiul acestei legi profund viciate. Trecerea sa este începutul unui dezastru neatenuat pentru drepturile omului în Indonezia.”

 

Deci, cum anume s-a întâmplat?

Crearea noului cod este parțial o reflectare a influenței tot mai mari pe care islamul conservator o joacă în politică, fiind considerată a treia cea mai mare democrație din lume.

Aproximativ 230 de milioane din cele 270 de milioane de oameni sunt musulmani, deși există și minorități creștine și hinduse, unde țara se mândrește cu o ideologie de stat cunoscută sub numele de „Pancasila”, care subliniază incluziunea, transmite CNN.

Cu toate acestea, formele mai conservatoare ale islamului, care au fost odată reprimate sub fostul dictator Suharto, au apărut în ultimii ani ca forțe din ce în ce mai puternice la urne.

La cele mai recente alegeri, din 2019, președintele Joko Widodo a ales în mod controversat un cleric islamic în vârstă, Ma’ruf Amin, ca partener de candidatură, într-o mișcare care a fost văzută, în general, ca o metodă de a asigura mai multe voturi musulmane.

Noul cod penal, care actualizează codul moștenit de la olandezi, reflectă și o influență în creștere a islamului conservator. Unele partide conservatoare au cerut un cod și mai strict, dar propunerile anterioare au declanșat proteste de stradă în masă și au fost abandonate după intervenția lui Widodo. Descriind noul cod drept un „compromis”, oficialii indonezieni au spus că trebuie să reflecte o răspândire a intereselor într-o țară multiculturală și multietnică.

 

Un pas înapoi de la democrație?

Totuși, deși noul cod are în mod clar sprijinul multor alegători conservatori, criticii îl descriu ca pe un pas înapoi pentru libertățile civile a ceea ce este încă o democrație în curs de dezvoltare, prezintă CNN.

Abia după căderea lui Suharto în 1998, Indonezia a intrat într-o perioadă de reformă în care au fost îmbrățișate dominația civilă, libertatea de exprimare și un mediu politic mai liberal.

Grupurile de drepturi se tem că noul cod riscă să anuleze o parte din acest progres, vizând votul religios conservator în detrimentul idealurilor seculare ale țării și întărind discriminarea împotriva femeilor și a comunității LGBTQ. De asemenea, se tem că efectele sale pe termen lung ar putea fi corozive pentru sistemul democratic și văd paralele referitoare la trecutul autoritar al țării.

Aspectele codului legate de insultarea președintelui sau a ideologiei statului ar putea, spun ei, să fie abuzate de oficiali pentru a stoarce mită, a hărțui oponenții politici și chiar a pune la închisoare jurnaliștii și oricine este considerat critic la adresa guvernului.

„Nu este niciodată un lucru bun când un stat încearcă să legifereze moralitatea”, a spus Zachary Abuza, profesor specializat în politică și probleme de securitate din Asia de Sud-Est, la Colegiul Național de Război din Washington DC. „Noul cod pune în pericol libertățile civile și oferă statului instrumente puternice pentru a pedepsi infracțiunile ideologice, morale și politice”.

Un blogger politic, care a cerut să nu fie identificat de teama persecuției conform noilor legi, a declarat pentru CNN, deoarece se aștepta ca supravegherea și cenzura online din partea autorităților să crească. „Termenii nu sunt clari, acesta este ceea ce face codul deosebit de înfricoșător și periculos”, a spus el. „Totul este lăsat la interpretarea guvernului.”

„Se va reduce la oricine dorește guvernul să acuze”, a relatat bloggerul.

 

Ce urmează?

Vor trece cel puțin trei ani până la intrarea în vigoare a codului revizuit, potrivit oficialilor, așa că este încă devreme pentru a prezice modul în care vor fi implementate și aplicate noile legi.

Mult poate depinde de cât de mulțumiți sunt alegătorii mai conservatori asupra codului de „compromis” sau cât de supărați rămân cei care au protestat în stradă. În același timp, sunt cei care se întreabă dacă parlamentarii au făcut greșeala de a asculta doar cele mai puternice voci, în încercarea de a culege voturi.

Norshahril Saat, membru senior la Institutul ISEAS-Yusof Ishak, a spus că există o „relație complexă între islam, politică și societate în Indonezia”. Norshahril a avertizat să nu se concluzioneze faptul că sprijinul pentru noul cod penal este o dovadă de „val islamic conservator”.

„Ar putea însemna că lista actuală de politicieni aleși este conservatoare, dar este mai probabil ca aceștia să răspundă la presiunile unor puternice grupuri de lobby conservatoare”, a spus el.

„Mai îngrijorător”, a relatat, este că, „în Indonezia de astăzi, toate partidele politice au convenit în unanimitate să incrimineze aceste „păcate”, ilustrează CNN.

 

Internațional

Sectorul transporturilor maritime se confruntă cu o lipsă de marinari la nivel mondial, ceea ce generează probleme. Ce spun experții din domeniu

Publicat cu

pe

Sectorul transporturilor maritime se confruntă cu o lipsă de marinari la nivel global, ceea ce generează mai multe probleme. Printre acestea se numără accidentele pe mare, creșterile tarifelor de transport, dar și creșterea CV-urilor false, anunță experții, conform CNBC.

Înainte de război, Rusia și Ucraina furnizau o bună parte din forța de muncă maritimă globală

Numărul de nave a crescut semnificativ în ultimii ani, dar, cu toate acestea, în cazul personalului calificat creșterile nu au existat. Înainte de război, Rusia și Ucraina furnizau aproximativ 15% din forța de muncă maritimă globală. Ulterior, după război, cele două țări au înregistrat un declin semnificativ al numărului de marinari disponibili, arată datele Camerei Internaționale de Transport Maritim (ICS), potrivit sursei citate anterior.

ICS estimează că până în 2026 va exista un deficit de aproximativ 90.000 de marinari calificaţi și solicită factorilor de decizie să elaboreze strategii naţionale pentru a rezolva această problemă.

Ce efecte are criza marinarilor asupra siguranței și costurilor

Lipsa personalului calificat a determinat companiile să angajeze marinari cu mai puțină experiență, deci mai slab pregătiți. Acest lucru afectează standardele de siguranță pe mare.

„Nivelul de competenţă al marinarilor scade, deoarece acum este suficient să aibă o licenţă”, a spus un căpitan dintr-o companie maritimă globală, arată sursa citată. Bărbatul a fost nevoit să concedieze mai mulţi membri ai echipajului din cauza lipsei de competenţe.

Totodată, criza personalului calificat amenință să perturbe lanțurile globale de aprovizionare, deoarece lipsa echipajelor poate întârzia navele în porturi.

Salariile marinarilor rămân ridicate. Acestea reprezintă o mare parte din costurile de operare ale unei nave, totodată. În acest context, se mențin tarife mari de transport și presiunile inflaționiste.

Oboseala îi doboară pe marinarii cu experiență și afectează siguranța – studiu

Marinarii existenţi sunt adesea obligaţi să petreacă perioade mai lungi pe mare, fără zile libere, ceea ce duce la oboseală şi stres mental.

Potrivit unui studiu realizat în 2024 de World Maritime University, peste 93% dintre marinarii chestionaţi au identificat oboseala ca fiind cea mai frecventă problemă legată de siguranţă, iar 78% au raportat că nu au avut o zi liberă pe întreaga durată a contractului.

Lipsa personalului calificat este asociat și cu dorințele profesionale ale tinerilor, care sunt din ce în ce mai puțin atrași de o astfel de carieră, pe mare. Cei mai mulți sunt atrași de joburile care oferă echilibru între viața profesională și cea personală. Nici măcar salariile mari nu îi mai determină să devină marinari.

Citește mai departe

Internațional

Studiu: Poluarea aerului cauzată de incendii este asociată cu 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial

Publicat cu

pe

Poluarea aerului cauzată de incendii este legată de peste 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial, potrivit unui studiu publicat în The Lancet, citat de dw.com.

Majoritatea deceselor sunt înregistrate în țările în curs de dezvoltare, se mai arată în studiu.

Numărul deceselor cauzate de poluarea aerului va crește în următorii ani

Numărul deceselor va crește în următorii ani pe fondul schimbărilor climatice, care fac ca incendiile de pădure să fie mai frecvente și mai intense.

Cercetătorii internaționali au analizat datele existente, cu privire la incendiile de pădure care fac adevărate ravagii în natură, dar și datele referitoare la arderile de teren practicate în agricultură pentru curățarea câmpurilor.

Peste 1,5 milioane de decese sunt asociate, anual, cu poluarea aerului din cauza incendiilor

Timp de 19 ani, mai exact din anul 2000 și până în 2019, cercetătorii au constatat că aproximativ 450.000 de decese pe an din cauza bolilor de inimă au fost strâns legate de poluarea aerului cauzată de incendii.

Totodată, alte 220.000 de decese din cauza bolilor respiratorii ar putea fi atribuite fumului și particulelor eliberate în aer de incendii.

La nivel mondial, un total de 1,53 milioane de decese din toate cauzele au fost asociate cu poluarea aerului cauzată de incendii, potrivit studiului.

 Cele mai frecvente decese au loc în țările sărace

Peste 90% dintre decesele cauzate de poluarea aerului din cauza incendiilor au loc în țările cu venituri mici și medii, iar aproape 40% dintre acestea sunt înregistrate doar în Africa subsahariană.  Cele mai multe decese de acest fel au loc în Republica Democrată Congo, China, India, Nigeria și Indonezia.

Spre exemplu, un număr record de arderi ilegale ale terenurilor agricole din nordul Indiei este parţial responsabil pentru norul de poluare cu aspect apocaliptic, cu concentraţii de microparticule nocive mult peste standardele internaţionale de sănătate, care acoperă capitala indiană, mai arată studiul.

Autorii studiului atrag atenția că ar trebui să se ia în calcul „acțiuni urgente” pentru a face față numărului mare de decese cauzate de incendii. Totodată, aceștia vorbesc și despre „nedreptatea climatică” cu care se confruntă țările sărace.

Câteva mijloace de evitare a fumului de la incendii sunt îndepărtarea de zona cea mai poluată, utilizarea purificatoarelor de aer și a măștilor, precum și rămânerea în casă. Chiar și așa, aceste mijloace nu sunt accesibile locuitorilor din aceste țări, mai arată cercetătorii.

Citește mai departe

Internațional

Transnistria a întrerupt încălzirea şi apa caldă către populaţie, după ce Rusia a oprit furnizarea de gaze prin Ucraina

Publicat cu

pe

Regiunea separatistă moldoveană Transnistria a întrerupt miercuri furnizarea de încălzire şi apă caldă pentru populaţie după ce Rusia a oprit furnizarea de gaze prin Ucraina, ca urmare a expirării acordului de tranzit, relatează The Guardian, potrivit news.ro.

Transnistria a întrerupt încălzirea şi apa caldă către populaţie

Transnistria este o entitate pro-rusă care s-a separat de restul Moldovei după prăbuşirea Uniunii Sovietice în 1991. Transnistria primea gaz rusesc prin Ucraina, dar această rută de aprovizionare a fost întreruptă miercuri, după ce a expirat acordului de tranzit între cele două țări aflate în război.

Potrivit unui comunicat publicat pe site-ul companiei energetice transnistrene, întreruperea de agent termic a intrat în vigoare miercuri la ora locală 7 dimineața, dar unele facilități precum spitalele sunt exceptate.

Compania a îndemnat locuitorii să se îmbrace gros, să adune membrii familiei într-o singură cameră, să atârne pături sau perdele groase peste ferestre şi uşile de la balcoane şi să folosească reşouri, conform surselor precizate anterior.

„Este interzisă utilizarea sobelor pe gaz sau electrice pentru a încălzi apartamentul. Acest lucru poate duce la tragedii”, a declarat compania.

Luna trecută, parlamentul local a cerut Kremlinului şi parlamentului rus să ajungă la un nou acord cu Ucraina pentru a permite continuarea livrărilor de gaze. Moscova a declarat atunci că îşi va proteja cetăţenii şi soldaţii din Transnistria.

Până la expirarea acordului de tranzit al gazelor cu Ucraina, Rusia furniza Moldovei aproximativ 2 miliarde de metri cubi de gaze pe an, pompate în Transnistria. Cu aceste gaze era asigurată funcţionarea termocentralei electrice de la Cuciurgan, de unde se aproviziona cu energie electrică la un preţ mai mic şi partea dreaptă a Nistrului. În prezent, Republica Moldova se bazează în proporţie de peste 60% pe importurile de energie electrică din România pentru a-şi asigura necesarul.

Gazprom poate face livrări de gaz în Transnistria prin rute alternative, dar condiţionează acest lucru de plata unei pretinse datorii mai vechi a Chişinăului. Autorităţile din Republica Moldova nu recunosc cuantumul acestei datorii. Gazprom susţine că Moldovagaz – companie pe care o controlează – trebuie să-i plătească 709 milioane de dolari, în timp ce Chişinăul susţine că este vorba de arierate în cuantum de doar 8,6 milioane de dolari.

În aceste condiţii,  Moldova acuză Rusia că exploatează dependenţa sa energetică de Moscova pentru a destabiliza ţara, ceea ce Moscova neagă.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare