Connect with us

Business

Rata anuală a inflației a scăzut în aprilie la 5,9%. Care sunt produsele și serviciile care s-au scumpit cel mai mult

Publicat cu

pe

Inflația anuală, nou minim istoric

Rata anuală a inflaţiei în luna aprilie 2024 comparativ cu luna aprilie 2023 a fost 5,9%, arată datele Institutului Național de Statistică. Aceasta fusese în martie de 6,6%.

Rata anuală a inflaţiei în perioada aprilie 2024 – aprilie 2023 a scăzut la 5,9%, cele mai mari majorări fiind înregistrate la capitolul serviciilor, 10,05%. În perioada menţionată, preţurile mărfurilor nealimentare au crescut cu 7,17%, iar cele ale mărfurilor alimentare au crescut cu 2,07%. Raportat la luna anterioară, în aprilie 2024, preţurilor bunurilor de consum au cunoscut o creştere de 0,08%. Rata inflaţiei de la începutul anului (aprilie 2024 comparativ cu decembrie 2023) a fost de 2,4%.

Cea mai mare creştere de preţuri din ultimele 12 luni s-au înregistrat la serviciile poştale, care s-au scumpit cu 26,25%. Alte creşteri însemnate de preţuri în această categorie s-au înregistrat la serviciile de apă canalizare, salubritate (16,49%) şi la serviciile medicale (13,67%). Dintre produsele alimentare, cele mai mari creşteri au fost consemnate la conservele din fructe (10,78%), la carnea de bovine (9,25%), şi peștele proaspăt (7,82%). La băuturi, prețul berii s-a majorat în ultimul an cu 8,97%, iar cel al vinului cu 8,39%.

În privinţa mărfurilor nealimentare, detergenții rămân în continuare produsul cu cele mai mari scumpiri (25,64%), urmați de medicamente (23,86%).

În perioada aprilie 2024 – aprilie 2023, cea mai mare scădere de preţuri a fost înregistrată la făină (-30,34%). Prețurile energiei electrice s-au redus cu 3,08% în același interval.

Citește mai departe
Apasă pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Business

Studiu: 85% dintre companiile globale au crescut în ultimul an investiţiile în tranziţia „verde”. 50% dintre acestea utilizează tehnologia pentru atingerea obiectivelor climatice

Publicat cu

pe

85% dintre executivii intervievați într-un studiu realizat de Deloitte în acest an afirmă că organizațiile lor au crescut investițiile în tranziția „verde” în ultimele 12 luni. Totodată, jumătate dintre aceștia au început să utilizeze soluții tehnologice pentru atingerea obiectivelor climatice, iar 42% intenționează să implementeze astfel de soluții în următorii doi ani. Studiul subliniază că sustenabilitatea rămâne în topul priorităților pentru echipele de management la nivel global, fiind depășită doar de inovație și integrarea inteligenței artificiale (AI).

„Sustenabilitatea se menține în top trei priorități ale echipelor de management la nivel global, la mică distanță după inovație și integrarea inteligenței artificiale, respectiv după preocupările legate de contextul economic”, se arată în raportul Deloitte CxO Sustainability Survey 2024.

Tehnologia, un catalizator al tranziției sustenabile

Impactul schimbărilor climatice asupra strategiilor și operațiunilor companiilor este tot mai evident. Potrivit studiului, 70% dintre liderii de business se așteaptă la efecte majore în următorii trei ani, în creștere față de 61% în 2023. De asemenea, aproape jumătate (45%) dintre respondenți declară că lucrează la transformarea modelului de afaceri într-un sens sustenabil, principalele măsuri vizând utilizarea materiilor prime mai sustenabile (51%), eficiența energetică (49%) și crearea de produse și servicii ecologice (48%).

Tehnologia joacă un rol esențial în această tranziție. Companiile utilizează soluții pentru monitorizarea performanței furnizorilor din perspectiva factorilor ESG (57%), creșterea eficienței operaționale (54%) și dezvoltarea de produse sustenabile (52%). Alexandru Reff, country managing partner Deloitte România și Moldova, subliniază că „acțiunile pentru combaterea schimbărilor climatice pot fi un catalizator al inovației, devenind evident că ele funcționează împreună și se pot potența reciproc.”

Discrepanțe în progresul sustenabilității

Deși investițiile în sustenabilitate cresc, progresul este distribuit inegal. Cele mai multe companii (56%) acționează moderat, concentrându-se pe beneficii rapide, iar doar 17% pot fi considerate „lideri ai tranziției”, având o abordare complexă și consecventă. Pe de altă parte, peste un sfert dintre companii (27%) au întreprins acțiuni minimale sau nu au acționat deloc.

„Angajamentul real pentru sustenabilitate, materializat în acțiuni de mare impact, trebuie accelerat”, a declarat Ovidiu Popescu, partener Deloitte România. El subliniază importanța conformării cu standardele europene, cum ar fi raportarea corporativă în materie de sustenabilitate (CSRD), care va deveni obligatorie pentru multe companii din România începând cu 2025.

Obstacole și perspective

Lipsa materiilor prime sustenabile (21%) și alocarea resurselor către provocări imediate (18%), precum inflația sau tensiunile geopolitice, sunt printre principalele obstacole în calea transformării sustenabile a afacerilor. Totuși, liderii de business încep să recunoască beneficiile financiare și operaționale ale sustenabilității, inclusiv profitul și reziliența lanțurilor de aprovizionare, care intră pentru prima dată în top cinci avantaje ale inițiativelor de mediu.

Studiul Deloitte CxO Sustainability Survey 2024 a fost realizat pe un eșantion de peste 2.100 de executivi de top din 27 de țări, explorând modul în care organizațiile răspund provocărilor climatice și își regândesc strategiile pentru un viitor mai sustenabil.

Citește mai departe

Business

Metrorex a încheiat un contract de peste 3 milioane de lei cu CEC BANK SA pentru servicii bancare la achiziționarea titlurilor de călătorie

Publicat cu

pe

metrou

Metrorex a anunțat, joi, că a încheiat un contract în valoare de peste 3 milioane de lei pentru servicii bancare la achiziționarea titlurilor de călătorie.

Metrorex, contract cu CEC Bank pentru servicii bancare la achiziționarea titlurilor de călătorie

„Metrorex informează că astăzi, 19.12.2024  a fost semnat contractul sectorial, atribuit în baza unei proceduri de licitaţie deschisă, având ca obiect «Servicii bancare aferente activităţii comerciale (plata direct la porţile de acces/ turnicheţi cu card bancar contactless, prin POS la casierii şi automate de vânzare cartele şi plata on-line a titlurilor de călătorie încărcate pe cardurile contactless)» cu CEC Bank S.A. a cărui ofertă a fost declarată câştigătoare”, a transmis, joi, Metrorex, într-un comunicat de presă.

Contractul s-a semnat pentru o perioadă de 4 ani, la preţul total de 3.022.451,26 lei, fără T.V.A. Acesta va intra.în vigoare de la 1.03.2025.

„Astfel, Metrorex asigură continuitatea plăţii cu cardul de către călători, în toată reţeaua de metrou”, a mai precizat compania.

Citește mai departe

Business

OTP Bank România devine Banca Transilvania la finalul lunii februarie 2025

Publicat cu

pe

OTP Bank România devine Banca Transilvania de la 28 februarie 2025. Până la fuziune, cele două bănci vor avea activitate independentă și vor asigura o tranziție ușoară pentru clienții OTP Bank România.

De la 28 februarie 2025, clienții băncii vor deveni clienți BT. Tot aceasta va fi și ultima zi în care vor mai putea folosi produsele și serviciile OTP Bank România, potrivit news.ro.

„Acţionarii Băncii Transilvania au aprobat fuziunea BT cu OTP Bank România, în cadrul Adunării Generale Extraordinare, care a avut loc astăzi. Integrarea OTP Bank România în Banca Transilvania a început în august 2024 şi se încheie în 28 februarie 2025, prin fuziunea celor două bănci”, anunţă Banca Transilvania.

OTP Bank România devine Banca Transilvania

Banca Transilvania și OTP Bank România vor avea activitate independentă până la fuziune și vor asigura tranziția ușoară către clienții OTP Bank România, urmând ca de la 28 februarie 2025 aceștia să devină clienți BT.

Banca Transilvania a achiziționat OTP Bank România și celelalte subsidiare din țară ale OTP Group în acest an pentru suma de 347,5 milioane de euro.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare