Connect with us

Business

Șapte motive din cauza cărora inflația a scumpit traiul zilnic peste tot în lume

Publicat cu

pe

De la achiziționarea produselor de uz casnic și a alimentelor, până la costul încălzirii locuințelor, traiul zilnic este mai scump, nu doar în Anglia, ci și în restul lumii, transmite BBC.

Inflația la nivel global – pragul la care prețurile cresc – a atins cel mai înalt nivel din 2008 până în prezent. Iată câteva motive pentru care s-a întâmplat acest lucru.

1. Creșterea prețurilor plătite pentru energia electrică sau pentru carburanți

  • Prețurile carburanților au scăzut la debutul pandemiei de COVID-19, dar reversul a apărut ulterior și suma plătită de oameni pentru un plin la mașină a ajuns la valoarea maximă atinsă în ultimii 7 ani.
  • Un galon de benzină (3,78 litri) în Statele Unite ale Americii costă, în prezent, aproximativ 3.31$, pe când, în urmă cu un an, avea tariful de 2.39$. Situația a fost similară și în Europa și Anglia.
  • Prețul gazului de consum a crescut, de asemenea, foarte brusc, fapt ce a generat plata unor facturi mai mari pentru încălzirea locuinței pentru oamenii de pretutindeni.
  • Cererea crescută din Asia pentru aceste resurse, dar și iarna geroasă de anul trecut din Europa au afectat rezervele de gaze naturale și au determinat creșterea prețului acestora.

2. Producția insuficientă de bunuri în raport cu cererea de pe piață

  • Prețul multor bunuri de consum a crescut vertiginos în timpul pandemiei.
  • Consumatorii au rămas în case în timpul carantinei, fapt ce a generat o cerere mare pentru bunurile de consum și dorința acestora de a investi mai mult în îmbunătățirea mediului de acasă întrucât nu puteau pleca în vacanțe sau nu puteau ieși la restaurante.
  • Mulți producători din zone precum Asia au fost nevoiți să își închidă afacerile în timpul carantinei din cauza restricțiilor împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2, iar cei ce au rămas pe piață au avut dificultăți în a satisface nevoia clienților din punct de vedere al cantității de bunuri produse.
  • Cauza scumpirilor este reprezentată de insuficiența materiei prime precum: plasticul, cimentul sau oțelul. Lemnul folosit în construcții costă acum cu 80% mai mult decât în anul 2021 în Anglia, dar și-a dublat prețul și în Statele Unite ale Americii.
  • Retaileri mari precum Nike și Costco din America au fost nevoiți să își crească prețurile din cauza costurilor mai mari necesare pentru a susține lanțul de aprovizionare.
  • Și mai este vorba și despre un deficit al producției microcipurilor, componente esențiale pentru mașini, calculatoare sau anumite electrocasnice.

3. Costurile de livrare

  • Companiile internaționale de livrare – cele care transportă bunurile de larg consum la destinație – au fost copleșite de cererea mare apărută în timpul pandemiei.
  • Expedierea unul singur container de dimensiuni medii preluat din Asia, cu destinația Europa, costă acum 17,000$, de 10 ori mai mult decât în anul precedent (1500$).
  • Această criză a fost influențată și de creșterea bruscă a taxelor de livrare în mediul aerian și problema a devenit și mai mare în momentul în care s-a declanșat o criză de personal în cazul șoferilor de tiruri în Europa.
  •  Neajunsurile transportului bunurilor au părut că se disipă în luna decembrie, moment în care Statele Unite ale Americii si-au revenit, având parte de importuri masive.
  • Totuși, noua tulpină de virus, Omicron, dar și viitoarele versiuni de COVID-19 ce ar putea apărea amenință aceste reușite.

4. Salariile crescute

  • Mulți oameni au părăsit câmpul muncii sau și-au schimbat jobul în timpul pandemiei de COVID-19.
  • În Statele Unite ale Americii, luna aprilie a reprezentat perioada în care patru milioane de angajați au demisionat de la locul de muncă – potrivit Departamentului Forței de Muncă – acesta fiind cel mai mare record înregistrat până acum.
  • În consecință, firmele au întâmpinat probleme în recrutarea personalului pentru funcții precum șoferi, muncitori în industria alimentară sau ospătari.
  • Un studiu realizat pe un eșantion de 50 de mari retaileri a căror activitate se desfășoară pe teritoriul Statelor Unite ale Americii a relevat faptul că 94% dintre aceștia au întâmpinat probleme în a găsi alți angajați pentru acele posturi.
  • Astfel, companiile au fost nevoite să crească salariile și să ofere bonusuri de angajare pentru a atrage și a păstra angajații. McDonald’s și Amazon au oferit bonusuri de angajare cuprinse în intervalul 200$ – 1000$.
  • Toate aceste costuri adiționale cu salariile angajaților ajung să fie suportate, la final, tot de către consumatori. Brandul Next, cunoscut la nivel global, a pus creșterile prețurilor din incipitul anul 2022 pe baza salariilor ce au atins cote record în ultima perioadă.

5. Impactul climatic

  • Vremea extremă din unele zone ale globului a contribuit și ea la fenomenul inflației.
  • Furnizorii de uleiuri au fost afectați de tornadele Ida și Nicholas ce au trecut pe lângă golful Mexicului și au impietat infrastructura acestei ramuri industriale din Statele Unite ale Americii.
  • Și problemele legate de cererea pentru microcipuri au fost agravate de furtuna puternică  ce s-a abătut asupra Texasului în iarna lui 2021  și, implicit, a fabricilor din zona respectivă, în ultimul an.
  • Costul cafelei a crescut brusc după ce Brazilia, cel mai mare producător din lume, a avut o recoltă săracă, aceasta fiind cauzată de cea mai severă secetă din ultimul secol.

6. Costurile vamale

  • Mai multe costuri de import au contribuit și ele la creșterea prețurilor produselor. Regulile de transport internațional în urma Brexitului implică reducerea importurilor din Europa către Anglia cu aproximativ un sfert în prima jumătate a anului 2021.
  • Taxele de roaming vor fi aplicate pentru cetățenii britanici care călătoresc în Europa.
  • Concomitent, Statele Unite ale Americii au inclus tarife de import pentru bunurile aduse din China în prețul plătit de consumator sub forma unor sume mai mari achitate de clienți la casa de marcat.
  • Sancțiunile impuse de America pentru gigantul producător de telefoane Huawei au afectat prețurile și lanțul de distribuție al produselor vândute către americani de această companie.

7. Finalul alocării fondurilor de ajutor pentru a face față pandemiei

  • Guvernele din întreaga lume au oferit un sprijin financiar afacerilor pentru a le ajuta să facă față impactului pandemiei de COVID-19 asupra economiei.
  • Cheltuielile publice au crescut și împrumuturile guvernamentale au avut o rată mai mare în această perioadă, fapt ce a dus la creșteri ale prețurilor, contribuind, astfel, la generarea unui nivel de trai mai scăzut, întrucât salariile majorității angajaților au rămas constante.
  • Multe economii dezvoltate aveau deja implementate politici menite să protejeze angajații precum acordarea unor concedii sau a unor ajutoare sociale menite să îi ajute pe cei cu salarii mai mici.
  • Unii economiști avertizează că aceste politici ar putea crește gradul inflației pe măsură ce programele de sprijin și ajutor pentru afaceri se apropie de final.

 

 

 

Citește mai departe
Apasă pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Business

Studiu: 85% dintre companiile globale au crescut în ultimul an investiţiile în tranziţia „verde”. 50% dintre acestea utilizează tehnologia pentru atingerea obiectivelor climatice

Publicat cu

pe

85% dintre executivii intervievați într-un studiu realizat de Deloitte în acest an afirmă că organizațiile lor au crescut investițiile în tranziția „verde” în ultimele 12 luni. Totodată, jumătate dintre aceștia au început să utilizeze soluții tehnologice pentru atingerea obiectivelor climatice, iar 42% intenționează să implementeze astfel de soluții în următorii doi ani. Studiul subliniază că sustenabilitatea rămâne în topul priorităților pentru echipele de management la nivel global, fiind depășită doar de inovație și integrarea inteligenței artificiale (AI).

„Sustenabilitatea se menține în top trei priorități ale echipelor de management la nivel global, la mică distanță după inovație și integrarea inteligenței artificiale, respectiv după preocupările legate de contextul economic”, se arată în raportul Deloitte CxO Sustainability Survey 2024.

Tehnologia, un catalizator al tranziției sustenabile

Impactul schimbărilor climatice asupra strategiilor și operațiunilor companiilor este tot mai evident. Potrivit studiului, 70% dintre liderii de business se așteaptă la efecte majore în următorii trei ani, în creștere față de 61% în 2023. De asemenea, aproape jumătate (45%) dintre respondenți declară că lucrează la transformarea modelului de afaceri într-un sens sustenabil, principalele măsuri vizând utilizarea materiilor prime mai sustenabile (51%), eficiența energetică (49%) și crearea de produse și servicii ecologice (48%).

Tehnologia joacă un rol esențial în această tranziție. Companiile utilizează soluții pentru monitorizarea performanței furnizorilor din perspectiva factorilor ESG (57%), creșterea eficienței operaționale (54%) și dezvoltarea de produse sustenabile (52%). Alexandru Reff, country managing partner Deloitte România și Moldova, subliniază că „acțiunile pentru combaterea schimbărilor climatice pot fi un catalizator al inovației, devenind evident că ele funcționează împreună și se pot potența reciproc.”

Discrepanțe în progresul sustenabilității

Deși investițiile în sustenabilitate cresc, progresul este distribuit inegal. Cele mai multe companii (56%) acționează moderat, concentrându-se pe beneficii rapide, iar doar 17% pot fi considerate „lideri ai tranziției”, având o abordare complexă și consecventă. Pe de altă parte, peste un sfert dintre companii (27%) au întreprins acțiuni minimale sau nu au acționat deloc.

„Angajamentul real pentru sustenabilitate, materializat în acțiuni de mare impact, trebuie accelerat”, a declarat Ovidiu Popescu, partener Deloitte România. El subliniază importanța conformării cu standardele europene, cum ar fi raportarea corporativă în materie de sustenabilitate (CSRD), care va deveni obligatorie pentru multe companii din România începând cu 2025.

Obstacole și perspective

Lipsa materiilor prime sustenabile (21%) și alocarea resurselor către provocări imediate (18%), precum inflația sau tensiunile geopolitice, sunt printre principalele obstacole în calea transformării sustenabile a afacerilor. Totuși, liderii de business încep să recunoască beneficiile financiare și operaționale ale sustenabilității, inclusiv profitul și reziliența lanțurilor de aprovizionare, care intră pentru prima dată în top cinci avantaje ale inițiativelor de mediu.

Studiul Deloitte CxO Sustainability Survey 2024 a fost realizat pe un eșantion de peste 2.100 de executivi de top din 27 de țări, explorând modul în care organizațiile răspund provocărilor climatice și își regândesc strategiile pentru un viitor mai sustenabil.

Citește mai departe

Business

Metrorex a încheiat un contract de peste 3 milioane de lei cu CEC BANK SA pentru servicii bancare la achiziționarea titlurilor de călătorie

Publicat cu

pe

metrou

Metrorex a anunțat, joi, că a încheiat un contract în valoare de peste 3 milioane de lei pentru servicii bancare la achiziționarea titlurilor de călătorie.

Metrorex, contract cu CEC Bank pentru servicii bancare la achiziționarea titlurilor de călătorie

„Metrorex informează că astăzi, 19.12.2024  a fost semnat contractul sectorial, atribuit în baza unei proceduri de licitaţie deschisă, având ca obiect «Servicii bancare aferente activităţii comerciale (plata direct la porţile de acces/ turnicheţi cu card bancar contactless, prin POS la casierii şi automate de vânzare cartele şi plata on-line a titlurilor de călătorie încărcate pe cardurile contactless)» cu CEC Bank S.A. a cărui ofertă a fost declarată câştigătoare”, a transmis, joi, Metrorex, într-un comunicat de presă.

Contractul s-a semnat pentru o perioadă de 4 ani, la preţul total de 3.022.451,26 lei, fără T.V.A. Acesta va intra.în vigoare de la 1.03.2025.

„Astfel, Metrorex asigură continuitatea plăţii cu cardul de către călători, în toată reţeaua de metrou”, a mai precizat compania.

Citește mai departe

Business

OTP Bank România devine Banca Transilvania la finalul lunii februarie 2025

Publicat cu

pe

OTP Bank România devine Banca Transilvania de la 28 februarie 2025. Până la fuziune, cele două bănci vor avea activitate independentă și vor asigura o tranziție ușoară pentru clienții OTP Bank România.

De la 28 februarie 2025, clienții băncii vor deveni clienți BT. Tot aceasta va fi și ultima zi în care vor mai putea folosi produsele și serviciile OTP Bank România, potrivit news.ro.

„Acţionarii Băncii Transilvania au aprobat fuziunea BT cu OTP Bank România, în cadrul Adunării Generale Extraordinare, care a avut loc astăzi. Integrarea OTP Bank România în Banca Transilvania a început în august 2024 şi se încheie în 28 februarie 2025, prin fuziunea celor două bănci”, anunţă Banca Transilvania.

OTP Bank România devine Banca Transilvania

Banca Transilvania și OTP Bank România vor avea activitate independentă până la fuziune și vor asigura tranziția ușoară către clienții OTP Bank România, urmând ca de la 28 februarie 2025 aceștia să devină clienți BT.

Banca Transilvania a achiziționat OTP Bank România și celelalte subsidiare din țară ale OTP Group în acest an pentru suma de 347,5 milioane de euro.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare