Connect with us

Publicat cu

pe

De la achiziționarea produselor de uz casnic și a alimentelor, până la costul încălzirii locuințelor, traiul zilnic este mai scump, nu doar în Anglia, ci și în restul lumii, transmite BBC.

Inflația la nivel global – pragul la care prețurile cresc – a atins cel mai înalt nivel din 2008 până în prezent. Iată câteva motive pentru care s-a întâmplat acest lucru.

1. Creșterea prețurilor plătite pentru energia electrică sau pentru carburanți

  • Prețurile carburanților au scăzut la debutul pandemiei de COVID-19, dar reversul a apărut ulterior și suma plătită de oameni pentru un plin la mașină a ajuns la valoarea maximă atinsă în ultimii 7 ani.
  • Un galon de benzină (3,78 litri) în Statele Unite ale Americii costă, în prezent, aproximativ 3.31$, pe când, în urmă cu un an, avea tariful de 2.39$. Situația a fost similară și în Europa și Anglia.
  • Prețul gazului de consum a crescut, de asemenea, foarte brusc, fapt ce a generat plata unor facturi mai mari pentru încălzirea locuinței pentru oamenii de pretutindeni.
  • Cererea crescută din Asia pentru aceste resurse, dar și iarna geroasă de anul trecut din Europa au afectat rezervele de gaze naturale și au determinat creșterea prețului acestora.

2. Producția insuficientă de bunuri în raport cu cererea de pe piață

  • Prețul multor bunuri de consum a crescut vertiginos în timpul pandemiei.
  • Consumatorii au rămas în case în timpul carantinei, fapt ce a generat o cerere mare pentru bunurile de consum și dorința acestora de a investi mai mult în îmbunătățirea mediului de acasă întrucât nu puteau pleca în vacanțe sau nu puteau ieși la restaurante.
  • Mulți producători din zone precum Asia au fost nevoiți să își închidă afacerile în timpul carantinei din cauza restricțiilor împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2, iar cei ce au rămas pe piață au avut dificultăți în a satisface nevoia clienților din punct de vedere al cantității de bunuri produse.
  • Cauza scumpirilor este reprezentată de insuficiența materiei prime precum: plasticul, cimentul sau oțelul. Lemnul folosit în construcții costă acum cu 80% mai mult decât în anul 2021 în Anglia, dar și-a dublat prețul și în Statele Unite ale Americii.
  • Retaileri mari precum Nike și Costco din America au fost nevoiți să își crească prețurile din cauza costurilor mai mari necesare pentru a susține lanțul de aprovizionare.
  • Și mai este vorba și despre un deficit al producției microcipurilor, componente esențiale pentru mașini, calculatoare sau anumite electrocasnice.

3. Costurile de livrare

  • Companiile internaționale de livrare – cele care transportă bunurile de larg consum la destinație – au fost copleșite de cererea mare apărută în timpul pandemiei.
  • Expedierea unul singur container de dimensiuni medii preluat din Asia, cu destinația Europa, costă acum 17,000$, de 10 ori mai mult decât în anul precedent (1500$).
  • Această criză a fost influențată și de creșterea bruscă a taxelor de livrare în mediul aerian și problema a devenit și mai mare în momentul în care s-a declanșat o criză de personal în cazul șoferilor de tiruri în Europa.
  •  Neajunsurile transportului bunurilor au părut că se disipă în luna decembrie, moment în care Statele Unite ale Americii si-au revenit, având parte de importuri masive.
  • Totuși, noua tulpină de virus, Omicron, dar și viitoarele versiuni de COVID-19 ce ar putea apărea amenință aceste reușite.

4. Salariile crescute

  • Mulți oameni au părăsit câmpul muncii sau și-au schimbat jobul în timpul pandemiei de COVID-19.
  • În Statele Unite ale Americii, luna aprilie a reprezentat perioada în care patru milioane de angajați au demisionat de la locul de muncă – potrivit Departamentului Forței de Muncă – acesta fiind cel mai mare record înregistrat până acum.
  • În consecință, firmele au întâmpinat probleme în recrutarea personalului pentru funcții precum șoferi, muncitori în industria alimentară sau ospătari.
  • Un studiu realizat pe un eșantion de 50 de mari retaileri a căror activitate se desfășoară pe teritoriul Statelor Unite ale Americii a relevat faptul că 94% dintre aceștia au întâmpinat probleme în a găsi alți angajați pentru acele posturi.
  • Astfel, companiile au fost nevoite să crească salariile și să ofere bonusuri de angajare pentru a atrage și a păstra angajații. McDonald’s și Amazon au oferit bonusuri de angajare cuprinse în intervalul 200$ – 1000$.
  • Toate aceste costuri adiționale cu salariile angajaților ajung să fie suportate, la final, tot de către consumatori. Brandul Next, cunoscut la nivel global, a pus creșterile prețurilor din incipitul anul 2022 pe baza salariilor ce au atins cote record în ultima perioadă.

5. Impactul climatic

  • Vremea extremă din unele zone ale globului a contribuit și ea la fenomenul inflației.
  • Furnizorii de uleiuri au fost afectați de tornadele Ida și Nicholas ce au trecut pe lângă golful Mexicului și au impietat infrastructura acestei ramuri industriale din Statele Unite ale Americii.
  • Și problemele legate de cererea pentru microcipuri au fost agravate de furtuna puternică  ce s-a abătut asupra Texasului în iarna lui 2021  și, implicit, a fabricilor din zona respectivă, în ultimul an.
  • Costul cafelei a crescut brusc după ce Brazilia, cel mai mare producător din lume, a avut o recoltă săracă, aceasta fiind cauzată de cea mai severă secetă din ultimul secol.

6. Costurile vamale

  • Mai multe costuri de import au contribuit și ele la creșterea prețurilor produselor. Regulile de transport internațional în urma Brexitului implică reducerea importurilor din Europa către Anglia cu aproximativ un sfert în prima jumătate a anului 2021.
  • Taxele de roaming vor fi aplicate pentru cetățenii britanici care călătoresc în Europa.
  • Concomitent, Statele Unite ale Americii au inclus tarife de import pentru bunurile aduse din China în prețul plătit de consumator sub forma unor sume mai mari achitate de clienți la casa de marcat.
  • Sancțiunile impuse de America pentru gigantul producător de telefoane Huawei au afectat prețurile și lanțul de distribuție al produselor vândute către americani de această companie.

7. Finalul alocării fondurilor de ajutor pentru a face față pandemiei

  • Guvernele din întreaga lume au oferit un sprijin financiar afacerilor pentru a le ajuta să facă față impactului pandemiei de COVID-19 asupra economiei.
  • Cheltuielile publice au crescut și împrumuturile guvernamentale au avut o rată mai mare în această perioadă, fapt ce a dus la creșteri ale prețurilor, contribuind, astfel, la generarea unui nivel de trai mai scăzut, întrucât salariile majorității angajaților au rămas constante.
  • Multe economii dezvoltate aveau deja implementate politici menite să protejeze angajații precum acordarea unor concedii sau a unor ajutoare sociale menite să îi ajute pe cei cu salarii mai mici.
  • Unii economiști avertizează că aceste politici ar putea crește gradul inflației pe măsură ce programele de sprijin și ajutor pentru afaceri se apropie de final.

 

 

 

Citește mai departe
Apasă pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Business

HS Timber – sprijin pentru comunități puternice și investiții în sustenabilitate

Publicat cu

pe

La HS Timber, responsabilitatea socială pentru comunitățile în care activează și pentru sustenabilitatea activităților economice reprezintă o adevărată filosofie care ghidează compania zi de zi.

HS Timber şi-a propus de la început să sprijine regiunile în care este prezentă. Astfel, în ultimul deceniu, s-au investit aproape douăzeci de milioane de euro în proiecte comunitare din Comănești (Bacău), Rădăuți (Suceava), Reci (Covasna) dar și în alte comunități.

Acțiunile de responsabilitate socială corporativă au în centrul lor domeniul social, care aduc îmbunătățiri în serviciile comunitare – în grădinițe, școli, locuințe și facilități pentru persoanele defavorizate, servicii de urgență, asistență medicală, clădiri publice sau evenimente comunitare.

Printre cele mai reprezentative proiecte finanțate de HS Timber se numără: renovarea și modernizarea bucătăriei din cadrul Spitalui Municipal din Târgu Secuiesc, lucrări de renovare şi dotări la Spitalul Orăşenesc “Ioan Lascăr” din Comăneşti şi la Spitalul Orăşenesc Siret, finanţarea unui after school în Reci și construirea unui centru social pentru copii în Rădăuți, astfel încât aceștia să se bucure de o copilărie frumoasă.

Modernizarea spitalului Spitalul Orăşenesc Siret

Modernizarea bucătăriei din cadrul Spitalui Municipal din Târgu Secuiesc

After school Reci

After school Reci

Centru social pentru copii în Rădăuți

Centru social pentru copii în Rădăuți

În egală măsură, o prioritate o reprezintă mediul, prin proiecte și inițiative care contribuie la gestionarea durabilă a pădurilor, trasabilitatea lemnului, reîmpădurire și protejarea zonelor bogate în biodiversitate.

Din dorința de a promova dezvoltarea responsabilă a pădurilor din România, HS Timber a încheiat și un parteneriat strategic cu Fundația Pădurea de Mâine, venind în sprijinul comunităților și implementând eficient angajamentul pentru responsabilitatea socială.

Plantare Pădurea de Mâine

În acest sens, deja s-a plantat un milion de puieți pentru a reîmpăduri în special terenurile cu dificultăți de generare.

Nu în ultimul rând, o prioritate o reprezintă sprijinul pentru educație, cercetare, dezvoltare și inovare în silvicultură și industria lemnului. În acest sens au fost oferite burse studenților merituoși, au fost dotate laboratoare de biometrie forestieră, au fost finanțate proiecte și evenimente.

Printre cele mai importante proiecte în domeniul educației se numără bursele oferite elevilor de la Liceul Tehnologic din Moinești și dotarea laboratorului de biometrie forestieră de la Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava.

De asemenea, în ultimii patru ani, HS Baco Panels din Comănești a oferit elevilor de la liceele tehnologice din zonă stagii de practică plătite în cadrul fabricii și cu posibilitatea angajării după terminarea studiilor. Compania investește în pregătirea tinerilor, iar unii dintre ei preferă să rămână în orașul natal, după absolvirea liceului.

Elevi în practică la HS Baco Panels din Comănești

Iar pentru că sustenabilitatea activităților reprezintă un principiu important care ghidează compania, în decembrie anul trecut a fost inaugurat parcul fotovoltaic de la fabrica de panel HS Baco Panels din Comănești.

Alexandru Agache, director administrativ la HS Baco Panels:

„Sustenabilitatea este principiul călăuzitor și de aceea facem investiții strategice pentru viitor, în surse de energie regenerabilă. Parcul fotovoltaic acoperă 20-25% din necesarul de energie electrică al fabricii și reduce semnificativ emisiile de CO2. Nu ne vom opri din planurile noastre de investiții pentru a ne atinge țintele în materie de sustenabilitate. Aceasta este filosofia HS Timber”.

Parcul fotovoltaic de la fabrica de panel HS Baco Panels din Comănești
Citește mai departe

Business

ANSVSA: Amenzi de 410.000 de lei unor unităţi de alimentaţie publică de pe litoral

Publicat cu

pe

Inspectorii sanitari-veterinari au aplicat 46 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 410.000 de lei, în urma controalelor desfăşurate în prima săptămână de activitate în cadrul „Comandamentului Sezon Estival 2024”, a anunţat, luni, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA).

De asemenea, au fost emise două ordonanţe de suspendare şi patru de interzicere a activităţii, fiind dispusă şi măsura de reţinere oficială şi sechestru pentru o cantitate de 64 de kg produse de origine animală (carne şi preparate din carne, peşte şi produse lactate), care au fost dirijate către unităţi de neutralizare.

Inspectorii sanitari-veterinari au verificat 190 de unităţi de alimentaţie publică şi de vânzare cu amănuntul.

Potrivit sursei citate, printre principalele nereguli constatate se numără: comercializarea directă către consumatorul final a produselor alimentare în spaţii neaprobate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor; ambalarea şi etichetarea necorespunzătoare a produselor alimentare, în vederea depozitării şi valorificării, precum şi comercializarea acestora neetichetate potrivit legislaţiei în vigoare; condiţii necorespunzătoare de igienă în spaţiile de producţie precum şi depozitarea necorespunzătoare a produselor alimentare.

Toate unităţile aflate pe litoralul românesc sunt supravegheate şi verificate de către inspectorii sanitari veterinari şi pentru siguranţa alimentelor din cadrul Comandamentului Sezon Estival 2024. Inspectorii din cadrul acestei structuri desfăşoară acţiuni de control oficial în toate staţiunile de pe litoralul Mării Negre, în echipe mixte, dar şi în parteneriat cu alte instituţii ale statului cu atribuţii de control.

ANSVSA, prin intermediul Direcţiei Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor din Constanţa, pune la dispoziţia celor interesaţi numărul de telefon al „Comandamentului Sezon Estival 2024”: 0786 577 007, unde se pot face sesizări sau se pot obţine informaţii referitoare la diferite aspecte din domeniul siguranţei alimentelor. Acest număr funcţionează în paralel cu numărul Call – Center-ului ANSVSA: 0800.826.787, apelabil gratuit, din orice reţea de telefonie.

Citește mai departe

Business

CFR Călători va extinde restricţiile de viteză pe calea ferată în perioadele caniculare şi cu furtuni puternice

Publicat cu

pe

CFR Călători va extinde restricţiile de viteză pe calea ferată în perioadele caniculare şi cu furtuni puternice, pentru a garanta siguranţa pasagerilor, mai ales că în zilele cu temperaturi exterioare caniculare la nivelul şinei se înregistrează între 50 şi 80 de grade Celsius la soare.

„România se confruntă cu temperaturi extrem de ridicate ce au impact şi în transportul feroviar. Ca atare se extind restricţiile de viteză pe calea ferată pe perioada prognozată de meteorologi ca fiind caracterizată cu fenomene meteo extreme: caniculă şi furtuni puternice. Prioritatea CFR Călători este siguranţa pasagerilor şi face eforturi susţinute pentru menţinerea în circulaţie a tuturor unităţilor de material rulant dotate constructiv cu instalaţii de climatizare”, informează luni un comunicat al companiei.

Potrivit sursei citate, infrastructura feroviară, precum şi materialul rulant din România nu au fost proiectate pentru temperaturile ridicate înregistrate odată cu schimbările climatice.

„Aceasta este o provocare cu care se confruntă atât România, cât şi ţările care trec prin aceleaşi schimbări climatice. În zilele cu temperaturi exterioare caniculare la nivelul şinei se înregistrează de multe ori chiar şi peste 50 – 80 de grade Celsius la soare. Trebuie avut în vedere că ţările care au, tradiţional, o climă mult mai caldă au proiectată infrastructura şi materialul rulant pentru a rezistă la temperaturi mult mai ridicate. Totodată şi în aceste ţări se iau aceleaşi măsuri de prevenţie, precum în România, dacă temperatura creşte peste nivelul pentru care a fost proiectat transportul feroviar”, se menţionează în comunicat.

CFR Călători recomandă pasagerilor, astfel încât călătoria cu trenul în condiţii de caniculă să decurgă fără incidente, în special pentru persoanele cu sensibilitate crescută la căldură sau care nu suportă temperaturile ridicate din cauza unor afecţiuni medicale: să se hidrateze permanent şi să aibă cel puţin o sticlă cu apă în bagaj; să aibă medicaţia necesară afecţiunilor pe care le au, în caz de nevoie; să alerteze imediat personalul de tren dacă se simt rău în timpul călătoriei sau dacă observă o persoană care are nevoie de ajutor.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare