Connect with us

Publicat cu

pe

Pe măsură ce țările încep să ridice restricțiile luate pentru a opri răspândirea coronavirusului, unele companii iau în calcul opțiunea de a permite în continuare angajaților să lucreze de acasă. Aceasta vine după ce, timp de aproape trei luni, industriile s-au mutat în mediul online, iar unele dintre ele s-au adaptat foarte rapid noilor cerințe. De asemenea, unii angajați declară că își doresc să lucreze remote măcar o data pe săptămână. La polul opus se află companiile și salariații pentru care cele trei luni de muncă în mediul online au fost dificile și care îmbrățișează ideea de a lucra tradițional.

Astfel, apare o nouă întrebare: “Ne putem îndrepta spre o eră în care oamenii să lucreze exclusiv de acasă acolo unde domeniul de muncă permite acest lucru?”

Experții spun că multe dintre companiile ale căror domenii de lucru permit folosirea tehnologiei în efectuarea sarcinilor vor îngădui angajaților să muncească de la domiciliu chiar și după ce nu vor mai exista cazuri de COVID-19. Previziunea vine după ce au fost realizate cercetări care atestă că tot mai mulți oameni își doresc să lucreze remote, motivând că astfel ar putea economisi timp și capital, ar reduce stresul și ar deveni mult mai productivi. De asemenea, companiile care au făcut deja investițiile necesare pentru a facilita munca de la distanță doresc să propună salariaților și opțiunea de a înlocui permanent biroul cu sufrageria.

Posibilitatea de a munci de la distanță este din ce în ce mai apreciată de către patroni. Aceasta este văzută ca un factor motivațional pentru angajați însă ea presupune o strategie bună de management și încredere reciprocă între salariați și patroni.

Dar oportunitatea de a lucra de acasă câteva zile pe săptămână și telemunca (lucrul doar de la distanță) erau subiecte discutate în anii precedenți pandemiei SARS-COV-2. De altfel, telemunca este legiferată în România încă din aprilie 2018.

Tot în anul 2018, un studiu eJobs arăta că 8 din 10 oameni își doreau să înlocuiască biroul cu spațiul personal, motivând că schimbarea contribuie la o mai bună gestionare a duratei de lucru, la eliminarea timpului pierdut în trafic și la creșterea gradului de confort personal. Mai mult, persoanele respondente chestionarului au declarat că munca de acasă ajută la diminuarea cheltuielilor aferente transportului sau mesei de prânz, la creșterea productivității și la scăderea nivelului de stres. Însă tot același studiu menționa și faptul că unii salariați preferau varianta clasică. Aceștia găseau munca de la distanță mult mai solicitantă, simțeau că nu pot trage o linie clară între viața privată și cea profesională, fiind siguri că lucrul de acasă aduce probleme în comunicarea dintre ei și colegi, sau dintre ei și manageri.

Ambele tabere puteau fi de acord în privința a două aspecte- munca de acasă implică dotarea cu anumite tehnologii și încredere reciprocă între șefi și angajați.

Avantajele și dezavantajele muncii de acasă

Tehnologia a câștigat foarte mult teren în timpul pandemiei SARS-COV-2 când tot mai multe industrii au fost nevoite să vireze către mediul online. Astfel, plusurile și minusurile acestui mod de a munci au putut fi mai vizibile ca oricând.

Înlocuirea biroului cu sufrageria are ca principal avantaj eliminarea timpului și cheltuielilor aferente deplasării la locul de muncă. Un studiu întocmit de către o echipă de cercetători de la o universitate din Canada arăta că posibilitatea de a economisi timp și capital este unul dintre factorii care sporesc satisfacția angajaților.

“Permisiunea de a lucra de acasă scutește salariații de cheltuielile aferente deplasărilor la locul de muncă. Posibilitatea de a economisi atât timp cât și bani poate fi un factor de creștere al satisfacției angajaților.” menționează studiul întocmit în Québec.

De asemenea, scăderea considerabilă a întâlnirilor dintre salariați și patroni fac ca oamenii să aloce mai multă vreme lucrului în sine. Totodată este eliminat stresul generat de întâlnirile frecvente în care angajații trebuie să comunice rezultatele muncii lor.

Pentru persoanele care locuiesc singure, acasă reprezintă locul în care pot munci fără a fi distrase. Astfel, poate fi înregistrată o productivitate mai mare.

Totodată, oamenii care lucrează la domiciliu pot deveni mult mai autonomi, învătând să își ierarhizeze singuri sarcinile și să lucreze fără a se gândi că sunt monitorizați în permanență de o persoană cu o funcție mai importantă decât a lor.

Și patronii companiilor au de câștigat deoarece telemunca aduce cu sine reducerea cheltuielilor aferente închirierii spațiilor fizice de lucru. De asemenea, aceștia pot selecta persoane dedicate domeniului de muncă chiar dacă acestea se află la mii de kilometri depărtare față de sediul firmei.

Pe de altă parte, problemele tehnice precum spațiul insuficient de stocare al calculatorului, sau lipsa unei conexiuni stabile la internet pot îngreuna lucrul de la distanță. În momentul în care apar primele probleme de conexiune, comunicare devine deficitară. Pentru ca acest lucru să fie pe deplin evitat, toate companiile ar trebui să își doteze angajații cu produse din sfera IT-ului de ultimă generație iar salariații ar trebui să își asigure o conexiune bună la internet.

Un timp îndelungat petrecut muncind de acasă poate înstrăina individul. De asemenea, îl poate face să se simtă mult mai singur, afectându-i capacitatea de a comunica. Cercetătorii arată că productivitatea persoanelor care experimentează “workspace loneliness” are de suferit.

“Dacă ai fost obișnuit să lucrezi alături de o echipă, ți-ai creat legături puternice cu oamenii de la birou și te-ai obișnuit cu un astfel de mediu de lucru, tranziția poate reprezenta o problemă imensă. Este ca și cum te-ai afla pe o insulă pustie.” a declarat pentru CNN Ben Fanning, autorul “The Quit Alternative: The Blueprint for Creating the Job You Love Without Quitting.”

Iar dacă angajații care locuiesc singuri pot să fie mai productivi de acasă, unde riscul de a fi distrași este aproape inexistent, oamenii care locuiesc împreună cu alte persoane ajung să înregistreze o productivitate scăzută. Pentru aceștia, munca la domiciliu devine o povară mai ales în momentul în care nu pot trage o linie clară între viața personală și viața profesională.

Totdată, cei care suferă de tulburare de atenție și hiperactivitate găsesc telemunca extrem de dificilă deoarece nu se pot concentra pentru a îndeplini sarcinile. Pe termen lung, productivitatea acelor oameni este puternic afectată.

Așadar, telemunca poate ajuta enorm pe unii și poate încurca teribil pe alții. Cu toate acestea, specialiștii spun că  efectele negative ale lucrului la domiciliu pot fi eliminate în timp.

Posibilitatea de a lucra de la distanță luată în considerare pentru angajații Twitter, Facebook și Square

Pentru unele companii, soluția de a-și lăsa personalul să lucreze de acasă în timpul crizei de sănătate a dat rezultate mai mult decât satisfăcătoare. Pe fondul acestui fapt, Twitter anunța la data de 12 mai a.c că va permite angajaților săi să lucreze permanent de la domiciliu.

Jeniffer Christie, șefa Departamentului de Resurse Umane, Twitter, a scris într-o postare pe un blog că decizia a venit după ce în timpul perioadei de izolare voluntară angajații s-au descurcat foarte bine.

Potrivit celor spuse de Christie, persoanele care dețin condițiile necesare telemuncii și care își doresc această variantă pot continua să lucreze din propria locuință.

Dar Twitter nu este singura companie mare care optează pentru această soluție. Fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg declara într-un livestream anunțat pe platforma sa de socializare că 50% dintre salariați vor putea lucra remote în următorii cinci, sau 10 ani.

Zuckerberg a spus că numai în modul acesta poate angaja persoane care locuiesc în alte orașe, arătându-se încântat de ideea diversificării forței de muncă.

Și Square (SQ) intenționează să permită angajaților să lucreze de acasă în următorii ani. Jack Dorsey, directorul companiei, a declarat pentru The Verge că dorește ca personalul SQ să lucreze acolo unde dorește, în mediul pe care îl consideră potrivit.

Companiile mari încep să ia în calcul posibilitatea de a-și lăsa angajații să lucreze de la distanță, acolo unde domeniul permite tranziția de la biroul clasic la apartamentul propriu. Deja au fost făcute demersuri pentru a  face posibil noul mod de a munci. Purtătorii de cuvânt și chiar managerii unor companii au anunțat detalii despre cum vor decurge lucrurile după ce pandemia SARS-COV-2 se va termina.

Văzută ca o soluție utilă de către tot mai mulți angajați, posibilitatea de a munci de la domiciliu începe să prindă contur. Pentru cei care rămân fideli variantei clasice deoarece nu se pot concentra sau nu dispun de echipamente care să faciliteze lucrul de acasă, birourile se deschid treptat, luând măsuri de prevenire împotriva coronavirusului.

Citește mai departe
Apasă pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Lifestyle

Liber la plajă, dar cu restricții

Publicat cu

pe

Redeschiderea plajelor de la 1 iunie vine la pachet cu câteva reguli de prevenire a infectărilor cu COVID-19: trebuie respectată distanțarea socială, rezervările la hotel/ pensiuni se fac în prealabil, accesul la plajele publice este liber, iar la cele private se va face prin oferirea datelor de contact.

„Pe plajă nu e nevoie de declarație (declararea datelor de contact), dacă te duci cu prosopul. Plaja e la liber, dacă păstrezi limita de siguranță. Când intri în zona de șezlon, acolo trebuie să declari.

Va fi imposibil pentru Ministerul de Interne să gestioneze întreaga plajă de la Sulina la Vamă.

Rămâne la latitudinea fiecăruia respectarea regulilor, să ne spălăm pe mâini, să respectăm igiena și să păstrăm distanța socială.

Nu cred că vor fi mai mulți polițiști pe plajă, poate de la 1 iulie se vor mai relaxa măsurile. Poliția a avut mereu întâi un rol de prevenție, i-a sfătuit pe oameni, doar dacă nu s-au respectat măsurile au dat amenzi”, a explicat la Digi24 Cristian Bărhălescu, vicepreședinte ANAT.

Persoanele care vor să meargă însă la plajele concesionate trebuie să își facă rezervare online sau telefonic.

Reguli pe plajă din 1 iunie

Șezlongurile vor fi așezate la o distanță de 2 metri, iar turiștii vor avea culoare unidirecționale pentru deplasare. Pentru estimarea capacității plajei se vor folosi proiecții de date anterioare, iar plaja va fi monitorizată în mod constant.

Dacă limitele capacității plajei vor fi depășite, accesul va fi restricționat.

În plus, se va evita servirea de produse neambalate, fiecare produs va fi servit individual, iar servirea se face fără deplasarea clienților în punctele de servire.

Pe plajele neconcesionate, administrația publică locală va răspunde de menținerea regulilor de distanțare fizică și evitarea aglomerărilor.

Sensul pentru zonele de intrare și de ieșire va fi semnalizat corespunzător.

Scaunele, șezlongurile trebuie folosite individual, iar înainte și după utilizare se dezinfectează.

Citește mai departe

Lifestyle

Ieșitul la terasă, doar pe bază de rezervare

Publicat cu

pe

Noile regulile de funcționare a teraselor implică rezervări și oferirea datelor de contact ale persoanelor, pentru ca acestea să poată fi ușor contactate în cazul în care apar cazuri de coronavirus la respectivul local. Aceste informații vin din partea lui Robert Chioveanu, președinte al Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), care a declarat pentru Digi24 că vor fi necesare doar datele unui singur client de la masa rezervată și nu vor fi cerute date de pe cartea de identitate.

În ordinul comun semnat cu Ministerul Sănătății și Ministerul Economiei există această cerință, existența unui registru de evidență a rezervărilor clienților. Nu luăm date din buletin. Și înainte exista un registru în care erau trecute rezervările, acum e necesar fiindcă în cazul apariției unui caz de îmbolnăvire în rândul clienților care au stat la terasă, e foare ușor, când se face ancheta epidemiologică, să fie găsiți cei care erau pe terasă”, a spus Robert Chioveanu.

Acesta a precizat că în registru va fi notat numele, prenumele și numărul de telefon al celui care face rezervarea.

Dacă avem patru cliei, atunci se trece numele celui care face rezervarea și doar atât. Se știe data, ora, și maspentru care a făcut rezervarea”, a spus el, adăugând că nu vor fi cerute copii după buletin.

Șeful ANSVSA spune că vor fi făcute verificări dacă pe terase sunt respectate măsurile decise de autorități.

Acolo unde se vede clar că sunt aglomerări și oamenii nu respectă aceste cerințe, acolo se vor lua măsuri imediate pentru asigurarea distanțării fizice în rândul clienților”, a spus Chioveanu.

El a adăugat că terasele nu vor fi automat închise dacă se constată că lucrurile nu sunt respectate.

În urma acestor controale avem și rolul de a consilia, de a îndruma acei operatori care au deschis terasele. Lucrul acesta l-am făcut de două săptămâni, de la instituirea stării de alertă. Trebuie să înțelegem cu toții că asigurarea distanțării fizice în rândul clienților și a angajaților trebuie să fie aplicată ca o măsură și alături de celelalte măsuri specifice, pe care l-am trecut în ordinul comunDiscutăm de 3 săptămâni despre aceste măsuri, am explicat toate aceste cerințe speciale, pentru că sunt măsuri speciale pentru această perioadă”, a mai spus Chioveanu.

Citește mai departe

Lifestyle

Cumpărăturile online, aliat al pandemiei

Publicat cu

pe

Statul acasă nu i-a oprit pe oameni din a face cumpărături. Starea de urgență i-a îndemnat pe oameni să achiziționeze din mediul online de la electrocasnice și haine, până la mâncare și produse de îngrijire personală, Și modul în care oamenii își plătesc facturile s-a schimbat. Dacă până acum majoritatea românilor achitau facturile în numerar, starea de urgență a contribuit la modificarea acestui obicei.

Datele publicate de o aplicație de fintech arată că numărul tranzacțiilor efectuate la retailerii online de fashion a crescut în medie cu 204%, în timp ce valoarea totală a fost cu 213 procente mai mare în perioada 15 martie -15 mai 2020 față de cea înregistrată în ianuarie și februarie, transmite Digi24.

Creșteri importante s-au înregistrat și în domeniul produselor cosmetice și de îngrijire personală.

Pentru că saloanele au fost închise pe perioada stării de urgență, românii au găsit un aliat în Internet și au comandat online produsele preferate. Aceștia au cheltuit astfel peste 1,27 milioane de euro, cu o creștere de 205% a numărului de tranzacții și o valoare mai mare cu 289%.

Divertismentul online a rămas un interes major pentru români. Cheltuielile în acest sens au depășit 17 milioane de euro în timpul stării de urgență, cu un număr al tranzacțiilor mai mare cu 74% și o valoare în creștere cu 81%. Jocurile online au reprezentat vedeta segmentului.

În perioada de izolare, românii și-au redecorat locuințele și au achiziționat noi dispozitive electronice. Numărul total al tranzacțiilor la comercianții de produse pentru decorarea locuinței a crescut cu 168%, în timp ce valoarea lor totală a depășit 3,3 milioane de euro în perioada stării de urgență. În privința dispozitivelor electronice s-a înregistrat o creștere medie cu 345% a numărului de tranzacții și o valoare a acestora mai mare cu 390%.

Vizitele la supermarket au fost mai rare, dar oamenii au cumpărat mai multe alimente.

Utilizatorii aplicației fintech din România au cheltuit peste 20 de milioane de euro pe alimente, în creștere cu 25% față de perioada anterioară, dar numărul tranzacțiilor a fost mai mic cu 11 procente.

Deși majoritatea românilor achitau facturile în numerar, starea de urgență a contribuit la schimbarea acestui obicei. Numărul de tranzacții a crescut cu 41% și valoarea acestora a avut un avans de 44%.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare