Connect with us

Publicat cu

pe

Forumul Economic Mondial (FEM) din 2014, care s-a întrunit săptămâna trecută la Davos pentru ședința anuală, a avertizat asupra faptului că inegalitatea economică tot mai mare amenință pe plan global, se afirmă într-o analiză Oxford Analytica. Inegalitatea între națiuni scade din cauza creșterii veniturilor în țări cu o densitate mare a populației, precum China și India. Cu toate acestea, inegalitatea veniturilor între țări crește in ritmuri variate, având în principal consecințe negative.

Impact

  • Dezvoltarea economică va juca probabil cel mai important rol în reducerea inegalității globale.
  • Este posibilă creșterea polarizării politice pe măsură ce crește inegalitatea pe plan intern, afectând guvernarea.
  • Măsurile luate pentru inegalitate sunt mai degrabă naționale, decât internaționale.

Ce urmează

Având în vedere ascensiunea unei noi generații de economii emergente, inegalitatea între populații va continua să scadă, permițând convergența globală a standardelor de viață în țări. În schimb, inegalitatea dintre populații va continua să crească sub presiunea progresului tehnologic, financiarizării, diferențelor educaționale și a retragerii ajutorului social din cauza crizei fiscale. Există riscuri globale din cauza posibilei răspândiri a problemelor pe plan internațional care își au originea în inegalitatea dintre țări.

Analiză

Inegalitatea economică – distribuția inegală a averii și veniturilor – a fost tema întâlnirii din acest an a FEM. Totuși, inegalitatea este un fenomen complex și dinamic, ceea ce face dificilă analiza bazată pe generalizări.

Complexitatea Statisticilor

Deși disparitatea averii între indivizi tinde să fie mai acută decât disparitatea veniturilor, într-un context global, distribuția veniturilor captează cel mai mult atenția. Aceasta se datorează în mare parte faptului că averea este foarte concentrată.

1.7 miliarde dolari: averea adunată a celor mai bogate 85 persoane din lume

Un raport al confederației Oxfam pentru soluționarea problemei sărăciei (eliberat pentru a coincide cu ziua deschiderii ultimei săptămâni a întâlnirii FEM) arată că cele mai bogate 85 persoane din lume dețin acum 1.7 miliarde dolari — aceeași sumă deținută de întreaga populație din emisfera sudică.

Inegalitatea Veniturilor Globale

La evaluarea inegalității veniturilor globale trebuie luate în considerare două sisteme de măsurare diferite – fiecare dintre ele dând alt tip de rezultate:

  • Între țări: evaluarea inegalității veniturilor în această manieră compară țările pe baza veniturilor pe cap de locuitor. Potrivit acestei măsurători, inegalitatea veniturilor a crescut în ultimele două decenii între cele mai bogate și cele mai sărace națiuni, intensificând  o tendință de divergență care a început odată cu revoluția industrială.
  • Între cetățeni: evaluarea inegalității veniturilor în această manieră compară  veniturile pe cap de locuitor ale țărilor în funcție de populație. Dacă se ia în calcul densitatea populației, inegalitatea internațională a veniturilor pare să fi scăzut în ultimele două decenii –pentru prima oară de la revoluția industrială.

Factorul China-India

Luând în calcul densitatea populațiilor, inegalitatea globală a veniturilor a scăzut. Acest lucru se datorează aproape în totalitate creșterii veniturilor și ascensiunii clasei mijlocii în China și India — care dețin aproape 40% din populația globală. Totuși, dacă s-ar scoate din ecuație China și India, inegalitatea veniturilor pare să fi crescut în ultimele două decenii (însemnând că disparitatea între țările avansate și în curs de dezvoltare considerate din punct de vedere demografic a crescut, dacă nu se iau în calcul China și India).

Risc naţional sau global?

Din cauza complexității măsurării inegalității, este necesară precizia alegerii tipului de inegalitate a veniturilor care poate reprezenta un „risc global”. FEM a identificat „disparitatea veniturilor” în raportul de Riscuri Globale 2014 ca fiind cel mai probabil risc ce ar putea avea un impact la scară globală în următorul deceniu. Totuși, în timp ce FEM s-a concentrat pe inegalitatea pe plan internațional, impactul inegalității între țări (adică inegalitatea pe plan intern) poate constitui o amenințare mai gravă, existând riscuri atât pe plan intern, cât și global.

În țările în care inegalitatea veniturilor a crescut considerabil, cercetările recente arată că poate duce la probleme economice, sociale și politice. Acestea includ:

  • mobilitate socială redusă;
  • probleme de sănătate mintală şi fizică;
  • creşterea ratei infracţionalităţii.

Inegalitatea veniturilor între țări este o forță destabilizatoare care poate duce la nesiguranță socială. Protestele recente  din Brazilia și Turcia sunt astfel de exemple. Similar, salariile stagnante și șomajul persistent în unele țări cu economii avansate amenință să limiteze aptitudinile muncitorilor și să slăbească eventuala dezvoltare pe termen lung.

O altă amenințare gravă a inegalității necontrolate a veniturilor pe plan intern este polarizarea politică. Acest lucru se vede cel mai bine în Statele Unite.

Astfel, inegalitatea veniturilor pe plan intern este în special un risc național. Totuși, inegalitatea între țări poate avea consecințe globale. Unii economiști, ca de exemplu câștigătorul premiului Nobel, Joseph Stiglitz, au susținut, pe lângă nesiguranța socială,  care reduce investițiile nu numai în anumite țări, dar și în regiunile din jur, ideea unei legături cauzale între creșterea inegalității și apariția crizelor financiare (deși această legătură este foarte mult dezbătută). Luând în considerare finanțele integrate global, acest lucru reprezintă o amenințare majoră.

Viteză diferită

Inegalitatea veniturilor pe plan intern a crescut în mai multe țări – atât dezvoltate, cât și în curs de dezvoltare – în ultimii ani. Totuși, disparitatea între cei bogați și cei săraci s-a creat în ritmuri diferite.

Ţările dezvoltate

Indexul Gini (o măsură a inegalității veniturilor) pentru majoritatea țărilor OCDE a crescut în medie din anii ’80, indicând o tendință generală printre economiile avansate.

[[{„type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”58″,”attributes”:{„class”:”media-image aligncenter size-full wp-image-211058″,”typeof”:”foaf:Image”,”style”:””,”width”:”460″,”height”:”250″,”alt”:”image001″}}]]

Totuși, aceste medii maschează tendințe divergente. În timp ce în țări precum Marea Britanie sau Statele Unite, o parte importantă din veniturile naționale au mers către salariații de top, o tendință similară nu poate fi regăsită în Franța.

[[{„type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”59″,”attributes”:{„class”:”media-image aligncenter size-full wp-image-211060″,”typeof”:”foaf:Image”,”style”:””,”width”:”215″,”height”:”248″,”alt”:”image002″}}]]

Inegalitatea veniturilor în economiile avansate a crescut mai repede în țări cu liberalizare financiară considerabilă. Aceasta din cauză că liberalizarea financiară  tinde să crească egalizarea în vârful clasei veniturilor.

Ţările în curs de dezvoltare

Inegalitatea veniturilor în China aproape că s-a dublat în ultimii 30 ani.

Dinamica inegalității veniturilor variază în rândul piețelor emergente. În timp ce inegalitatea veniturilor aproape că s-a dublat în China de la începutul anilor ’80, a rămas relativ constantă în India și a scăzut semnificativ în Brazilia.

Această divergență se datorează creșterii economice exponențiale din China, unde în zonele de coastă și cele urbane standardele de viață au crescut mai rapid decât în interiorul țării sau în zonele rurale. Deși acest lucru s-a întâmplat și în India, redistribuirea realizată de stat a ajutat la ameliorarea efectelor de creștere economică inegală.

Relevanţa FEM?

În ultimii ani, FEM a fost criticat pentru sprijinirea liberalizării financiare și concentrarea pe formarea averii. Ambele chestiuni contribuie direct la creșterea inegalității economice. Deși sunt binevenite luarea în calcul a creșterii disparității veniturilor și a nevoii de dezvoltare în ansamblu, e greu de văzut cum FEM — o organizație care include unii dintre cei mai bogați lideri ai lumii în domeniul afacerilor — ar putea contribui pozitiv la rezolvarea acestor probleme. Se pune problema relevanței acestei organizații.

Un angajament solid de a reduce inegalitatea veniturilor ar necesita politici pe care FEM nu le-ar sprijini. Acestea includ:

  • lupta împotriva paradisurilor fiscale, corupției și evaziunii fiscale;
  • sprijinirea impozitării graduale;
  • cererea salariilor minime pentru muncitori.

Într-adevăr, întrunirea FEM de săptămâna trecută s-a încheiat fără angajamentul de a stabili obiective pentru reducerea inegalității. Este posibil ca măsurile pentru inegalitatea economică să apară la nivel național, nu internațional.

Citește mai departe
Apasă pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Politică

Ciucă, despre renunţarea de către PNL şi PSD la candidatura lui Cîrstoiu: Am constatat că nu reuşeam să îndeplinim obiectivul

Publicat cu

pe

Preşedintele PNL, Nicolae Ciucă, a declarat marţi, la Băileşti, că decizia PNL şi PSD de a renunţa la susţinerea candidatului comun Cătălin Cîrstoiu la funcţia de primar general al Capitalei şi a avea candidaţi separaţi a venit în baza unei analize care arăta că astfel cele două formaţiuni nu reuşeau să îşi îndeplinească obiectivul de a câştiga alegerile în Bucureşti.

Întrebat cum s-a ajuns la ideea unei candidaturi separate la Primăria Capitalei, Nicolae Ciucă a spus că liberalii şi social democraţii au considerat că este bine să ia o decizie care să asigure maximizarea scorului la alegerile locale.

„A fost o analiză pe baza datelor despre modul în care evolua candidatul comun ales de coaliţie şi în momentul în care s-a identificat faptul că nu reuşim să ne îndeplinim obiectivul, am considerat că este bine să luăm o decizie care să asigure maximizarea scorului la alegerile locale. De cealaltă parte, considerăm că este important ca alături de mesajele pe care le-am dat legate de echilibru şi stabilitate, inclusiv în campania electorală, să facem trecerea de la o campanie negativă la una pozitivă, să lăsăm bucureştenilor şansa să aleagă între patru candidaţi, pentru că orice soluţie am fi ales cu un candidat comun, fie din partea PSD, fie din partea PNL, ar fi maximizat şansele primarului în funcţie sau ale candidatului deja înscris, care, aşa cum arată sondajele, au şansele cele mai mari. Această situaţie ducea la o confruntare doar între doi candidaţi”, a spus Ciucă, aflat marţi într-o vizită în judeţul Dolj.

Preşedintele PNL a mai afirmat că în acest moment se poate vorbi despre o resetare a competiţiei politice şi în felul acesta „electoratele, atât cel liberal, cât şi cel social-democrat pot să intre cu o altă speranţă”.

Despre candidatul PNL, Sebastian Burduja, preşedintele PNL a afirmat că acesta este singurul candidat care nu a fost niciodată în funcţia de primar.

„Din perspectiva PNL, venim cu un candidat care este o opţiune nouă, diferă de ceilalţi pentru că nu este în funcţie, nu a fost niciodată în administraţie la nivel local”, a spus Nicolae Ciucă.

Întrebat dacă medicul Cîrstoiu va primi o funcţie în Guvern, Ciucă a răspunss că „nici nu s-a pus problema”. „A fost o discuţie cât se poate de decentă pe cifre, era clar că nu există nicio speranţă să putem recupera, motiv pentru care s-a luat această hotărâre”, a afirmat preşedintele PNL.

Citește mai departe

Politică

Ciolacu: Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie; Gabriela Firea, cea mai bună alegere

Publicat cu

pe

Prim-ministrul Marcel Ciolacu, preşedintele PSD, a declarat marţi că decizia ca PSD şi PNL să meargă cu proprii candidaţi la Primăria Capitalei a fost „dificilă”, dar este soluţia corectă şi a afirmat că Gabriela Firea este cea mai bună alegere pentru bucureştenii care „îşi doresc mai puţin spectacol, dar mai multe soluţii la problemele zilnice cu care se confruntă”.

„Decizia ca PSD şi PNL să meargă cu propriii candidaţi la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluţia corectă pentru bucureştenii condamnaţi de patru ani la frig, mizerie, poluare şi trafic blocat care, în loc de soluţii, aveau de ales acum doar între incompetenţă şi circ!”, a afirmat Ciolacu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Liderul social-democraţilor a punctat că Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie, iar acesta nu poate fi decât Gabriela Firea.

„Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie şi este capabil să aranjeze încă din prima zi de mandat lucrurile lăsate vraişte de Nicuşor Dan. Iar aceasta nu putea fi decât Gabriela Firea, preşedintele organizaţiei PSD Bucureşti! Este cea mai bună alegere pentru bucureştenii care îşi doresc mai puţin spectacol, dar mai multe soluţii la problemele zilnice cu care se confruntă”, a spus Ciolacu.

În altă ordine de idei, premierul i-a mulţumit lui Cătălin Cîrstoiu pentru efortul depus în această perioadă şi i-a urat succes Gabrielei Firea în competiţia electorală pentru funcţia de primar general.

Citește mai departe

Politică

Burduja: Din respect pentru bucureşteni, trebuie să le prezentăm un model liberal de administraţie

Publicat cu

pe

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a afirmat, marţi, că în actuala campanie pentru Primăria Capitalei, trebuie prezentat „un model liberal de administraţie”.

„Toate aceste cancanuri (…) este neplăcut pentru bucureşteni. Din respect pentru ei, trebuie să să mergem înainte şi să le prezentăm un model liberal de administraţie”, a spus ministrul Energiei, adăugând că „întotdeauna” a pus interesul oamenilor „mai presus”.

„Îmi doresc să văd o campanie fără atacuri între niciunul dintre participanţi, să fie o campanie altfel, pentru democraţia adevărată. Aşa trebuie să fie România, după 34 de ani, în care să vorbim realmente pentru bucureşteni pe soluţii, pe programe, pe investiţii, cum ar trebui să arate o capitală europeană. Asta este miza. Poate Bucureştiul să dea exemplul unei altfel de campanii?”, a arătat Sebastian Burduja, conform Agerpres.

Ministrul Energiei îl însoţeşte pe preşedintele Klaus Iohannis în vizita sa oficială în Coreea de Sud.

Coaliţia a decis luni seara să propună candidaturi separate la Primăria Capitalei, respectiv Gabriela Firea – PSD şi Sebastian Burduja – PNL, pentru a maximiza electoratele celor două partide, potrivit unor surse politice.

Sursele au precizat că cei doi candidaţi la Primăria Capitalei nu se vor ataca în campanie, ci vor avea o campanie constructivă, centrată pe soluţii pentru Bucureşti.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare