Connect with us

Publicat cu

pe

În timp ce economia Statelor Unite continuă să își revină în urma dezastrului financiar din 2008, respectiv 2009, situația din Europa nu dă semne de redresare.

În ce privește economia americană, Oficiul pentru Buget al Congresului a anunțat că veniturile din taxe cresc, iar cheltuielile scad, preconizând o scădere a deficitului bugetar de până la patru procente din Produsul Intern Brut în acest an și de 3,4 procente anul viitor. Ultima cifră este aproape de media din ultimii 30 de ani. Cel puțin deocamdată, criza fiscală pare să aparțină trecutului.

În Europa, lucrurile merg din ce în ce mai rău. Noile cifre arată că, în cele 17 state din zona euro, PIB continuă să se contracte în ultimii șase ani. Rata șomajului în regiune este de 12,1 procente, iar dezastrul economic care părea rezervat zonelor periferice ale continentului lovește încă o dată. Franța și Italia sunt, ambele, puternic lovite de recesiune, iar economia Germaniei înregistrează fluctuații majore.

De unde provine această diferență majoră între Statele Unite și Europa? Când a izbucnit Marea Recesiune, americanii au făcut ceea ce recomandau cărțile de specialitate: au introdus programe de stimulare fiscală, care au contribuit la compensarea pierderilor locurilor de muncă din sectorul privat. În Europa, austeritatea a fost la ordinea zilei și încă este. La aproape cinci ani după criza financiară, guvernele încă încearcă să reducă cheltuielile și să taie ajutoarele sociale, încercând fără succes să reducă deficitul bugetar.

De ce austeritatea?

Marele mister nu este eșecul măsurilor de austeritate promovate. Este de ce o zonă cu o populație de mai bine de 300 de milioane de persoane a implementat o politică discreditată în anii ’20, respectiv anii ’30. Răspunsul, potrivit căruia austeritatea este necesară pentru menținerea monedei euro, nu este valabil.

În acest stadiu, austeritatea este cea mai mare amenințare la adresa zonei euro. Dacă recesiunea mai durează mult, cu siguranță tensiunile politice vor escalada, iar regiunea se va prăbuși.

Așadar, de ce această abordare? Unele răspunsuri pot fi găsite în cartea lui Mark Blyth, profesor de economie politică la Brown: „Austeritate: Istoria unei Idei Periculoase“. Adoptând un ton care este, deopotrivă, ironic și exasperat, Blyth cercetează originea politică și intelectuală a austerității, mergând până în perioada iluministă, la lucrările lui John Locke, David Hume, Adam Smith. De asemenea, el oferă o analiză a situației actuale din Europa, explicând cum alianța bancherilor, a economiștilor și a politicienilor germani a promovat o politică disfuncțională.

În ce privește criza datoriilor din Europa, aceasta a debutat mai degrabă în sectorul privat decât în cel public. În 2007,  reamintește Blyth, valoarea datoriei publice nete, în raport cu Produsul Intern Brut, era de 12 procente în Irlanda, de 26 de procente în Spania. În alte zone, precum Grecia și Italia, valoarea acesteia sporise. Cu toate acestea, în linii generale, zona euro nu se îndatorase exagerat. Apoi a intervenit criza financiară și decizia de a salva multe dintre băncile continentului, ceea ce a condus la o serie de scheme speculative. În Irlanda, Spania și în alte țări, datoriile băncilor au fost transferate în sectorul public. Dar în loc să admită criza datoriilor, comentatorii și autorii măsurilor au învinovățit extravaganța sectorului public.

“Rezultatul acestei schimbări de imagine oportuniste a fost cea mai mare operațiune ilegală din istoria modernă”, scrie Blyth. “Problemele de îndatorare a sectorului public-privat au fost rebotezate ca fiind o Datorie generată de cheltuielile publice scăpate de sub control.”

Alternativa evidentă pentru salvarea băncilor din țările de la periferia continentului era intrarea în faliment, dar aceasta se prezenta ca fiind o opțiune riscantă. Așa cum am văzut în Statele Unite, după ce frații Lehman au permis asta, odată ce o piesă se prăbușește, celelalte devin foarte instabile. Pentru a preveni prăbușirea sistemului bancar, SUA au lansat o serie de programe pentru acordarea de împrumuturi, iar Congresul a aprobat un plan de salvare de șapte sute de miliarde de dolari. În Europa, aceste politici nu au fost valabile.

Banca Centrală Europeană nu a venit cu o asemenea soluție, iar băncile europene erau pur și simplu prea mari pentru a fi salvate. În 2008, își amintește Blyth, suma valorilor deținute de cele mai mari șase bănci din State ajungea la 61 de procente din PIB. Prin comparație, în Germania, cele mai mari instituții financiare (Deutsche Bank, Commerzbank) suma valorilor deținute ajungea la 114 procente din PIB al țării, iar în Franța, la 360 de procente din PIB.

Europa, blocată în austeritate

În primul stadiu al crizei, care a durat până în prima jumătate a anului 2011, Grecia, Irlanda și Portugalia se aflau în colaps, din cauza datoriilor enorme și a unui sistem bancar influențat de guvern. Continentul avea nevoie disperată de o revenire la politica orientată spre creșterea economică, una care ar fi putut fi ajutată de mai multe locuri de muncă, de exemplu. Dar Europa era blocată în austeritate.

Statele membre din zona euro au împiedicat alte țări să devalorizeze moneda națională, metodă preferată de Statele Unite.

Teoretic, ar fi o altă opțiune: stimularea fiscală, prin reducerea taxelor și sporirea cheltuielilor guvernamentale. Dar și asta este o metodă uzată. În termenii Pactului de Stabilitate și creștere, țări precum Franța și Italia, cu un deficit bugetar mai mare de 300 de procente din PIB, sunt obligate să reducă cheltuielile, deși o astfel de metodă conduce mai târziu la scăderea veniturilor rezultate din taxe și la un deficit sporit.

Între timp, alți membri, în mod special Germania, care au un excedent bugetar, refuză să își ajute vecinii.

Este o nebunie, dar nu înseamnă că se va încheia curând. Într-adevăr, singurul lucru care ar putea schimba situația ar fi o revoluție politică într-unul din statele membre sau o explozie pe piața de acțiuni. Până acum, Mario Draghi, economistul Italian care a preluat funcția de președinte al BCE în 2011, a reușit să prevină  al doilea dintre aceste lucruri. Și, în ciuda protestelor în masă de la Atena sau din Madrid, politicienii au rămas la putere.

Blyth descrie toate astea încercând să recreeze o versiune europeană a factorilor care au condus la Marea Criză.

Modelul german

După cum arată el, politicienii germani precum Angela Merkel sau ministrul de Finanțe Wolfgang Schauble cred într-o economie în care statul face regulile. Dar, încurajați de succesul Germaniei în zona exporturilor, cred că oricine altcineva, inclusiv economiile Portugaliei și ale Greciei, ar trebui să îi ia drept exemplu.

Au fost ignorate, însă, o serie de aspecte.

În primul rând, prezența economiilor slăbite în zona euro, care mențin valoarea monedei la niveluri competitive, ajutând industria germană să crească. Dacă țările precum Grecia și Portugalia ar fi ieșit din zona euro, valoarea monedei europene ar fi crescut, iar produsele germane ar fi fost mai scumpe. În al doilea rând, nu este posibil ca orice altă țară să copieze modelul german.

În multe țări europene, criza încă persistă, iar costurile sale cresc. În Spania și Grecia, rata șomajului în rândul tinerilor se apropie, în cazul anumitor categorii, și de 50 de procente. Între timp, continuă apelul către guvernele spaniol și grec de a-și reduce cheltuielile.

„Ceea ce mă deranjează, la nivel personal, este faptul că, dacă austeritatea e privită doar ca un pas înainte, asta reprezintă o atitudine nedreaptă pentru generația actuală de muncitori“.

Punctul de vedere al lui Blyth este, în linii mari, unul valid. În cele din urmă, economia nu se poate separa de etică și moralitate. Eșecul austerității nu se vede numai în cifre. La nivelul societății, reprezintă o calamitate. Una care putea fi evitată.

Citește mai departe
Apasă pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Politică

Ciucă, despre renunţarea de către PNL şi PSD la candidatura lui Cîrstoiu: Am constatat că nu reuşeam să îndeplinim obiectivul

Publicat cu

pe

Preşedintele PNL, Nicolae Ciucă, a declarat marţi, la Băileşti, că decizia PNL şi PSD de a renunţa la susţinerea candidatului comun Cătălin Cîrstoiu la funcţia de primar general al Capitalei şi a avea candidaţi separaţi a venit în baza unei analize care arăta că astfel cele două formaţiuni nu reuşeau să îşi îndeplinească obiectivul de a câştiga alegerile în Bucureşti.

Întrebat cum s-a ajuns la ideea unei candidaturi separate la Primăria Capitalei, Nicolae Ciucă a spus că liberalii şi social democraţii au considerat că este bine să ia o decizie care să asigure maximizarea scorului la alegerile locale.

„A fost o analiză pe baza datelor despre modul în care evolua candidatul comun ales de coaliţie şi în momentul în care s-a identificat faptul că nu reuşim să ne îndeplinim obiectivul, am considerat că este bine să luăm o decizie care să asigure maximizarea scorului la alegerile locale. De cealaltă parte, considerăm că este important ca alături de mesajele pe care le-am dat legate de echilibru şi stabilitate, inclusiv în campania electorală, să facem trecerea de la o campanie negativă la una pozitivă, să lăsăm bucureştenilor şansa să aleagă între patru candidaţi, pentru că orice soluţie am fi ales cu un candidat comun, fie din partea PSD, fie din partea PNL, ar fi maximizat şansele primarului în funcţie sau ale candidatului deja înscris, care, aşa cum arată sondajele, au şansele cele mai mari. Această situaţie ducea la o confruntare doar între doi candidaţi”, a spus Ciucă, aflat marţi într-o vizită în judeţul Dolj.

Preşedintele PNL a mai afirmat că în acest moment se poate vorbi despre o resetare a competiţiei politice şi în felul acesta „electoratele, atât cel liberal, cât şi cel social-democrat pot să intre cu o altă speranţă”.

Despre candidatul PNL, Sebastian Burduja, preşedintele PNL a afirmat că acesta este singurul candidat care nu a fost niciodată în funcţia de primar.

„Din perspectiva PNL, venim cu un candidat care este o opţiune nouă, diferă de ceilalţi pentru că nu este în funcţie, nu a fost niciodată în administraţie la nivel local”, a spus Nicolae Ciucă.

Întrebat dacă medicul Cîrstoiu va primi o funcţie în Guvern, Ciucă a răspunss că „nici nu s-a pus problema”. „A fost o discuţie cât se poate de decentă pe cifre, era clar că nu există nicio speranţă să putem recupera, motiv pentru care s-a luat această hotărâre”, a afirmat preşedintele PNL.

Citește mai departe

Politică

Ciolacu: Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie; Gabriela Firea, cea mai bună alegere

Publicat cu

pe

Prim-ministrul Marcel Ciolacu, preşedintele PSD, a declarat marţi că decizia ca PSD şi PNL să meargă cu proprii candidaţi la Primăria Capitalei a fost „dificilă”, dar este soluţia corectă şi a afirmat că Gabriela Firea este cea mai bună alegere pentru bucureştenii care „îşi doresc mai puţin spectacol, dar mai multe soluţii la problemele zilnice cu care se confruntă”.

„Decizia ca PSD şi PNL să meargă cu propriii candidaţi la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluţia corectă pentru bucureştenii condamnaţi de patru ani la frig, mizerie, poluare şi trafic blocat care, în loc de soluţii, aveau de ales acum doar între incompetenţă şi circ!”, a afirmat Ciolacu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Liderul social-democraţilor a punctat că Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie, iar acesta nu poate fi decât Gabriela Firea.

„Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie şi este capabil să aranjeze încă din prima zi de mandat lucrurile lăsate vraişte de Nicuşor Dan. Iar aceasta nu putea fi decât Gabriela Firea, preşedintele organizaţiei PSD Bucureşti! Este cea mai bună alegere pentru bucureştenii care îşi doresc mai puţin spectacol, dar mai multe soluţii la problemele zilnice cu care se confruntă”, a spus Ciolacu.

În altă ordine de idei, premierul i-a mulţumit lui Cătălin Cîrstoiu pentru efortul depus în această perioadă şi i-a urat succes Gabrielei Firea în competiţia electorală pentru funcţia de primar general.

Citește mai departe

Politică

Burduja: Din respect pentru bucureşteni, trebuie să le prezentăm un model liberal de administraţie

Publicat cu

pe

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a afirmat, marţi, că în actuala campanie pentru Primăria Capitalei, trebuie prezentat „un model liberal de administraţie”.

„Toate aceste cancanuri (…) este neplăcut pentru bucureşteni. Din respect pentru ei, trebuie să să mergem înainte şi să le prezentăm un model liberal de administraţie”, a spus ministrul Energiei, adăugând că „întotdeauna” a pus interesul oamenilor „mai presus”.

„Îmi doresc să văd o campanie fără atacuri între niciunul dintre participanţi, să fie o campanie altfel, pentru democraţia adevărată. Aşa trebuie să fie România, după 34 de ani, în care să vorbim realmente pentru bucureşteni pe soluţii, pe programe, pe investiţii, cum ar trebui să arate o capitală europeană. Asta este miza. Poate Bucureştiul să dea exemplul unei altfel de campanii?”, a arătat Sebastian Burduja, conform Agerpres.

Ministrul Energiei îl însoţeşte pe preşedintele Klaus Iohannis în vizita sa oficială în Coreea de Sud.

Coaliţia a decis luni seara să propună candidaturi separate la Primăria Capitalei, respectiv Gabriela Firea – PSD şi Sebastian Burduja – PNL, pentru a maximiza electoratele celor două partide, potrivit unor surse politice.

Sursele au precizat că cei doi candidaţi la Primăria Capitalei nu se vor ataca în campanie, ci vor avea o campanie constructivă, centrată pe soluţii pentru Bucureşti.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare