Connect with us

Publicat cu

pe

Președintele Klaus Iohannis va adresa miercuri un mesaj în fața Camerelor reunite ale Parlamentului, ocazie cu care va vorbi, după cum precizează el, despre „modul în care arată legislația în România, despre schimbările ei frecvente și cum influențează funcționarea statului și, mai ales, viața de zi cu zi a cetățenilor”.

Principalele declarații ale Președintelui Klaus Iohannis:

  • Domnule preşedinte al Senatului, domnule preşedinte al Camerei Deputaţilor, domnule prim-ministru, doamnelor şi domnilor miniştri, doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, stimaţi invitaţi, doamnelor şi domnilor, vin în faţa dvs, aşa cum am promis că voi face la începutul fiecărei sesiuni parlamentare, pentru a aduce în atenţie probleme pe care le consider actuale şi imporatnte pentru oameni şi care, în egală măsură, sunt relevante pentru relaţia instituţională dintre preşedinte şi Parlament.
  • Pornesc de la angajamentele pe care eu personal le-am asumat şi de la aşteptările pe care ştiu că le au cetăţenii în slujba cărora ne desfăşurăm activitatea, atât dvs, cât şi eu. Calea pe care am ales-o în exercitarea mandatului meu pentru a împlini aceste angajamente şi aşteptări este, în primul rând, cea a dialogului. Am spus şi o voi repeta de câte ori va fi nevoie: îmi doresc un Parlament puternic şi care să se bucure de încrederea cetăţenilor.
  • Nu pot concepe o Românie puternică fără ca instituţia sa cea mai larg reprezentativă să fie pe măsură. Cred că sunt două aspecte esenţiale care ar trebui să definească astăzi un Parlament puternic: o legislaţie de calitate şi raporturi funcţionale cu celelalte puteri din stat, toate acestea, desigur, în beneficiul cetăţeanului. În sistemul constituţional al separaţiei şi echilibrului puterilor, preşedintele României are atributul promulgării legilor după adoptarea lor în Parlament.
  • Întreaga funcţionare a instituţiilor statului, a economiei şi societăţii depinde, într-un fel sau altul, de relaţia cu legea depinde, într-un fel sau altul, de relaţia cu legea, de modul în care sunt concepute, iniţiate, aplicate şi respectate legile. De aceea am acordat o atenţie deosebită legilor venite la promulgare.
  • După cum bine ştiţi, pe unele dintre ele le-am trimis spre reexaminare, în urma unei temeinice analize şi pornind de la câteva principii pe care le-am afirmat cu diverse ocazii. Dincolo însă de solicitările punctuale de reexaminare, am constatat cu această ocazie şi unele aspecte care pun problema calităţii şi coerenţei legislaţiei. Astfel, doar în anul 2015, asupra vechiului Cod fiscal s-a intervenit legislativ de 13 ori.
  • Legea educaţiei, cea privind reforma în domeniul sănătăţii, Legea administraţiei publice locale şi Codul Muncii au fost modificate la interval de două-trei luni sau chiar de două-trei ori în aceeaşi lună. Am constatat, de asemenea, că prin două legi distincte, trimise aproape concomitent la promulgare, s-a modificat acelaşi act normativ. Am văzut recent un studiu în care 80% dintre români se arătau nemulţumiţi că legile din România sunt greoaie. Faptul că oamenii îşi doresc norme juridice mai clare, mai simple, care nu se schimbă peste noapte, nu cred că este o surpriză pentru nimeni. Însă această realitate trebuie să capete un răspuns.
  • Doamnelor şi domnilor, în prezent, în România sunt în vigoare aproape 14.000 de legi, ordonanţe şi hotărâri ale guvernului. În 2015, dintre legile adoptate de Parlament, peste 50% sunt acte de aprobare ori respingere a unor ordonanţe simple sau de urgenţă. Această proporţie este un bun indicator al modului în care arată relaţia dintre puterea legislativă şi cea executivă. Pe de altă parte, de la intrarea în vigoare şi până în prezent, legi care privesc domenii fundamentale pentru funcţionarea economiei şi societăţii româneşti au fost modificate în nenumărate rânduri. Vechiul Cod Fiscal, de 135 de ori.
  • Legea educaţiei, de 26 de ori, Legea privind reforma în domeniul sănătăţii, de 114 ori, Legea administraţiei publice locale, de 38 de ori, Codul Muncii, de 28 de ori, legislaţia privind achiziţiile publice, de 35 de ori – sunt doar câteva exemple. Acestea însă nu sunt simple statistici. În spatele cifrelor sunt oameni, sunt concetăţenii noştri care ne-au ales să-i reprezentăm, cu problemele, preocupările şi vieţile lor. În spatele acestor cifre sunt elevii care nu ştiu după ce manual vor învăţa în anul următor şi ce examene vor da. Sunt pacienţii şi medicii, sunt angajaţii şi angajatorii, sunt antreprenorii care vor să investească, dar nu ştiu exact ce taxe vor plăti şi câte. În spatele acestor cifre sunt şcoli şi spitale sau mari proiecte de infrastructură promise, dar nerealizate. Marile sisteme publice, educaţia şi sănătatea, au suferit probabil cel mai mult de pe urma incertitudinii, a schimbările frecvente şi punctuale, deseori generate de calcule politice sau conjucturi. Cred că felul în care se fac, dar mai ales în care se schimbă legile în România este una din sursele profunde ale ineficienţei acestor sisteme. Consecinţa imediată a acestei stări de fapt a fost nu doar erodarea încrederii în parlament, ci, mai grav, a încrederii în lege, în general. Doamnelor şi domnilor, a căuta vinovaţi pentru această situaţie nu ar folosi astăzi la nimic. S-au succedat multe legislaturi, multe guverne, aceste practici s-au perpetuat în timp. Ce putem face astăzi, însă, este să fim responsabili şi să acţionăm în consecinţă, fiecare în cadrul atribuţiilor, competenţelor şi cu legitimitatea proprie. Nu ne mai putem permite să vorbim despre stabilitate şi predictibilitate legislativă, în timp ce pe fond lucrurile rămân exact la fel.
  • Nu aş dori să ne întâlnim din nou anul viitor sau peste doi ani şi să fac acelaşi bilanţ al modificărilor legislative în domenii cheie. Abordări de tipul „dăm azi o lege şi mâine o modificăm prin ordonanţă” trebuie să dispară, nu ca o constrângere la adresa executivului, ci ca o dovadă de responsabilitate în exercitarea competenţelor. Să spunem: „Punct şi de la capăt”. Acesta poate să fie momentul zero de la care să pornească recredibilizarea legii ca act juridic al Parlamentului şi ca fundament al relaţiilor sociale. O legislaţie flexibilă, elaborată în directă legătură cu nevoile şi aşteptările societăţii, eliberată de populism şi durabilă în timp reprezintă fundamentul oricărui stat de drept şi trebuie să devină o prioritate a întregii clase politice. Parlamentul poate şi ar trebui să se plaseze în centrul unui demers de asanare, simplificare şi sistematizare a legislaţiei din România, care să o facă mai coerentă, mai stabilă şi mai predictibilă. Ce va însemna acest lucru în mod direct pentru noi toţi? Va însemna că pacientul ştie clar de drepturi are, cât plăteşte şi ce servicii primeşte, că un investitor îşi va putea dezvolta un plan de afaceri pe 10 ani fără teama că regulile se vor schimba peste noapte, că un om care vrea să-şi plătească taxele nu trebuie să se plimbe ore în şir de la un ghişeu la altul şi că nu va dura 20 de ani ca să construim o autostradă. Va însemna că elevul care intră în clasa I şi părinţii acestuia vor şti ce studiază, ce opţiuni de educaţie are, ce examene trebuie să dea şi îşi va putea contura viitorul pe 10, 12, 15 ani. Pe acest fond doresc să readuc în discuţie de la tribuna Parlamentului tema educaţiei. Am exprimat zilele trecute, în contextul începerii noului an şcolar, hotărârea de a iniţia o largă consultare publică despre viitorul educaţiei în România, despre cum vrem să arate şi să funcţioneze sistemul de învăţământ.
  • Experimentele de până acum ne-au arătat că nici modificările de legislaţie, în mare parte conjuncturale, nici înţelegerile pe hârtie între actorii politici neurmate de acţiuni, nici măsurile luate cu gândul la următoarea campanie electorală nu pot conduce la transformarea profundă a educaţiei în România. Aceasta nu poate să vină exclusiv din afara sistemului, aşa cum nu poate să fie generată doar din interiorul sistemului, nu poate desconsidera realităţile sociale şi provocările secolului XXI, nu poate ignora experienţa şi nevoile profesorilor, nici aşteptările elevilor sau ale părinţilor, dar nu se poate înfăptui nici în absenţa voinţei politice, nici fără deciziile actorilor instituţionali, nici fără implicarea autorităţilor locale. Cu alte cuvinte, o transformare de sistem ne implică pe toţi. Toate schimbările, aşa cum au fost făcute, nu au rezolvat problemele de fond, ci, dimpotrivă, nu o dată, au creat noi probleme. Dacă vrem cu adevărat o educaţie de calitate, care încurajează performanţa şi respectă valoarea, va trebui să procedăm altfel decât în trecut şi să lucrăm împreună.
  • De aceea, în virtutea atribuţiilor mele constituţionale de mediator între stat şi societate, am asumat tema educaţiei şi demarez această largă consultare, care să implice cadre didactice, universităţi, sindicate, asociaţii ale elevilor, studenţilor şi părinţilor, specialişti, autorităţi şi instituţii publice, partidele politice. Într-un termen de aproximativ doi ani, în urma acestui demers, se poate găsi un numitor comun, poate rezulta o viziune coerentă şi o legislaţie-cadru în acord cu aceasta, care să rămână aceeaşi dincolo de schimbările politice şi în interiorul căruia să fie luate decizii de politici sau măsuri punctuale, indiferent cine se află la putere. Vă cer deopotrivă, ca membri ai Parlamentului României, să îmi fiţi parteneri în acest proiect, care nu este unul personal, nici pentru prezent, ci unul pentru generaţiile viitoare.
  • Doamnelor şi domnilor, nu în ultimul rând, pentru mine, un Parlament puternic înseamnă şi o poziţionare corectă faţă de justiţie. Respectul faţă de lege nu poate fi disociat de relaţia cu justiţia. De fiecare dată când am considerat că s-au produs derapaje în această privinţă, v-am comunicat. Nu pentru că doresc să intervin în activitatea Parlamentului, ci tocmai pentru că modul în care această instituţie răspunde la cererile justiţiei îi poate afecta credibilitatea. Am spus că la finele mandatului meu îmi doresc ca pe agenda preocupărilor opiniei publice, corupţia să nu mai figureze prima. România puternică este nu doar o Românie fără corupţie, ci o Românie în care s-a recâştigat respectul pentru lege.
  • Doamnelor şi domnilor, folosesc acest prilej pentru a mă referi şi la tema separată, dar cât se poate actuală şi sensibilă în contextul actual, cea privind criza refugiaţilor. Aşa cum am afirmat, suntem pentru solidaritate în interiorul UE. Suntem solidari cu statele membre afectate de această criză. Acţionăm în spiritul respectării drepturilor omului şi consider că mai ales acum trebuie să respingem manifestările radicale şi să dovedim echilibru şi înţelepciune. Tocmai de aceea, nu cred că această criză poate fi rezolvată printr-o abordare birocratică sau contabilă, matematică, ci doar prin dialog deschis, prin consultarea cu statele membre, printr-o decizie consensuală, ţinând cont, sigur, de principii şi valori, de context şi de realităţi. Nu vorbim despre locuri de cazare, ci despre oameni, despre integrarea lor în societate, despre accesul lor la educaţie, servicii de sănătate şi locuri de muncă pe termen lung. Nu cred că între parteneri lucrurile se rezolvă prin impunere, prin ameninţarea cu sancţiuni, ci de comun acord.
  • Cred că fiecare stat membru are dreptul să acţioneze în funcţie de situaţia specifică pe care o are, conform capacităţilor şi posibilităţilor pe care le are. Acesta este punctul de vedere pe care l-am susţinut şi-l voi susuţine în continuare în discuţiile pe care le voi avea cu liderii europeni. În cursul zilei de mâine, în cadrul CSAT, vom conveni asupra paşilor pe care România trebuie să-i facă în acest proces, iar de câte ori evoluţia situaţiei o va impune, voi comunica atât cu dvs., cu parlamentul, cât şi cu reprezentanţii celorlalte instituţii ale statului. Doamnelor şi domnilor, ne apropiem de momentul în care vom marca împlinirea în 2018 a 100 de ani de stat român modern şi apoi de preluare a preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene în a două jumătate a anului 2019. Trebuie să ne asumăm clar, încă de acum, unde ne vor găsi aceste două evenimente, cum se va prezenta România în faţa lumii şi cum se vor prezenta instituţiile noastre în faţa propriilor cetăţeni. Voi discuta serios cu guvernul şi voi veni în faţa parlamentului cu o serie de propuneri pentru ca România să fie pregătită atât pentru sărbătorirea centenarului, cât si pentru preluarea preşedinţiei. Acestea sunt temele majore pe care le avem în agendă. Avem provocări mari, dar şi oportunităţi mari şi mai ales nu avem timp de pierdut. Nu avem timp de pierdut cu discuţii sterile sau de dragul imaginii. Avem o responsabilitate, iar cei care vor veni după noi ne vor judeca şi evalua după deciziile pe care le luăm astăzi.
Citește mai departe
Apasă pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Politică

Ciucă, despre renunţarea de către PNL şi PSD la candidatura lui Cîrstoiu: Am constatat că nu reuşeam să îndeplinim obiectivul

Publicat cu

pe

Preşedintele PNL, Nicolae Ciucă, a declarat marţi, la Băileşti, că decizia PNL şi PSD de a renunţa la susţinerea candidatului comun Cătălin Cîrstoiu la funcţia de primar general al Capitalei şi a avea candidaţi separaţi a venit în baza unei analize care arăta că astfel cele două formaţiuni nu reuşeau să îşi îndeplinească obiectivul de a câştiga alegerile în Bucureşti.

Întrebat cum s-a ajuns la ideea unei candidaturi separate la Primăria Capitalei, Nicolae Ciucă a spus că liberalii şi social democraţii au considerat că este bine să ia o decizie care să asigure maximizarea scorului la alegerile locale.

„A fost o analiză pe baza datelor despre modul în care evolua candidatul comun ales de coaliţie şi în momentul în care s-a identificat faptul că nu reuşim să ne îndeplinim obiectivul, am considerat că este bine să luăm o decizie care să asigure maximizarea scorului la alegerile locale. De cealaltă parte, considerăm că este important ca alături de mesajele pe care le-am dat legate de echilibru şi stabilitate, inclusiv în campania electorală, să facem trecerea de la o campanie negativă la una pozitivă, să lăsăm bucureştenilor şansa să aleagă între patru candidaţi, pentru că orice soluţie am fi ales cu un candidat comun, fie din partea PSD, fie din partea PNL, ar fi maximizat şansele primarului în funcţie sau ale candidatului deja înscris, care, aşa cum arată sondajele, au şansele cele mai mari. Această situaţie ducea la o confruntare doar între doi candidaţi”, a spus Ciucă, aflat marţi într-o vizită în judeţul Dolj.

Preşedintele PNL a mai afirmat că în acest moment se poate vorbi despre o resetare a competiţiei politice şi în felul acesta „electoratele, atât cel liberal, cât şi cel social-democrat pot să intre cu o altă speranţă”.

Despre candidatul PNL, Sebastian Burduja, preşedintele PNL a afirmat că acesta este singurul candidat care nu a fost niciodată în funcţia de primar.

„Din perspectiva PNL, venim cu un candidat care este o opţiune nouă, diferă de ceilalţi pentru că nu este în funcţie, nu a fost niciodată în administraţie la nivel local”, a spus Nicolae Ciucă.

Întrebat dacă medicul Cîrstoiu va primi o funcţie în Guvern, Ciucă a răspunss că „nici nu s-a pus problema”. „A fost o discuţie cât se poate de decentă pe cifre, era clar că nu există nicio speranţă să putem recupera, motiv pentru care s-a luat această hotărâre”, a afirmat preşedintele PNL.

Citește mai departe

Politică

Ciolacu: Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie; Gabriela Firea, cea mai bună alegere

Publicat cu

pe

Prim-ministrul Marcel Ciolacu, preşedintele PSD, a declarat marţi că decizia ca PSD şi PNL să meargă cu proprii candidaţi la Primăria Capitalei a fost „dificilă”, dar este soluţia corectă şi a afirmat că Gabriela Firea este cea mai bună alegere pentru bucureştenii care „îşi doresc mai puţin spectacol, dar mai multe soluţii la problemele zilnice cu care se confruntă”.

„Decizia ca PSD şi PNL să meargă cu propriii candidaţi la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluţia corectă pentru bucureştenii condamnaţi de patru ani la frig, mizerie, poluare şi trafic blocat care, în loc de soluţii, aveau de ales acum doar între incompetenţă şi circ!”, a afirmat Ciolacu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Liderul social-democraţilor a punctat că Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie, iar acesta nu poate fi decât Gabriela Firea.

„Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie şi este capabil să aranjeze încă din prima zi de mandat lucrurile lăsate vraişte de Nicuşor Dan. Iar aceasta nu putea fi decât Gabriela Firea, preşedintele organizaţiei PSD Bucureşti! Este cea mai bună alegere pentru bucureştenii care îşi doresc mai puţin spectacol, dar mai multe soluţii la problemele zilnice cu care se confruntă”, a spus Ciolacu.

În altă ordine de idei, premierul i-a mulţumit lui Cătălin Cîrstoiu pentru efortul depus în această perioadă şi i-a urat succes Gabrielei Firea în competiţia electorală pentru funcţia de primar general.

Citește mai departe

Politică

Burduja: Din respect pentru bucureşteni, trebuie să le prezentăm un model liberal de administraţie

Publicat cu

pe

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a afirmat, marţi, că în actuala campanie pentru Primăria Capitalei, trebuie prezentat „un model liberal de administraţie”.

„Toate aceste cancanuri (…) este neplăcut pentru bucureşteni. Din respect pentru ei, trebuie să să mergem înainte şi să le prezentăm un model liberal de administraţie”, a spus ministrul Energiei, adăugând că „întotdeauna” a pus interesul oamenilor „mai presus”.

„Îmi doresc să văd o campanie fără atacuri între niciunul dintre participanţi, să fie o campanie altfel, pentru democraţia adevărată. Aşa trebuie să fie România, după 34 de ani, în care să vorbim realmente pentru bucureşteni pe soluţii, pe programe, pe investiţii, cum ar trebui să arate o capitală europeană. Asta este miza. Poate Bucureştiul să dea exemplul unei altfel de campanii?”, a arătat Sebastian Burduja, conform Agerpres.

Ministrul Energiei îl însoţeşte pe preşedintele Klaus Iohannis în vizita sa oficială în Coreea de Sud.

Coaliţia a decis luni seara să propună candidaturi separate la Primăria Capitalei, respectiv Gabriela Firea – PSD şi Sebastian Burduja – PNL, pentru a maximiza electoratele celor două partide, potrivit unor surse politice.

Sursele au precizat că cei doi candidaţi la Primăria Capitalei nu se vor ataca în campanie, ci vor avea o campanie constructivă, centrată pe soluţii pentru Bucureşti.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare