Connect with us

Publicat cu

pe

Mulți oameni fac dezbateri și campanii împotriva austerității, dar ce este ea mai exact? Definițiile din dicționar sunt diverse. Merriam-Webster o definește astfel:

O situație în care nu se dispune de prea mulți bani, iar aceștia sunt cheltuiți doar pe acele lucruri care sunt necesare.

Sau:

Economisire impusă sau dusă la extrem

O persoană economă ar fi aceea care trăiește în conformitate cu bugetul său: adică, cineva care cheltuiește mai puțin de venitul său anual. Oricine a trecut printr-o perioadă de reduceri de cheltuieli într-o companie știe că aceasta implică, de obicei, tăieri extreme din cheltuieli, o limitare a costurilor (taxi, vacanțe în străinătate), dar și reduceri de personal, se arată într-o analiză a The Economist.

Dar nu la aceste lucruri se referă de obicei economiștii atunci când aduc vorba de austeritate. Guvernarea poate impune un program de austeritate și în același timp, tot poate cheltui mai mult decât primește sub forma taxelor; într-adevăr, guvernul britanic de coaliție a avut un deficit de 9,3% din PIB în primul an de austeritate, o cifră ridicată conform standardelor perioadei de pace. Dar pentru că acesta a fost mai scăzut în comparație cu cei 11% din PIB ai anului precedent, se consideră a fi austeritate.

În general, prin ,,austeritate” economiștii fac referire de fapt la o reducere a ,,deficitului bugetar structural”, adică la ignorarea efectelor ciclului economic. Stabilizatorii automați ai economiei fac referire la faptul că deficitul crește și scade pe măsură ce economia se contractă și se dezvoltă. Într-o perioadă de dezvoltare economică, veniturile din taxe cresc, iar cheltuielile aferente indemnizațiilor de șomaj scad; deficitul ciclic scade (sau un surplus crește) chiar dacă guvernul nu face nimic pentru a- schimba politica.

Adepții economiei heynesiană susțin că stabilizatorii automați sunt foarte folositori pe timp de criză deoarece ei susțin cererea. Perioada de criză se definește prin faptul că sectorul privat (indivizi și companii) încearcă să reducă cheltuielile. Această abordare poate avea rost la nivel individual, însă la nivel global, efectele pot fi potrivnice. Cererea globală scade, facând situația și mai precară pentru sectorul privat. Cheltuiala guvernamentală poate amortiza căderea.

Austeritatea presupune de obicei existența unui guvern care încearcă să neutralizeze efectele stabilizatorilor automați. Criticii avertizează că acest lucru este contra-productiv. Este posibil ca deficitul global să crească de fapt daca guvernul încearcă să reducă deficitul structural într-o perioadă în care economia este slabă; dacă efectul este reducerea PIB-ului, veniturile din taxe pot să scadă și mai mult în timp ce costurile pentru indemnizații cresc.

O altă problem ar fi că anumite porțiuni din cheltuielile publice tind să crească din cauza procesului de îmbătrânire a populației: pensiile și sistemul de sănătate, spre exemplu. Aceste elemente au fost protejate de guvernul britanic în timpul mandatului de Parlament din perioada 2010-2015 care a avut nevoie (din punctul de vedere al guvernului) de controale mai strânse asupra cheltuielilor pentru bugetele altor departamente ( ajutorul social pentru cei eligibile ca vârstă să lucreze, spre exemplu). În ceea ce privește controlarea cheltuielilor publice, este posibil ca guvernul să trebuiască să se miște repede doar pentru a se păstra la același nivel. Din nou, coaliția britanică nici măcar nu a redus cheltuielile publice totale cu mult in termeni reali (graficul de la pg. 11 …)

Definiția din dicționar a termenului austeritate care se apropie cel mai mult de felul în care este folosit de către economiști se găsește în dicționarul Oxford:

Condiții economice dificile create de către măsurile guvernamentale destinate a reduce cheltuielile publice

Dar aceasta nu este tocmai potrivită. In teorie, un guvern ar putea încerca să-și reducă deficitul pur și simplu crescându-și taxele; guvernul britanic a crescut repede taxa pe valoare adăugată cu 20%. Creșterea taxelor e percepută în general ca fiind o modalitate de a elimina deficitul mai puțin eficientă ca reducerea cheltuielilor, dar e discutabil. Acele guverne care au tendința de a depăși perioada de austeritate sunt de regulă de dreapta și, prin urmare, manifestă o preferință ideologică pentru taxe mai mici și un stat mai mic.

Totuși, a defini austeritatea drept o încercare de a reduce deficitul structural tot crează o problemă; cât din deficit este structural și cât este ciclic? Aceasta le impune economiștilor să aibă o viziune de ansamblu asupra ratei de creștere a economiei și a nivelului de capacitate rezervată, în mod special în termeni de angajare. Șomajul a scăzut mai repede în America și Marea Britanie decât se aștepta majoritatea lumii. Acest lucru înseamnă că nu a mai rămas nimic din capacitatea de rezervare sau că există o armată de oameni inactivi din punct de vedere economic care ar putea să accepte locuri de muncă dacă acestea sunt în număr suficient de mare? Acestea sunt întrebări la care e dificil să găsești un răspuns.

Această nesiguranță poate da naștere la o dezbatere aprigă. În Marea Britanie, dezbaterile s-au focalizat pe dilema dacă coaliația guvernamentală a exagerat cu măsurile de austeritate sau dacă redresarea economiei britanice din 2013 și 2014 nu a demonstrat cumva că politicile coaliției au funcționat de fapt. În centrul acestei dezbateri se află problema dacă nu cumva guvernul și-a schimbat direcția în 2012 și dacă nu cumva tocmai această schimbare de acțiune este singura care a condus la redresare. David Smith de la ziarul Sunday Times susținea într-un articol recent ( mitul austerității abandonate) că (folosind cifrele din graficul din IFS) departe de a părăsi procesul de austeritate, a existat o întărire a PIB-ului cu mai mult de 3% după 2012.

Simon Wren-Lewis de la Oxford, unul dintre cei mai aprigi critici ai austerității, a răspuns aici, spunând că:

Niciodată nu am susținut că austeritatea a fost abandonată în 2012. De fapt, nu –mi vine nimeni în cap care a susținut așa ceva.

Și că a susținut de fapt că ritmul măsurilor de austeritate a fost încetinit.

După cum arată și David Smith într-un blog ulterior, acesta este un răspuns oarecum surprinzător, sugerând că domnul Wren-Lewis nu citește lucrările lui Paul Krugman, care a scris următoarele săptămâna trecută în The Guardian: 

Dat fiind faptul că în fond coaliția s-a oprit din a impune noi măsuri de austeritate după primii doi ani de austeritate, nu e deloc surprinzător că vedem o redresare a creșterii economiei în 2013.

Iar Michael Klein de la Tufts a scris pe pagina de blog de la Wall Street Journal că:

Economia britanică a început să crească din nou abia când politicile de austeritate au fost suprimate.

Suntem tentați să ne reamintim gluma lui GK Chesterton despre două femei casnice, ocărându-se reciproc peste gardul din grădină:

Nu se pot pune de acord niciodată deoarece fiecare aduce argumente pornind de la premize diferite

Toate acestea ajută la a explica de ce cei care nu sunt economiști cad pradă deznădejdii; cei din branșă încă dezbat cauzele și soluțiile Marii Depresii din anii 1930, așa că cel mai probabil vor mai dezbate criza economică actuală și în 2100. La baza problemei stă faptul că este imposibil să izolezi o parte anume a politicii economice și să faci un experiment controlat care să fie un experiment științific cu adevărat. A fost politica fiscală factorul dominant în performanța economică a Marii Britanice sau de fapt acesta e reprezentat de sănătatea economiei din zona euro, de modificările prețurilor bunurilor de larg consum care au redus cheltuielile de consum, de succesul Sistemului Federal de Rezerve al Statelor Unite ale Americii în a face să fie reduse ratele globale? Nu putem fi siguri.

Mai este și problema tendinței de a critica în retrospectivă în ceea ce privește condițiile din 2010. Nu a existat nicio criză, spun criticii, și prin urmare nu a fost nicio nevoie să se reducă deficitul; ei aduc drept dovadă rentabilitatea scăzută a obligațiunilor guvernamentale din perioada respectivă. Dar rentabilitatea obligațiunilor depinde de viziunea investitorilor în obligațiuni care va include perspectiva lor asupra politicilor fiscale. În perioada de dinaintea alegerilor din 2010, atât Partidul Conservator, cât și cel Laburist au accentuat nevoia de a reduce deficitul ( chiar dacă nu au explicat in detaliu cum exact urmau să facă acest lucru). Nimeni nu sugera un stimulent suplimentar; partidul Laburist pur și simplu planifica o reducere a măsurilor de austeritate (întâmplarea face ca deficitul să fi ajuns în preajma nivelului spre care țintea Partidul Laburist). Oare care ar fi fost rentabilitatea obligațiunilor guvernamentale dacă guvernul ar fi promis un deficit de 13% din PIB, spre exemplu? Nu putem știi sigur, dar se poate presupune că probabil ar fi fost mai mare.

Și deși este ușor să spui că niciun guvern care se împrumută în propria monedă și care are o bancă centrală prietenoasă nu are de ce să se îngrijoreze în privința deficitului, nu putem fi siguri nici de acest lucru. Mervyn King, guvernatorul Băncii din Anglia, părea să aprobe măsurile de austeritate în 2010; oare ar fi autorizat mai multă Relaxare Cantitativă (QE) dacă un politician inspirat de Krugman ar fi insistat să nu fie făcută nicio schimbare la politica fiscală? Nu putem știi. Dar atunci când un deficit este mare de până la 11% din PIB, riscul este ca piețele să-și piardă încrederea și să crească rentabilitatea obligațiunilor, făcând situația fiscală și mai disperată. Costurile unui astfel de rezultat sunt așa de mari, încât guvernului nu prea poate fi mustrat că încearcă să-l evite. Se poate în continuare argumenta că felul în care guvernul a redus deficitul a fost prost gândit, cu prea multă atenție îndreptată pe a tăia cheltuielile pe investiții, fără îndoială acea porțiune din cheltuieli care are cel mai mare impact de stimulare.

Citește mai departe
Apasă pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Politică

Ciucă, despre renunţarea de către PNL şi PSD la candidatura lui Cîrstoiu: Am constatat că nu reuşeam să îndeplinim obiectivul

Publicat cu

pe

Preşedintele PNL, Nicolae Ciucă, a declarat marţi, la Băileşti, că decizia PNL şi PSD de a renunţa la susţinerea candidatului comun Cătălin Cîrstoiu la funcţia de primar general al Capitalei şi a avea candidaţi separaţi a venit în baza unei analize care arăta că astfel cele două formaţiuni nu reuşeau să îşi îndeplinească obiectivul de a câştiga alegerile în Bucureşti.

Întrebat cum s-a ajuns la ideea unei candidaturi separate la Primăria Capitalei, Nicolae Ciucă a spus că liberalii şi social democraţii au considerat că este bine să ia o decizie care să asigure maximizarea scorului la alegerile locale.

„A fost o analiză pe baza datelor despre modul în care evolua candidatul comun ales de coaliţie şi în momentul în care s-a identificat faptul că nu reuşim să ne îndeplinim obiectivul, am considerat că este bine să luăm o decizie care să asigure maximizarea scorului la alegerile locale. De cealaltă parte, considerăm că este important ca alături de mesajele pe care le-am dat legate de echilibru şi stabilitate, inclusiv în campania electorală, să facem trecerea de la o campanie negativă la una pozitivă, să lăsăm bucureştenilor şansa să aleagă între patru candidaţi, pentru că orice soluţie am fi ales cu un candidat comun, fie din partea PSD, fie din partea PNL, ar fi maximizat şansele primarului în funcţie sau ale candidatului deja înscris, care, aşa cum arată sondajele, au şansele cele mai mari. Această situaţie ducea la o confruntare doar între doi candidaţi”, a spus Ciucă, aflat marţi într-o vizită în judeţul Dolj.

Preşedintele PNL a mai afirmat că în acest moment se poate vorbi despre o resetare a competiţiei politice şi în felul acesta „electoratele, atât cel liberal, cât şi cel social-democrat pot să intre cu o altă speranţă”.

Despre candidatul PNL, Sebastian Burduja, preşedintele PNL a afirmat că acesta este singurul candidat care nu a fost niciodată în funcţia de primar.

„Din perspectiva PNL, venim cu un candidat care este o opţiune nouă, diferă de ceilalţi pentru că nu este în funcţie, nu a fost niciodată în administraţie la nivel local”, a spus Nicolae Ciucă.

Întrebat dacă medicul Cîrstoiu va primi o funcţie în Guvern, Ciucă a răspunss că „nici nu s-a pus problema”. „A fost o discuţie cât se poate de decentă pe cifre, era clar că nu există nicio speranţă să putem recupera, motiv pentru care s-a luat această hotărâre”, a afirmat preşedintele PNL.

Citește mai departe

Politică

Ciolacu: Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie; Gabriela Firea, cea mai bună alegere

Publicat cu

pe

Prim-ministrul Marcel Ciolacu, preşedintele PSD, a declarat marţi că decizia ca PSD şi PNL să meargă cu proprii candidaţi la Primăria Capitalei a fost „dificilă”, dar este soluţia corectă şi a afirmat că Gabriela Firea este cea mai bună alegere pentru bucureştenii care „îşi doresc mai puţin spectacol, dar mai multe soluţii la problemele zilnice cu care se confruntă”.

„Decizia ca PSD şi PNL să meargă cu propriii candidaţi la Primăria Capitalei a fost dificilă, dar este soluţia corectă pentru bucureştenii condamnaţi de patru ani la frig, mizerie, poluare şi trafic blocat care, în loc de soluţii, aveau de ales acum doar între incompetenţă şi circ!”, a afirmat Ciolacu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Liderul social-democraţilor a punctat că Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie, iar acesta nu poate fi decât Gabriela Firea.

„Bucureştiul are nevoie de un om care ştie administraţie şi este capabil să aranjeze încă din prima zi de mandat lucrurile lăsate vraişte de Nicuşor Dan. Iar aceasta nu putea fi decât Gabriela Firea, preşedintele organizaţiei PSD Bucureşti! Este cea mai bună alegere pentru bucureştenii care îşi doresc mai puţin spectacol, dar mai multe soluţii la problemele zilnice cu care se confruntă”, a spus Ciolacu.

În altă ordine de idei, premierul i-a mulţumit lui Cătălin Cîrstoiu pentru efortul depus în această perioadă şi i-a urat succes Gabrielei Firea în competiţia electorală pentru funcţia de primar general.

Citește mai departe

Politică

Burduja: Din respect pentru bucureşteni, trebuie să le prezentăm un model liberal de administraţie

Publicat cu

pe

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a afirmat, marţi, că în actuala campanie pentru Primăria Capitalei, trebuie prezentat „un model liberal de administraţie”.

„Toate aceste cancanuri (…) este neplăcut pentru bucureşteni. Din respect pentru ei, trebuie să să mergem înainte şi să le prezentăm un model liberal de administraţie”, a spus ministrul Energiei, adăugând că „întotdeauna” a pus interesul oamenilor „mai presus”.

„Îmi doresc să văd o campanie fără atacuri între niciunul dintre participanţi, să fie o campanie altfel, pentru democraţia adevărată. Aşa trebuie să fie România, după 34 de ani, în care să vorbim realmente pentru bucureşteni pe soluţii, pe programe, pe investiţii, cum ar trebui să arate o capitală europeană. Asta este miza. Poate Bucureştiul să dea exemplul unei altfel de campanii?”, a arătat Sebastian Burduja, conform Agerpres.

Ministrul Energiei îl însoţeşte pe preşedintele Klaus Iohannis în vizita sa oficială în Coreea de Sud.

Coaliţia a decis luni seara să propună candidaturi separate la Primăria Capitalei, respectiv Gabriela Firea – PSD şi Sebastian Burduja – PNL, pentru a maximiza electoratele celor două partide, potrivit unor surse politice.

Sursele au precizat că cei doi candidaţi la Primăria Capitalei nu se vor ataca în campanie, ci vor avea o campanie constructivă, centrată pe soluţii pentru Bucureşti.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare