Politică

Premieră în România: Dezbateri între Putere și Opoziție pe tema energiei, organizate de ISP și Hanns Seidel

Publicat cu

pe

Institutul de Studii Populare (ISP), în parteneriat cu fundația germană Hanns Seidel și Guvernul Alternativă al PDL au organizat marți la București o întâlnire între factorii de decizie de la nivel guvernamental, oamenii politici din opoziție și mediul de afaceri, cu privire la strategia energetică națională.

La dezbaterea națională “Resursa energetică a României din perspectivă strategică, fără partizanat politic” au luat parte ministrul delegat al Energiei, Răzvan Nicolescu, prim-ministrul din Guvernul Alternativă al PDL, Cătălin Predoiu, prim-vicepreședintele PDL, Andreea Paul Vass, Sulfina Barbu, oameni politici, reprezentați ai mediului de afaceri, producători și consumatori de energie, consultanți, reprezentanți ai instituțiilor financiare și ai societății civile. Printre temele dezbătute s-a numărat competitivitatea economică a României în contextul liberalizării prețului la gazele naturale.

În deschiderea evenimentul, Cătălin Predoiu a accentuat dorința Partidului Democrat Liberal de a întocmi o politică în domeniul energetic pornind de la nevoile comunității de afaceri.

Redăm mai jos principalele declarații ale participanților:

Cătălin Predoiu, prim-ministru în Guvernul Alternativă al PDL: Elaborarea strategiei naționale prin colaborarea putere-opoziție-mediu de afaceri

Energia este o problemă geopolitică, acesta este un motiv în plus pentru care orice proiecție în domeniu trebuie sa fie rezultatul unul dialog mai larg, care să implice și puterea și opoziția.

Energia este parte a strategiei naționale, iar în elaborarea unei strategii energetice, puterea trebuie să discute cu opoziția și mediul de afaceri.

Dorim să participăm activ la elaborarea acestei strategii, cu atât mai mult cu cât și cea precedentă avea o serie de vulnerabilități, vizibile la căderea proiectului Nabucco.

Lucian Bode, fost ministru al Economiei, ministrul Energiei în Guvernul Alternativă al PDL: Resursele energetice naționale, motor de creștere economică

Este necesară corelarea strategiei energetice cu realitatea politico – economică și contextul geopolitic actual.

Inițiativa acestei dezbateri referitoare la strategia energetică națională aparține Guvernului Alternativă al PDL și face parte dintr-o serie de evenimente de dialog public pe mai multe domenii prioritare pentru relansarea economiei din România, dar este o întâlnire fără partizanat politic.

Elaborarea unei strategii energetice naționale are nevoie de consens politic și asumarea unei direcții în care România să meargă astfel încât, indiferent de partidul aflat la guvernare, să se respecte angajamentele asumate.

Într-un context regional delicat, definirea strategiei energetice naționale este foarte importantă și nu ne putem permite, ca partid, să stăm deoparte.

Fie că vorbim de eliminarea prețului reglementat la energie și gaze, de recalcularea redevențelor la petrol și gaze naturale, în 2014, sau de fiscalitatea excesivă, toate aceste elemente sunt subsumate necesității elaborării unei strategii energetice naționale.

În plan european, este necesară elaborarea unui plan de acțiune, până în iunie 2014, pentru reducerea dependenței energetice a Uniunii Europene. Repoziționarea Crimeei ar putea aduce consoțiului gestionar până la 20 de miliarde de dolari.

În plan național, Mihai Tănăsescu, de la BNR, indica un necesar de 48 de miliarde de dolari pentru investiții în domeniu. Bursa de Valori București (BVB) a proiectat valoarea OMV Petrom la 8 miliarde.

Astfel de cifre ar putea da dimensiunea națională: am avea nevoie de șase companii ca OMV Petrom. Dacă Romgaz ar investi toată cifra de afaceri în sectorul energetic, am avea nevoie de 38 de ani pentru a atinge cifra vehiculată de Mihai Tănăsescu. Dacă Romgaz și Hidroelectrica ar investi împreuna cifra de afaceri, am avea nevoie de 20 de ani.

Este important să privim sectoarele economiei din unghiuri multiple. Ar fi util să observăm legăturile dintre acestea într-o perspectivă dinamică. NATO a început să pună accentul pe binomul: resurse de apă – generare de energie.

Putem fi un pol energetic? Putem fi un pol al apei? Resursele energetice naționale pot fi un motor de creștere economică.

În privința resurselor naturale, încă suntem într-o logică legislativă specifică războiului rece, dar realitatea ne poziționează într-o piață a investitorilor pe care zeci de țări încearcă să se poziționeze cât mai abil.

România are un avantaj energetic față de vecini și asigură 80% din consumul intern din producție proprie.

Acțiunile pe termen scurt și mediu trebuie să se încadreze în strategia pe termen lung. Aceasta trebuie să includă creștere economică durabilă, securitate energetică, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Răzvan Nicolescu, ministrul delegat în domeniul Energiei: Strategia energetică, adoptată și revizuită prin consens politic

Rămânem consecvenți cu ce am anunțat în urmă cu o lună: dorința de a avea o strategie energetică adoptată și revizuită prin consens politic.

Energia este un domeniu în care România poate să joace cu adevarat un rol în Europa și în lume. Avem nevoie de o strategie pe termen lung, care să depășească orice ciclu electoral.

Sunt trei-patru priorități generale, printre care: revizuirea strategiei energetice și generarea unui orizont de predictibilitate pe termen lung, până în 2030 – 2035; atragerea de investiții străine.

Sectorul energetic are mare nevoie de investiții, mi-aș dori ca acestea să provină din capital românesc, să avem oameni de afaceri români care să investească. Nu cred că în momentul de față capitalul autohton poate să satisfacă necesarul de investiții, mi-aș dori să avem mai mulți Rockefeller.

Statul poate fi și el un investitor în domeniul energetic, poate fi un jucător și un investitor activ.

Companiile de stat au un potențial uriaș. Din păcate, au fost foarte multe pierderi și ineficiență. Lucrurile s-au mai îmbunătățit, dar sper să accelerăm acest proces de eficientizare. Aceste companii trebuie să aibă reguli de guvernanță corporativă, să nu mai fie subordonate politic și să se comporte precum un actor economic.

Am început eficientizarea la ELCEN, la Conpet. Dorința nu este de a schimba oameni sau conduceri, ci de a avea o eficiență mai mare.

Investițiile străine vin dacă putem oferi un mediu predictiv și condiții atractive.

Una dintre priorități este ca România să joace un rol important în definirea politicilor energetice la nivel european. Circa 80% dintre decizii sunt o transpunere a deciziilor luate la Bruxelles.

Trebuie să ne impunem interesele acolo unde se iau deciziile. La șapte ani de la aderare, se mai aude în spațiul public: UE ne cere, UE ne zice. UE suntem noi și trebuie să fim mai activi la acea masă a deciziilor.

Cătălin Predoiu:

În efortul de a elabora o strategie, ați instituit un dialog trilateral între minister – mediu de afaceri – opoziție.

Ionel Borș, County Manager ArcelorMittal: Există o preocupare europeană pentru susținerea industriei mari consumatoare de energie

Industria mare consumatoare de energie este parte a sistemului energetic, fără de care strategia energetică nu poate fi elaborată.

Există o preocupare europeană pentru susținerea industriei mari consumatoare de energie.

Industria are nevoie de sustenabilitate, de predictibilitate. Actualul program de liberalizare trebuie oprit, deoarece s-a făcut fără un studiu de impact asupra industriei. Prețul gazului intern a crescut cu 47% și este necesară o perioadă de tranziție, până în 2018.

Fiind la marginea Europei, intrăm în competiție cu vecinii din est, care au prețuri mult mai mici la resursele care intră în componența oțelului. Piața noastră este în Balcani, Turcia și este foarte dificil să devenim competitivi.

Industria are nevoie de o stabilitate a reglementărilor, de sustenabilitate. Prioritare pentru industrie sunt axarea reformei pentru evitarea cheltuielilor de relocare, subvenții pentru energia regenerabilă.

Ne dorim contracte de energie pe termen lung, care să ofere o mai mare predictibilitate.

România nu are condiții pentru o piață liberă a gazului. Liberalizarea prețului la gaze nu trebuie realizată în detrimentul industriei, este necesară o perioadă de tranziție.

Alexandru Maximescu, OMV Petrom: România ar putea deveni un pol energetic regional

Energia este un subiect de maximă importanță, care trebuie să se afle pe agenda tuturor factorilor de decizie.

Implicarea PDL în problemele energiei datează de mai mult timp. PDL a participat la realizarea pactulului de energie, un document elaborat in consens cu mediul academic, cel politic și de business. Este un document bun, validat în dezbateri publice, care ar trebui revizitat în context.

Printre prevederile pactului pentru creșterea sectorului energetic se numără un cadru fiscal stabil și predictibil, asigurarea guvernanței corporatiste în companiile de stat.

2014 este un an important pentru o serie de teme de mare actualitate, cum ar fi stabilirea noului regim al redevențelor.

Credem că regimul redevențelor trebuie să răspundă atât unor nevoi ale statului, cât și unor nevoi ale industriei și ale consumatorilor. Nevoile par divergente, dar dacă ne uităm cu atenție, observăm o serie de puncte convergente, care ar putea duce la stabilirea unui nivel.

Statul urmărește maximizarea profitului, care se poate realiza prin atragerea de noi investiții, nu neapărat prin creșterea redevențelor.

Acționarii investesc și doresc maximizarea investiției, factori care trebuie avuți în vedere la stabilirea redevențelor.

Un alt subiect de interes sunt exploatările offshore din Marea Neagră, o zonă ne-explorată, cu riscuri mari.

Sistemul curent de redevențe ne-a permis investiții de peste 10 miliarde de euro, întregul profit a fost reinvestit în România. Un sistem agresiv de taxare ar descuraja investițiile și ar avea efectul invers – reducerea veniturilor la bugetul de stat.

Legat de liberalizarea prețului gazelor – s-au prezentat marii consumatori și producători ca fiind inamici. În orice piață liberă există o dinamică și fiecare actor de pe piață vrea maximizarea poziției. Noi existam datorită parteneriatelor cu marii consumatori și este important ca ei să continue activitatea.

Trebuie să se găesasca cele mai bune canale, cu respectarea principiilor unei piețe libere, unde cererea să se întâlnească cu oferta. Marii consumatori trebuie să primească un semnal de preț corect, predictibil. Confuzia nu servește nimănui.

În acest context, sistemul de protecție al consumatorului vulnerabil trebuie decuplat de prețuri, pentru a nu interacționa cu piața liberă. Protecția trebuie facută conform cu mecanismele din UE. Suntem conștienți că acești consumatori vulnerabili vor fi mai numeroși. Este important ca aceștia să fie indetificați corect și ajutați în mod direct.

Aceștia trebuie să aibă dreptul de a alege între furnizori, trebuie să li se asigurare dreptul la informație și de acces la energie.

Ioan Niculae, președintele consiliului investitorilor din România: Pâinea și cuțitul sunt la unul sau doi producători de gaz

Referitor la termenul stabilit pentru liberalizarea prețului gazelor: De un an și jumătate, lucrurile au luat o turnură dramatică. Este greu de acceptat termenul de reindustrializare, când noi distrugem.

Măsurile luate în ultimele 14 luni, din 2012, din 2011, de când s-a luat decizia abuzivă de a se face 2 coșuri de gaz, a inceput declinul categoric al industriei românești. Impactul asupra economiei României va fi de 500.000 de locuri de muncă.

Pâinea și cuțitul sunt la unul sau doi producători de gaz, cum pot eu să mai fac investiții?

În maxim o lună de zile, peste 100 de întreprinderi se vor închide din cauza prețului gazului. Gazprom e mai flexibil decât cei doi producători din România și a acceptat să negocieze prețurile cu noi, în timp ce cei doi producători din România au crescut prețul cu 25%.

Prețul la gazul metan din import a rămas cât de cât constant.

Andreea Paul Vass, ministrul Economiei în Guvernul Alternativă al PDL: Energia, domeniul esențial nu doar pentru economie, ci pentru independență și democrație

România este o economie mică și devine din ce în ce mai mică. În 2008, PIB-ul României reprezenta 0,33% din PIB-ul global. Acum reprezintă 0,25%.

Cum reușim noi să ne dezvoltăm mai repede decât media mondială? Trebuie să discutăm despre a doua generație de reforme în România post-aderare.

Actualul Guvern are obligația de a grabi a doua generație de reforme. Indiferent de cromatica politică, în domeniul energetic este necesară diminuarea costului energiei în România.

Nu avem strategie energetică, avem un pact național. Și o certitudine: impredictibilitatea. Am avut 17 miniștri ai energiei în ultimii 25 de ani. Suntem obligați ca, pe marginea acestui pact, să punem pe masa politicienilor elementele de bază.

Energia este domeniul esențial nu doar pentru economie, ci pentru independență și democrație.

În Marea Britanie, ministrul de Finanțe a anunțat că intenționează reducerea costurilor energetice pentru a asigura o economie competitivă pentru producători. Ungaria va diminua și ea costurile la energie. Europa urmărește diminuarea consumului cu până la 40% și soluția pe care mizează ține de generarea de energie la nivel local, prin izolarea clădirilor, utilizarea materialelor rezistente. audit energetic, eliminarea grupărilor de tip cartel, finanțare europeană, cooperare pentru a schimba bunele practici. 

Sulfina Barbu, ministrul Mediului în Guvernul alternativă al PDL: Sectorul energetic, un vector de creștere economică

Există o lipsă de încredere față de strategii. Niciun proiect energetic nu se poate face de azi pe mâine, ci necesită minim 5 ani. După ‘90, au fost investiții puține în acest domeniu.

Acest sector trebuie gândit ca un vector de creștere economică sau chiar ca un motor.

În urma discuțiilor, am identificat opt subdomenii pe care guvernul alternativă așteaptă propuneri: creșterea securității energetice, optimizarea unui mix de energie primară, eficiența energetică și energia regenerabilă și protecția mediului, mecanisme adecvate pentru protecția consumatorului vulnerabil, susținerea activității de cercetare, crearea unui cadru legislativ funcțional, stabil și favorabil investițiilor, asigurarea guvernanței coorporative pentru companiile de stat, creșterea importanței României ca actor energetic pe piața europeană.

Răzvan Nicolescu, ministrul delegat în domeniul Energiei: Este bine să eliminăm orice fel de interferență a statului în stabilirea prețului pe o piață concurențială

Noi am lansat acum trei saptămâni o dezbatere publică în privința sectoarelor strategice cu privire la energie.

În domeniul energiei regenerabile, există un sistem paralel cu cel al certificatelor verzi, dezvoltat de colegii din Marea Britanie. E în avizare la Comisia Europeană. E un sistem care oferă o mai mare predictibilitate în privința veniturilor. Acest sistem se poate aplica inclusiv în energia nucleară. Așteptăm decizia Comisiei Europene, pentru a vedea dacă va fi acceptat și poate fi implementat. 

Referitor la discuțiile consumator – producător: Actul legislativ adoptat săptămâna trecută ne duce în legalitate, am eliminat orice fel de interferență în negocierea contractelor între producător și marii consumatori. Este bine să eliminăm orice fel de interferență a statului în stabilirea prețului pe o piață concurențială.

Producătorii și consumatorii au fost puși într-o situație nouă, de a-și negocia prețul. Semnalul din piața e că eliminarea interferenței statului e un lucru bun.

Procentul gazului de import pentru marii consumatori a scăzut în aprilie la la 4%, de la 22%, în martie.

În încheierea dezbaterii, Cătălin Predoiu a subliniat importanța discuțiilor dintre mediul de afaceri și oamenii politici și a apreciat discuția constructivă dintre membrii opoziției și Executiv, o dovadă că “opoziția poate discuta cu puterea, pe teme aplicate”.

Apasă pentru a comenta

Articole Populare

Exit mobile version