Internațional

Lansarea fregatei grecești, primul pas în modernizarea Marinei Elene

Publicat cu

pe

Lansarea primei dintre cele trei fregate noi din clasa Kimon (FDI HN) pentru Grecia, pe 4 octombrie 2023, la șantierul naval francez Naval Group, reprezintă începutul unei recapitalizări semnificative a flotei Marinei Elene, care are nevoie urgentă de modernizare.

Motorul acestui efort de modernizare este extinderea Marinei Turce, care introduce în serviciu noi clase de fregate moderne. Marina Elenă are ambiția de a menține o forță de cel puțin 12 fregate și corvete moderne.

Pentru Grecia, primul FDI HN din clasa Kimon, care va fi numit HS Kimon (F601), urmează să intre în funcțiune în primăvara anului 2025, după echipamente și teste pe mare. Între timp, oțelul a fost tăiat pe a doua navă Nearchos (F602) în iulie 2022 și pe a treia Phormion (F603) în iulie 2023.

Potrivit unui purtător de cuvânt de la Naval Group, Nearchos va fi lansat în toamna anului 2024, cu livrarea în toamna anului 2025, iar Phormion în toamna anului 2025, cu livrarea așteptată în 2026.

Chiar dacă acordul franco-grec pentru cele trei fregate a fost semnat abia în martie 2022 pentru 2,9 miliarde de euro (3,07 miliarde de dolari), livrarea accelerată a navelor este posibilă, deoarece prima pereche a început deja procesul de producție timpuriu.

Kimon și Nearchos au fost inițial destinate să fie construite pentru Marina Franceză în cadrul programului de fregate FDI din clasa Amiral Ronarc’h al Franței, dar, cu permisiunea guvernului francez, au fost transferate în proiectul grec. Acest lucru nu a afectat livrarea navelor franceze.

„Construirea a trei fregate pentru Marina Elenă în Lorient nu a întârziat proiectul francez”, a spus purtătorul de cuvânt al Naval Grup. „Procesul nostru industrial optimizează timpii de construcție și suntem capabili să construim și să lansăm până la două nave pe an. Flexibilitatea procesului industrial de la sediul din Lorient al Naval Group face posibilă integrarea fără probleme a sarcinii generate de contractele de export.’

Kimon și Nearchos sunt construite conform specificațiilor marinei franceze – cunoscute ca Standard-1 – și vor trebui convertite la o dată ulterioară pentru a include cerințele Marinei Elene – Standard-2 – după ce vor fi livrate.

„Având în vedere programul de livrare rapid pentru primele două fregate, Hellenic Navy și Naval Group au decis să livreze o configurație Standard 1 cu un număr limitat de specificități elene, pentru a se potrivi nevoilor marinei elene, capabilități suplimentare vor fi instalate în Grecia de către Naval Group, cu implicarea industriei elene, ca parte a Standardului 2′, a spus purtătorul de cuvânt al Naval Group.

„Datele exacte vor fi ajustate cu Marina Elenă. Aceste activități se desfășoară în sfera contractului’, a adăugat purtătorul de cuvânt. Ar putea fi exercitată și o opțiune pentru o a patra fregata.

Standard-1 include un tun principal Super Rapid de 76 mm, două tunuri Narwhal de 20 mm, opt rachete antinavă Exocet MM40 Block III, două sisteme de lansare verticală A50 Sylver cu opt celule pentru racheta de apărare aeriană Aster 15 și patru tuburi torpile ușoare MU90.

Standard-2 este similar, dar include lansatoare suplimentare de momeală de torpile CANTO, patru sistem de lansare vertical Sylver A50 cu opt celule pentru rachetele de apărare antiaeriană Aster 30 B1 și tunul Lionfish de 20 mm și rachetă Rolling Airframe (SeaRAM) pentru apărare apropiată.

Pe baza designului Belharra al Naval Group, fregatele FDI au o lungime de 122m și deplasează aproximativ 4.500 de tone și pot suporta capabilități de război anti-aer, anti-suprafață și anti-submarin și au spațiu pentru un elicopter de 10 tone. Acestea vor reprezenta o creștere semnificativă față de capacitățile vechilor 10 fregate din clasa Elli (tip Kortenaer/S), care sunt înlocuite cu trei sau patru nave din clasa Kimon și un nou program de corvetă pentru șase nave.

Fregatele din clasa Elli au 130 m lungime și 3.500 t și au fost construite și puse în funcțiune la sfârșitul anilor 1970/începutul anilor 1980. Prima pereche HN Elli și HN Limnos au fost încadrate în Marina Elenă, în timp ce restul de opt au fost construite pentru Marina Regală a Țărilor de Jos și au fost transferate mai târziu în anii 1990 și începutul anilor 2000.

Deși șase dintre cele 10 au fost modernizate la începutul anilor 2000 (una a fost retrasă în 2013), cele nouă nave rămase au depășit cu mult data limită de utilizare. Întârzierea înlocuirii navelor s-a datorat în mare parte crizei datoriilor din Grecia, care a început în 2009 și a oprit orice achiziție de noi echipamente de apărare.

Abia în 2020 s-a anunțat reluarea noilor proiecte de achiziții. Pe lângă achiziția noii fregate, s-a anunțat că cealaltă forță de fregate a Marinei Elene, constând din patru fregate din clasa Hydra (MEKO200HN), urmează să primească o actualizare de viață medie (MLU).

Aceste nave îmbătrânesc, de asemenea, rapid. Construit la Blohm & Voss din Germania și la șantierele navale Hellenic din Grecia și dat în funcțiune între 1992-1998, principalii senzori și arme se apropie de uzură.

Deși cererea de vânzări militare străine (FMS) către SUA pentru noi senzori și arme pentru navele evaluate la 2,5 miliarde de dolari (2,6 miliarde de dolari) a fost aprobată în 2021.

MS a inclus nou SeaRAM, tun Narwhal de 20 mm, sistem de management al luptei COMBATSS-21, radar de control al focului TRS-4D, noul sonar remorcat de joasă frecvență, sonar cu adâncime variabilă și conexiuni de date. De asemenea, ar moderniza Phalanx 20mm CIWS, lansatoarele Sylena Mk2, sistemul de apărare pentru torpile Nixie, tunul principal Mk45 și sonarul montat pe carenă.

Cu toate acestea, MLU a fost confirmat abia în aprilie 2023. În această etapă nu este clar cât de extinsă va fi actualizarea sau când va începe, dar intenția este de a oferi un deceniu suplimentar de viață până la mijlocul anilor 2030, când un programul de înlocuire oferă nave noi.

Planurile anterioare pentru achiziționarea a două fregate din clasa Karel Doorman second-hand din Țările de Jos au fost abandonate.

Între timp, este de așteptat ca programul de corvetă să fie atribuit în acest an, după o întârziere din 2022. Cele două șantiere navale reselectate pentru faza finală includ Naval Group, care oferă o variantă a designului său de clasă Gowind bazată pe El Fateh, design de clasă folosit pentru Marina Egipteană și Fincantieri, care lansează Doha/Al Zubarah (design FCX30).

Shephard Defense Insight estimează că proiectul va fi evaluat la aproximativ 2,1 miliarde de euro (2,2 miliarde de dolari).

Pe de alte parte, Marina Elenă a preluat livrarea a patru freze din clasa insulei din fosta Garda de Coastă a SUA, prima pereche a sosit pe 4 iulie 2023, iar a doua pereche a sosit la Baza Navală Salamis pe 1 septembrie. Acestea înlocuiesc navele de patrulare de epocă din clasa Andromeda și clasa Antoniou din anii 1960. Cele patru nave vor fi modernizate cu sisteme de arme și senzori înainte de a intra în serviciu.

 

Proiectul pentru șapte ambarcațiuni de atac rapid – rachete din clasa Roussen (Super Vita) a fost finalizat în sfârșit când nava finală, Ypoploiarchos Vlachakos (P79), a fost pusă în funcțiune pe 29 septembrie 2022.

Apasă pentru a comenta

Articole Populare

Exit mobile version