Connect with us

Social

Serviciul de Telecomunicații Speciale a implementat funcționalitatea care reduce timpii de acces către serviciul de urgență 112 și oferă o mai bună fiabilitate în localizarea apelurilor de urgență

Publicat cu

pe

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), alături de o parte dintre operatorii publici de comunicații electronice mobile au configurat și testat VoLTEEmergencyCall. Este vorba despre cea mai nouă funcționalitate pentru apelarea numărului unic de urgență 112.

Aceasta se află în proiect pilot și urmează să fie operaționalizată la nivel național.

Informații esențiale despre VoLTEEmergencyCall

STS a anunțat, marți, că tehnologia VoLTE aduce mai multe îmbunătățiri în ceea ce privește primirea și procesarea comunicațiilor de urgență efectuate la 112 de pe telefoanelor mobile. Acestea constauu în reducerea timpilor de așteptare pentru transferul apelurilor de la cetățeni către Serviciul de urgență 112, precum și informații de localizare mai fiabile și precise.

„Pentru operaţionalizarea acestei noi facilităţi, în prima etapă, specialiştii şi inginerii STS şi ai operatorilor de telefonie mobilă au testat funcţionarea sistemului, în laborator şi prin trafic simulat în diferite condiţii, utilizând mai multe tipuri de terminale mobile şi adaptând permanent configuraţiile pe baza datelor de trafic astfel generate”, se arată în comunicatul STS.

Sursa citată arată că, în prezent, sunt realizate activități pilot cu trafic real, prin preluarea la 112 a unor apeluri de urgență realizate prin VoLTE. Testele efectuate au arătat că, într-adevăr, există o scădere a timpului în care un apel de urgență ajunge în sistemul 112, dar și o îmbunătățire a informațiilor de localizare.

STS a mai menționat că VoLTEEmergencyCall va putea fi utilizat la nivel național pentru toate rețelele 4G, după ce operatorii de telefonie mobilă vor finaliza toate configurațiile specifice. Digi România și Orange sunt cele două rețele de telefonie mobilă care se află într-un stadiu avansat de configurare și testare a acestei noi facilități.

Cetățenii nu trebuie să facă acțiuni suplimentare pentru a apela Serviciul de urgență 112 prin tehnologia VoLTE. Singura condiție este ca telefonul mobil utilizat să dispună de acest tip de serviciu.

„Activarea acestei facilităţi a însemnat un proces complex de adaptare a reţelelor de comunicaţii mobile atât din punct de vedere al standardelor, cât şi al arhitecturilor existente, precum şi aplicarea unor noi configuraţii la nivelul Serviciului de urgenţă 112. De asemenea, au fost realizate documentări tehnice aprofundate, au fost propuse soluţii care au fost evaluate, respectiv validate şi, nu în ultimul rând, a fost completată legislaţia naţională în domeniu, inclusiv la nivelul normelor tehnice emise de ANCOM”, a mai transmis STS.

Internațional

Studiu: Poluarea aerului cauzată de incendii este asociată cu 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial

Publicat cu

pe

Poluarea aerului cauzată de incendii este legată de peste 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial, potrivit unui studiu publicat în The Lancet, citat de dw.com.

Majoritatea deceselor sunt înregistrate în țările în curs de dezvoltare, se mai arată în studiu.

Numărul deceselor cauzate de poluarea aerului va crește în următorii ani

Numărul deceselor va crește în următorii ani pe fondul schimbărilor climatice, care fac ca incendiile de pădure să fie mai frecvente și mai intense.

Cercetătorii internaționali au analizat datele existente, cu privire la incendiile de pădure care fac adevărate ravagii în natură, dar și datele referitoare la arderile de teren practicate în agricultură pentru curățarea câmpurilor.

Peste 1,5 milioane de decese sunt asociate, anual, cu poluarea aerului din cauza incendiilor

Timp de 19 ani, mai exact din anul 2000 și până în 2019, cercetătorii au constatat că aproximativ 450.000 de decese pe an din cauza bolilor de inimă au fost strâns legate de poluarea aerului cauzată de incendii.

Totodată, alte 220.000 de decese din cauza bolilor respiratorii ar putea fi atribuite fumului și particulelor eliberate în aer de incendii.

La nivel mondial, un total de 1,53 milioane de decese din toate cauzele au fost asociate cu poluarea aerului cauzată de incendii, potrivit studiului.

 Cele mai frecvente decese au loc în țările sărace

Peste 90% dintre decesele cauzate de poluarea aerului din cauza incendiilor au loc în țările cu venituri mici și medii, iar aproape 40% dintre acestea sunt înregistrate doar în Africa subsahariană.  Cele mai multe decese de acest fel au loc în Republica Democrată Congo, China, India, Nigeria și Indonezia.

Spre exemplu, un număr record de arderi ilegale ale terenurilor agricole din nordul Indiei este parţial responsabil pentru norul de poluare cu aspect apocaliptic, cu concentraţii de microparticule nocive mult peste standardele internaţionale de sănătate, care acoperă capitala indiană, mai arată studiul.

Autorii studiului atrag atenția că ar trebui să se ia în calcul „acțiuni urgente” pentru a face față numărului mare de decese cauzate de incendii. Totodată, aceștia vorbesc și despre „nedreptatea climatică” cu care se confruntă țările sărace.

Câteva mijloace de evitare a fumului de la incendii sunt îndepărtarea de zona cea mai poluată, utilizarea purificatoarelor de aer și a măștilor, precum și rămânerea în casă. Chiar și așa, aceste mijloace nu sunt accesibile locuitorilor din aceste țări, mai arată cercetătorii.

Citește mai departe

Social

Paşaportul simplu electronic va fi livrat gratuit la orice adresă de pe teritoriul României, de la 1 ianuarie

Publicat cu

pe

Direcția Generală de Pașapoarte a anunțat că de la 1 ianuarie 2025, pașaportul simplu electronic va fi livrat gratuit la orice adresă de pe teritoriul României. Până în prezent, pașapoartele simple electronice erau livrate în schimbul contravalorii de 15,00 lei (TVA inclus).

„În prezent, paşapoartele simple electronice sunt livrate doar la adresa de domiciliu a solicitanţilor, în schimbul contravalorii de 15,00 lei (TVA inclus). Însă, începând cu data de 1 ianuarie 2025, cetăţenii care vor solicita eliberarea unui paşaport simplu electronic vor avea posibilitatea de a opta, la momentul depunerii cererii, pentru livrarea acestuia, gratuit, la orice adresă de pe teritoriul României. Acest serviciu nu determină modificări ale costului paşaportului simplu electronic, contravaloarea acestuia rămânând neschimbată”, a transmis, marţi, MAI, într-un comunicat de presă.

Paşaportul simplu electronic va fi livrat gratuit la orice adresă de pe teritoriul României

Cetăţenii vor putea solicita livrarea paşaportului simplu electronic nu doar la adresa de domiciliu, ci la orice altă locaţie convenabilă aleasă.

„Această măsură este adaptată nevoilor cetăţenilor şi continuă demersurile de modernizare şi digitalizare a serviciilor publice oferite de structurile de paşapoarte, cu sprijinul  Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A., având ca obiectiv principal reducerea timpului şi a efortului necesar pentru obţinerea paşapoartelor româneşti. Solicitanţii de paşapoarte simple electronice care vor depune cererile în data de 03 ianuarie 2025, vor putea ridica documentele de călătorie de la ghişeele de paşapoarte începând din data de 10 ianuarie 2025 sau, în funcţie de opţiunea acestora, vor putea beneficia, fără niciun cost, de serviciul de expediere la orice locaţie indicată în momentul depunerii cererii, astfel cum am precizat mai sus”, a mai trasmis sursa citată.

Costul pentru eliberarea unui paşaport simplu electronic pentru persoanele care au împlinit vârsta de 12 ani este de 258 lei, iar costul unui paşaport simplu electronic pentru persoanele care nu au împlinit vârsta de 12 ani este 234 lei.

Citește mai departe

Social

Ministerul Energiei a prelungit cu un an termenul pentru montarea repartitoarelor în locuințe. Cei cu venituri mici primesc sprijin financiar

Publicat cu

pe

Ministerul Energiei a amânat cu un an termenul până la care locatarii din apartamentele racordate la sistemul centralizat de încălzire trebuie să își instaleze repartitoarele. Noul termen stabilit de Guvern este 31 decembrie 2025.

„O veste bună la final de an. În şedinţa de Guvern din 30 decembrie, am propus şi am obţinut amânarea până la 31 decembrie 2025 a prevederilor legale care obligau locatarii din locuinţele racordate la sistemul centralizat de încălzire să îşi instaleze repartitoare, sub sancţiunea unor amenzi contravenţionale. Articolul a fost adăugat la OUG privind măsurile fiscal-bugetare pentru 2025”, a anunţat ministrul Energiei, Sebastian Burduja.

A fost prelungit termenul pentru montarea repartitoarelor în locuințe

Burduja a spus că a fost luată şi decizia de a fi menţinut sprijinul financiar de până la 750 de lei pentru gospodăriile vulnerabile, destinat achiziţiei şi instalării acestor sisteme, conform unei ordonanţe promovate la începutul mandatului său anterior.

„În perioada următoare, Ministerul Energiei va iniţia un act normativ pentru detalierea mecanismului de acordare a acestui sprijin. Răspundem astfel solicitărilor venite din partea cetăţenilor, oferind atât timp suplimentar pentru conformare, cât şi sprijin real pentru cei care au nevoie. Pentru că această obligaţie a fost amânată an de an, ne dorim ca aceasta să fie ultima prorogare de termen, având în vedere că pe parcursul anului 2025 vom avea funcţional şi mecanismul de sprijin pentru familiile vulnerabile pentru montarea repartitoarelor”, mai afirmă Sebastian Burduja.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare