Business
Noua lege a prosumatorului repetă aceeași abordare ca în cazul plafonării prețurilor la energie: presiunea financiară este transferată asupra furnizorilor
Noua lege a prosumatorului are o misiune corectă — stimularea producției verzi și a independenței energetice. Însă implementarea sa, fără o perioadă de tranziție și fără o evaluare a impactului economic asupra furnizorilor, riscă să creeze un dezechilibru financiar major în lanțul energetic.
Proiectul de lege privind reglementarea prosumatorilor introduce, în premieră, o definiție clară a compensării cantitative, aplicabilă celor care dețin centrale electrice din surse regenerabile cu o putere instalată de cel mult 200 kW pe loc de consum. În esență, actul normativ prevede că furnizorul de energie electrică trebuie să specifice în factura prosumatorului energia consumată și energia livrată în rețea, calculând lunar diferența între cele două cantități, la același preț al energiei active prevăzut în contract. Astfel, energia produsă de prosumator este evaluată la același preț cu cea consumată, însă fără tarife și taxe, ceea ce creează un mecanism aparent echitabil.
În plus, la solicitarea prosumatorilor cu instalații între 200 kW și 400 kW, furnizorii vor fi obligați să realizeze regularizarea financiară între energia livrată și energia consumată, extinzând astfel mecanismul de compensare și pentru o categorie superioară de producători. Legea mai introduce și posibilitatea de a stoca energia produsă, de a vinde direct energia unui alt consumator racordat la aceeași instalație de producție și de a compensa energia produsă în exces cu cea consumată la un alt loc de consum.
Deși scopul declarat este simplificarea și clarificarea mecanismelor pentru prosumatori, actul normativ ridică numeroase probleme pentru furnizorii de energie, care reclamă lipsa consultării, presiunea imediată asupra fluxurilor financiare și riscul ca modificările să afecteze echilibrul întregului lanț energetic.
Lipsa unei perioade de tranziție afectează fluxul de numerar al furnizorilor
Prima problemă majoră semnalată de companiile de furnizare este absența unei perioade de tranziție. Noua formulă de compensare cantitativă se aplică imediat, fără o etapă de adaptare, într-un context financiar deja tensionat. Într-un context marcat de întârzieri la rambursarea sumelor din schema de plafonare a prețurilor, multe companii sunt deja puternic îndatorate pentru a asigura continuitatea activității.
Prin aplicarea imediată a acestei modificări legislative, fluxul de numerar al furnizorilor este grav afectat, deoarece aceștia sunt obligați să plătească imediat energia preluată de la prosumatori, în condițiile în care recuperarea banilor din facturare se face ulterior. Cu alte cuvinte, legea transformă furnizorii în finanțatori temporari ai prosumatorilor, fără a le oferi posibilitatea de ajustare sau protecție financiară.
Impact financiar: pierderi de zeci de milioane de euro și costuri suplimentare pentru adaptarea sistemelor IT
Pentru marile companii de furnizare, impactul se ridică la zeci de milioane de euro anual. Aceste sume vin să se adauge la costurile deja ridicate generate de întârzierile rambursărilor din plafonare și la dobânzile aferente creditelor contractate pentru menținerea lichidității.
De facto, furnizorii sunt nevoiți să achite acum sume care, în mod normal, ar fi fost eșalonate pe o perioadă de 24 de luni, ceea ce accentuează presiunea financiară și reduce capacitatea de investiție a acestor companii într-un moment în care sistemul energetic are nevoie de stabilitate și digitalizare.
Un alt aspect ignorat de proiectul legislativ este impactul tehnic și logistic al implementării. Sistemele de facturare ale furnizorilor trebuie modificate pentru a reflecta noua metodologie de compensare cantitativă. Acest proces implică costuri IT semnificative, timp de adaptare, testare și validare, iar în lipsa unei perioade clare de tranziție, pot apărea întârzieri la emiterea facturilor și nemulțumiri în rândul clienților.
Prosumatorii mari, adevărații beneficiari
Un punct sensibil al dezbaterii este faptul că legea tratează toți prosumatorii la fel, deși diferențele de scară sunt uriașe. Furnizorii sunt obligați să preia energia de la prosumatori la același preț la care cumpără energia pentru întregul portofoliu, inclusiv în bandă (adică pe tot parcursul zilei).
În realitate, prosumatorii livrează energie doar în orele de radiație solară maximă, atunci când prețul de pe piață este semnificativ mai mic. Astfel, furnizorii ajung să plătească mai mult decât valoarea reală a energiei primite, iar costul acestei inechități se transferă, indirect, asupra celorlalți consumatori, care ajung să subvenționeze sistemul.
Această distorsiune nu este generată de micii prosumatori – cei cu instalații de 5-7 kW, montați pe acoperișurile caselor, ci de cei care profită de cadrul legislativ permisiv și instalează capacități de 25-27 kW sau chiar mai mari, până la 200 – 400 kwh.
În timp ce în dezbaterea publică sunt aduși în prim-plan micii prosumatori, adevărații beneficiari sunt investitorii cu instalații de zeci sau sute de kW, care devin, practic, rentieri pe cheltuiala sistemului și a consumatorilor obișnuiți.
Iar în lipsa unor mecanisme de corecție sau a unor praguri diferențiate între micii și marii prosumatori, sistemul riscă să devină inechitabil: unii câștigă semnificativ, în timp ce alții – furnizori și consumatori obișnuiți – suportă indirect costurile.
Deși legea pare să ofere un cadru clar și un tratament echitabil pentru micii producători de energie, actul normativ ridică o serie de probleme majore pentru furnizorii de electricitate, care nu au fost consultați corespunzător. Lipsa unei perioade de tranziție, impactul financiar estimat la zeci de milioane de euro, costurile de adaptare a sistemelor de facturare și riscul dezechilibrelor din piață pot transforma o inițiativă benefică în teorie într-o nouă sursă de instabilitate pentru întreg sectorul energetic.
Business
CCIR a găzduit Forumul de Afaceri România – Arabia Saudită: Oportunități majore de cooperare bilaterală în domeniul infrastructurii portuare și investițiilor
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a organizat, în data de 10 noiembrie a.c., Forumul de Afaceri România – Arabia Saudită, eveniment care a reunit reprezentanți de vârf ai mediului de business, precum și al celui instituțional din ambele state, în vederea consolidării parteneriatului economic bilateral.
Forumul de afaceri a beneficiat de prezența dnei Natalia Intotero, vice-președinte a Camerei Deputaților, a E.S. Ambasadorul Arabiei Saudite în România, dr. Mohammed Ayyad, precum și a președintelui Consiliului de Afaceri Saudit-Român, dl Mohammed Salah Mutabagani.
În deschiderea forumului de afaceri, dl Mihai Daraban, președintele CCIR, a subliniat faptul că „România are cea mai puternică relație de afaceri cu Arabia Saudită dintre toate statele arabe. Anul trecut, valoarea schimburilor comerciale a fost de peste 1,3 miliarde de euro, la care se mai adaugă 62 milioane de euro în ceea ce privește serviciile. În România avem 270 de companii cu capital saudit, cu un capital subscris de aproximativ 24 de milioane de euro. Îndemn investitorii saudiți să se uite către Portul Constanța, care nu este doar unul maritim, ci și unul fluvial. Deoarece canalul dintre Dunăre și Marea Neagră își descarcă conținutul în limitele portului, orice transbordări între navele maritime și navele fluviale pot fi efectuate în condiții foarte sigure, indiferent de condițiile meteorologice. Utilizând Dunărea, puteți ajunge în toate țările fără ieșire la mare din Europa Centrală, precum Serbia, Ungaria, Slovacia, Austria, și desigur Germania. De asemena, Arabia Saudită poate reprezenta o verigă foarte importantă a unui coridor de transport care să devină o legătură stabilă și sigură între țările din Orient și Europa, prin portul Constanța. La sfârșitul lunii ianuarie, începutul lui februarie, trebuie să organizăm o misiune economică în Arabia Saudită. Credem cu adevărat în această relație economică cu acest stat și sperăm să vedem mai mulți investitori saudiți în România și, bineînțeles, mai mulți antreprenori români cu afaceri în Arabia Saudită”.
Business
PPC: Integrarea investițiilor în energie și AI, recunoscută de americani – un exemplu de succes care ar putea fi aplicat şi în România
PPC (Public Power Corporation) devine un exemplu de transformare industrială și digitală în regiune, prin proiecte care unesc energia curată și tehnologia inteligenței artificiale (AI).
Compania a reușit să transforme fostele zone miniere în centre moderne de producție și date, alimentate exclusiv din surse regenerabile.
Proiectele PPC au fost prezentate de experți americani drept exemplu de succes în integrarea energiei regenerabile cu infrastructura digitală și AI, demonstrând cum tranziția energetică poate susține dezvoltarea economică și tehnologică.
În Grecia, regiunea Macedonia de Vest se remarcă ca un hub emergent pentru AI și energie verde, unde gigawați de energie solară și capacități de stocare alimentează „fabricile de inteligență” – centre de date care susțin aplicațiile AI și infrastructura digitală europeană.
Această integrare a energiei regenerabile cu tehnologiile avansate de stocare și digitalizare reprezintă răspunsul PPC la creșterea rapidă a cererii de energie generate de AI. Într-o lume tot mai dependentă de procesarea de date și soluții inteligente, un sistem energetic flexibil și sustenabil devine esențial pentru stabilitatea economică și tehnologică.
„Construim un sistem care răspunde atât nevoilor energetice ale cetățenilor, cât și celor ale economiei digitale. Consumul devine tot mai mult electric – aceasta este convergența dintre energie și date. Ambiția noastră este să replicăm acest model și în România”, a declarat Georgios Stassis, Președintele PPC.
Prin investițiile în regenerabile, stocare și digitalizare, PPC demonstrează că tranziția energetică nu înseamnă doar decarbonizare, ci și crearea unei infrastructuri inteligente capabile să susțină economia viitorului.
România este parte din această viziune, cu planuri de extindere a modelului de integrare între energie verde și tehnologie avansată.
Business
CCIR a preluat un nou mandat ca membru în Consiliul Director al Eurochambres
Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), dl. Mihai Daraban, a participat, în data de 5 noiembrie a.c., la Adunarea Generală a membrilor Asociației Camerelor de Comerț și Industrie Europene (Eurochambres). În cadrul acestui eveniment, Camera Națională a preluat un nou mandat ca membru în Consiliul Director al Eurochambres, instituție reprezentativă la nivel european pentru camerele de comerț.
Totodată, președintele în exercițiu al Eurochambers la data evenimentului, dl Vladimir Dluohy, a preluat un nou mandat în funcția menționată.
Cu ocazia acestui eveniment, dl Mihai Daraban a avut o serie de întâlniri oficiale cu dl Rifat Hisarciklioglu, președintele World Chambers Federation (WCF), dl Ben Butter, secretarul general al Eurochambres, precum și cu alți președinți de camere de comerț europene.
„Preluarea acestui nou mandat reprezintă o recunoaștere a rolului crescut pe care România și CCIR îl joacă în arhitectura economică europeană. Vom aduce în discuțiile la nivel european perspectiva unei economii dinamice, aflate la intersecția dintre Est și Vest, cu un potențial imens de dezvoltare. Vocea comunității de afaceri românești trebuie auzită mai puternic în cadrul proceselor decizionale europene, mai ales în contextul transformărilor majore pe care le traversăm. Prin acest mandat, CCIR devine un pod de legătură strategic între mediul de afaceri românesc și cel european, facilitând nu doar dialogul, ci și acțiuni concrete care să susțină competitivitatea întreprinderilor noastre pe piețele internaționale.”, a declarat președintele CCIR, dl. Mihai Daraban.
Background:
Eurochambres este organizația care reprezintă interesele a peste 20 de milioane de întreprinderi europene. Fondată în 1958, Eurochambres reunește 45 de camere de comerț și industrie naționale și asociații din 36 de țări europene, reprezentând aproximativ 1.700 de camere de comerț regionale și locale. Eurochambres oferă membrilor săi o platformă pentru schimb de experiență, lobby coordonat la nivel european și acces la rețele internaționale de afaceri, jucând un rol esențial în modelarea politicilor economice europene și în sprijinirea competitivității întreprinderilor, în special a IMM-urilor, care reprezintă 93% din totalul companiilor europene.
-
Politică11 luni înainteMarcel Ciolacu a prezentat trei facturi pe TikTok, susținând că reprezintă plata zborurilor cu avioanele Nordis. Boarding Pass: „E puţin probabil ca aceste facturi să fi fost emise în anul 2022, când au avut loc zborurile”
-
Business4 luni înainteContraoferta nu blochează concurența. Confuzia președintelui Consiliului Concurenței riscă să penalizeze exact ceea ce ar trebui încurajat
-
Business4 luni înainteReci, comuna transformată de o fabrică ecologică de cherestea: investiție de 175 de milioane de euro
-
Politică8 luni înainteRaluca Turcan solicită reducerea numărului de ursi, pentru a preveni atacurile asupra oamenilor
