Social
Ministerul Mediului lansează o nouă ediţie a programului Casa Verde Fotovoltaice. Se alocă 2 miliarde de lei și vor fi finanțate și unități de stocare a energiei electrice
Ministrul Mediului a anunțat lansarea unei noi ediții a programului Casa Verde Fotovoltaice, iar bugetul alocat este de două miliarde de lei.
Mircea Fechet a precizat că la această ediție vor fi finanțate și unitățile de stocare a energiei electrice. Înscrierea persoanelor fizice în program va începe pe data de 27 septembrie.
Mircea Fechet a prezentat programul joi, în cadrul unei conferințe de presă.
„Anul acesta alocăm o sumă record, 2 miliarde de lei urmează a fi puse la dispoziţia românilor pentru ca aceştia să producă electricitate în propria locuinţă, să participe în acest fel la un mediu mai curat, dar în acelaşi timp să plătească facturi mai mici la energie electrică. Noutatea programului de anul acesta este legată de cuantumul sumei finanţate, pe de o parte, mărim de la 20.000 de lei la 30.000 de lei finanţarea AFM-ului. La fel cum o altă noutate este reprezentată de faptul că vom finanţa pentru prima dată şi acumulatori, unităţi de stocare a energiei electrice. Din discuţia pe care am avut-o cu domnul preşedinte înainte de această conferinţă de presă am şi testat un scenariu în care până la ora 13 într-o zi deja reuşeşti să îţi încarci acumulatorii, urmând ca în restul zilei să produci pentru consum propriu sau să dai energie electrică în reţea, urmând ca pe parcursul nopţii să te poţi folosi de energia stocată în bateriile proprii”, a declarat ministrul Mediului.
Mircea Fechet a mai spus că vor fi finanțate unitățile de cult, ca anul trecut.
„Sistemul pleacă de la minim 3 kw. Vom finanţa pe fiecare regiune în parte, la fel cum vom finanţa la fel ca în anul trecut şi unităţile de cult. Vom avea o sesiune separată pentru clădirile cu destinaţie spaţiu de locuit pentru personalul clerical sau clădirea care are ca destinaţie spaţiul în care se celebrează slujbele religioase”, a transmis Mircea Fechet.
Ce criterii trebuie să îndeplinească cei care doresc să se înscrie în program?
Președintele AFM a precizat că cetățenii care doresc să participe în cadrul programului trebuie să știe că regulile de participare nu s-au schimbat față de sesiunea trecută.
„Vor fi aceleaşi documente minimale pentru înscrierea în cadrul programului şi anume actul de identitate, certificatele fiscale atât de la impozite şi taxe locale cât şi de la bugetul consolidat din care să rezulte că persoana fizică nu are datorii şi extrasul de carte funciară. Aplicaţia prin intermediul căreia se vor face înscrierile a rămas aceeaşi, este aceeaşi aplicaţie de anul trecut. Am avut un feedback foarte bun, aplicaţia a fost simplu de folosit şi a funcţionat foarte bine. Diferenţa este că anul acesta nu vom mai lăsa trei zile de înscriere pentru fiecare regiune. Înscrierile se vor face într-o singură zi pentru fiecare regiune pentru că am observat de anul trecut că banii s-au consumat în câteva minute”, a afirmat preşedintele AFM, conform news.ro
Înscrierea instalatorilor în acest program începe pe data de 6 septembrie, iar înscrierea persoanelor fizice se poate face din 27 septembrie.
„Un calendar pentru sesiunea de anul acesta va începe cu data de 6 septembrie, în acea dată vom începe înscrierea instalatorilor, vom deschide o nouă sesiune de acreditare pentru noi firme care doresc să participe la programul Casa Verde. Firmele care au fost anul trecut acreditate de AFM, dacă doresc să participe şi în sesiunea de anul acesta, rămân în continuare acreditate şi doar firmele noi care doresc să se înscrie în cadrul programului pe data de 6 septembrie îşi pot depune dosarele pentru acreditare. Avem câteva etape pentru validarea instalatorilor. Începe pe data de 6 septembrie şi se va publica lista undeva pe 1 noiembrie. În paralel însă vom demăra şi înscrierea persoanelor fizice, aşa cum avem astăzi un calendar estimativ vom începe pe 27 septembrie înscrierea persoanelor fizice în aplicaţia aferentă programului Casa Verde Fotovoltaice până pe data de 9 octombrie. După ce se vor finaliza înscrierile, vor începe persoanele fizice să-şi aleagă instalatorii din lista publicată de către Administraţia Fondului pentru Mediu”, a mai afirmat Laurenţiu Neculaescu.
Social
Raluca Turcan, un nou apel la adresa ministrei mediului: „Luați măsuri ferme pentru a proteja viața cetățenilor, oamenii au ajuns la disperare în Sibiu, Argeș, Prahova sau Brașov. Liderul PNL cere ministerului să analizeze inclusiv posibilitatea de a reintroduce vânătoarea la urs. Cifrele pagubelor sunt cutremurătoare
Raluca Turcan cere măsuri urgente pentru gestionarea situației urșilor. Într-un mesaj public pe pagina sa de Facebook, deputata de Sibiu atrage atenția asupra numărului tot mai mare de incidente cu urși în județe precum Sibiu, Argeș, Brașov și Prahova.
Raluca Turcan susține că politica Ministerului Mediului privind controlul acestei specii „nu dă niciun fel de rezultate”, iar consecințele sunt dramatice: atacuri asupra oamenilor și pagube de milioane de euro.
Aceasta îi solicită ministrului mediului, Diana Buzoianu, adoptarea unor măsuri ferme înainte ca situația să genereze noi tragedii:
- creșterea cotei de prevenție, chiar dacă decizia este „nepopulară”, dar necesară pentru siguranța comunităților;
- simplificarea procedurilor de extracție a urșilor prezenți în localități, pentru a elimina blocajele birocratice și temerile legate de posibile repercusiuni penale.
Ea a prezentat și date îngrijorătoare privind situația din Sibiu:
- efectivele de urși au crescut de la 763 în 2018 la peste 1.300 în 2025, de peste trei ori mai mult decât nivelul considerat optim;
- despăgubirile plătite de stat pentru pagube au ajuns la aproape 1 milion de lei în 2023, în timp ce daunele neacoperite s-au înmulțit, incluzând distrugeri de mașini, stâne sau magazii;
- numărul de ședințe ale comisiilor de despăgubiri a crescut semnificativ, de la 141 în 2022 la 200 în 2025.
În cazul în care aceste măsuri nu vor fi suficiente, Raluca Turcan consideră că Ministerul Mediului trebuie să ia în calcul reintroducerea vânătorii la urs.
„Este de datoria oamenilor politici să își asume măsuri curajoase pentru a proteja viața cetățenilor. Chiar dacă ele se vor lovi de un val puternic de contestare publică, vor salva viețile multor oameni din localitățile României”, a transmis deputata liberală.
Internațional
Studiu: Poluarea aerului cauzată de incendii este asociată cu 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial
Poluarea aerului cauzată de incendii este legată de peste 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial, potrivit unui studiu publicat în The Lancet, citat de dw.com.
Majoritatea deceselor sunt înregistrate în țările în curs de dezvoltare, se mai arată în studiu.
Numărul deceselor cauzate de poluarea aerului va crește în următorii ani
Numărul deceselor va crește în următorii ani pe fondul schimbărilor climatice, care fac ca incendiile de pădure să fie mai frecvente și mai intense.
Cercetătorii internaționali au analizat datele existente, cu privire la incendiile de pădure care fac adevărate ravagii în natură, dar și datele referitoare la arderile de teren practicate în agricultură pentru curățarea câmpurilor.
Peste 1,5 milioane de decese sunt asociate, anual, cu poluarea aerului din cauza incendiilor
Timp de 19 ani, mai exact din anul 2000 și până în 2019, cercetătorii au constatat că aproximativ 450.000 de decese pe an din cauza bolilor de inimă au fost strâns legate de poluarea aerului cauzată de incendii.
Totodată, alte 220.000 de decese din cauza bolilor respiratorii ar putea fi atribuite fumului și particulelor eliberate în aer de incendii.
La nivel mondial, un total de 1,53 milioane de decese din toate cauzele au fost asociate cu poluarea aerului cauzată de incendii, potrivit studiului.
Cele mai frecvente decese au loc în țările sărace
Spre exemplu, un număr record de arderi ilegale ale terenurilor agricole din nordul Indiei este parţial responsabil pentru norul de poluare cu aspect apocaliptic, cu concentraţii de microparticule nocive mult peste standardele internaţionale de sănătate, care acoperă capitala indiană, mai arată studiul.
Autorii studiului atrag atenția că ar trebui să se ia în calcul „acțiuni urgente” pentru a face față numărului mare de decese cauzate de incendii. Totodată, aceștia vorbesc și despre „nedreptatea climatică” cu care se confruntă țările sărace.
Câteva mijloace de evitare a fumului de la incendii sunt îndepărtarea de zona cea mai poluată, utilizarea purificatoarelor de aer și a măștilor, precum și rămânerea în casă. Chiar și așa, aceste mijloace nu sunt accesibile locuitorilor din aceste țări, mai arată cercetătorii.
Social
Paşaportul simplu electronic va fi livrat gratuit la orice adresă de pe teritoriul României, de la 1 ianuarie
Direcția Generală de Pașapoarte a anunțat că de la 1 ianuarie 2025, pașaportul simplu electronic va fi livrat gratuit la orice adresă de pe teritoriul României. Până în prezent, pașapoartele simple electronice erau livrate în schimbul contravalorii de 15,00 lei (TVA inclus).
„În prezent, paşapoartele simple electronice sunt livrate doar la adresa de domiciliu a solicitanţilor, în schimbul contravalorii de 15,00 lei (TVA inclus). Însă, începând cu data de 1 ianuarie 2025, cetăţenii care vor solicita eliberarea unui paşaport simplu electronic vor avea posibilitatea de a opta, la momentul depunerii cererii, pentru livrarea acestuia, gratuit, la orice adresă de pe teritoriul României. Acest serviciu nu determină modificări ale costului paşaportului simplu electronic, contravaloarea acestuia rămânând neschimbată”, a transmis, marţi, MAI, într-un comunicat de presă.
Paşaportul simplu electronic va fi livrat gratuit la orice adresă de pe teritoriul României
Cetăţenii vor putea solicita livrarea paşaportului simplu electronic nu doar la adresa de domiciliu, ci la orice altă locaţie convenabilă aleasă.
„Această măsură este adaptată nevoilor cetăţenilor şi continuă demersurile de modernizare şi digitalizare a serviciilor publice oferite de structurile de paşapoarte, cu sprijinul Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A., având ca obiectiv principal reducerea timpului şi a efortului necesar pentru obţinerea paşapoartelor româneşti. Solicitanţii de paşapoarte simple electronice care vor depune cererile în data de 03 ianuarie 2025, vor putea ridica documentele de călătorie de la ghişeele de paşapoarte începând din data de 10 ianuarie 2025 sau, în funcţie de opţiunea acestora, vor putea beneficia, fără niciun cost, de serviciul de expediere la orice locaţie indicată în momentul depunerii cererii, astfel cum am precizat mai sus”, a mai trasmis sursa citată.
Costul pentru eliberarea unui paşaport simplu electronic pentru persoanele care au împlinit vârsta de 12 ani este de 258 lei, iar costul unui paşaport simplu electronic pentru persoanele care nu au împlinit vârsta de 12 ani este 234 lei.
-
Politică11 luni înainteMarcel Ciolacu a prezentat trei facturi pe TikTok, susținând că reprezintă plata zborurilor cu avioanele Nordis. Boarding Pass: „E puţin probabil ca aceste facturi să fi fost emise în anul 2022, când au avut loc zborurile”
-
Business4 luni înainteContraoferta nu blochează concurența. Confuzia președintelui Consiliului Concurenței riscă să penalizeze exact ceea ce ar trebui încurajat
-
Business4 luni înainteReci, comuna transformată de o fabrică ecologică de cherestea: investiție de 175 de milioane de euro
-
Politică8 luni înainteRaluca Turcan solicită reducerea numărului de ursi, pentru a preveni atacurile asupra oamenilor
