Connect with us

Publicat cu

pe

Președintele Klaus Iohannis susține astăzi primul discurs în fața plenului reunit al Parlamentului, în debutul sesiunii parlamentare.

Principalele declarații ale lui Klaus Iohannis:

  • Vă rog să priviţi prezenţa mea în faţa Camerelor reunite ca pe un semn de deschidere şi respect faţă de puterea legiuitoare.
  • Ca preşedinte al României, îmi asum astfel relaţia de colaborare instituţională corectă şi de parteneriat cu parlamentul. Un asemenea parteneriat răspunde spiritului constituţiei şi aşteptărilor cetăţenilor. Dar în acelaşi timp are şi însemnate raţiuni practice.
  • Puterile statului, deşi separate, sunt de fapt chemate să lucreze împreună în serviciul cetăţenilor. Progresul unei naţiuni nu se poate naşte din conflict permanent între cei chemaţi să o reprezinte, ci din efortul lor comun.
  • Momentul de astăzi nu va rămâne unul singular în decursul mandatului meu. În spiritul acestui parteneriat îmi propun să vin în faţa dvs. la începutul fiecărei sesiuni parlamentare, pentru a vorbi despre priorităţi, despre temele care îi preocupă pe români şi despre soluţiile posibile.
  • Nu întâmplător, mesajul transmis astăzi de la tribuna parlamentului vine după o serie de consultări cu partidele politice, cu preşedinţii celor două Camere şi cu reprezentanţi ai societăţii civile. Acesta este modul în care înţeleg să dau conţinut rolului de mediator şi integrator al preşedintelui. O spun direct: îmi doresc un parlament puternic.
  • Pentru că un parlament slab înseamnă o verigă slabă în construcţia democratică. Pentru că un parlament lipsit de credibilitate nu face decât să îndepărteze cetăţenii de politică şi să lase loc îndoielii, resemnării sau cinismului. Parteneriatul preşedintelui cu parlamentul răspunde nevoii de a restabili încrederea în această instituţie fundamentală a democraţiei.
  • Dar este important ca şi acţiunile dvs, deopotrivă, să fie în acelaşi sens. Un parlament ferm în materie de integritate, corect în raport cu cerrile justiţiei, responsabil în actul de legiferare, activ în atribuţiile de control şi transparent în conduită va fi cu siguranţă privit altfel de cetăţeni.
  • Doamnelor şi domnilor, am constatat cu bucurie că există deschidere faţă de reformarea instituţiilor politice, pe care o reclamă intrarea într-o nouă etapă a consolidării democratice şi pe care cetăţenii României o doresc.
  • Dar pentru o transformare profundă de sistem va trebui să renunţăm la câteva practici. În primul rând, să renunţăm la populism şi la electoralism. Ce înţeleg prin populism? Să propui măsuri care afectează arhitectura statului şi instituţiilor fără argumente, doar pentru a atrage voturi. Ce înţeleg prin electoralism? Să gândeşti măsuri şi sisteme de vot de natură să maximizeze câştigul electoral al unui partid sau al altuia într-un moment dat. 
  • În acest fel, nu se poate construi un stat. Trebuie să avem tăria să recunoaştem că din cauza populismului şi a electoralismului suntem astăzi aici. Nu în sens de vină, ci de responsabilizare, acum, când avem şansa de a îndrepta lucrurile.
  • În unele cazuri, deşi se ştia că nu sunt eficiente, au fost create reguli care răspundeau unor interese electorale de conjunctură. În alte situaţii, temerile publicului au fost deliberat alimentate pentru a distruge, iar conflictul politic a umbrit orice dezbatere aşezată.
  • Totul a fost subsumat unui război politic lipsit de sens pe termen lung, dar consumator de energii şi distrugător de speranţe.
  • Ca preşedinte al României pot să afirm în acest context că nu voi uza niciodată de instrumentul referendumului pe teme populiste doar pentru a aduna voturi.
  • În ceea ce priveşte proiectele care îmbracă reforma instituţiilor publice, vreau să vă supun atenţiei câteva chestiuni. Noi, întreaga clasă politică, trebuie să reflectăm la rece dacă alegerea într-un singur tur de scrutin a preşedinţilor de consilii judeţene sau a primarilor a fost o decizie oportună sau nu, dacă a adus administraţia mai aproape de cetăţean sau nu, dacă a făcut-o mai responsabilă, mai reprezentativă, mai transparentă sau nu, să reflectăm cu sinceritate asupra consecinţelor votului pe listă sau votului uninominal, cum facem ca cetăţenii să fie mai bine reprezentaţi, cum creştem calitatea actului politic. Dacă gândim sistemul electoral pornind de la asemenea deziderate, vom putea oferi mai repede şi mai temeinic răspunsuri.
  • Chiar şi tema reducerii numărului de parlamentari trebuie scoasă din sfera populismului. Suntem cu toţii de acord că actualul sistem a generat un for legislativ supradimensionat şi ne dorim un parlament ceva mai mic, dar nu pentru că democraţia este prea costisitoare, nu pentru că un întreg corp legiuitor trebuie sancţionat sau blamat, nu, ci pentru că dorim un parlament mai eficient şi mai reprezentativ.
  • Soliditatea democraţiei depinde de parlament, de capacitatea lui de a-şi recâştiga rolul şi încrederea publicului. Sunteţi chemaţi să daţi un răspuns adecvat şi românilor din diaspora şi în acest caz am constatat că există voinţă politică din toate părţile.
  • A gândi votul românilor din diaspora în termenii avantajului sau dezavantajului electoral de tipul cine câte voturi poate lua, aşa cum s-a mai întâmplat în trecut, este o capcană, pe care cred că avem înţelepciunea să o evităm. Nu este rolul preşedintelui să spună care dintre soluţiile tehnice este mai bună. Pentru asta există specialişti, iar pentru decizie există vot. Dar, ca garant al drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor şi ca mediator între stat şi societate, este datoria mea să mă asigur că dreptul fundamental la vot al tuturor românilor este respectat, indiferent unde trăiesc ei.
  • O altă practică la care va trebui să renunţăm, dacă vrem cu adevărat să mişcăm lucrurile în România, este cea a schimbărilor de faţadă, care acoperă conservarea stării de fapt. S-au mai făcut în România cosmetizări de instituţii sau mecanisme pentru ochii publicului, dar care nu au condus la transformări reale. Dacă avem tăria să recunoaştem şi acest lucru, vom face încă un pas înainte.
  • Aparenţa schimbării care ascunde rezistenţă la schimbare nu este o soluţie. Mai devreme sau mai târziu, cei care o pratică decontează politic la vot, pentru că oamenii văd şi înţeleg aceste lucruri. Să nu subestimăm niciodată maturitatea alegătorilor. Modificarea legislaţiei privind finanţarea partidelor şi a campaniilor electorale, precum şi o nouă lege a partidelor politice trebuie să conducă la o creştere a transparenţei, integrităţii şi participării, dar şi la dispariţia unor fenomene absolut nedorite, precum mita electorală sau turismul electoral.
  • Campaniile electorale nu sunt concursuri de dat găleţi şi nici festivaluri de resurse nelimitate, despre a căror porvenienţă toată lumea se întreabă, dar nimeni nu răspunde. Am văzut că la aceste capitole aveţi deja propuneri care să facă legislaţia mai clară, mai transparentă, mai riguroasă, când vine vorba despre finanţare, şi mai flexibilă, mai inclusivă, mai deschisă, când vine vorba despre încurajarea participării.
  • În urma consultărilor cu patidele politice, am convenit un calendar, care presupune ca, până la sfârşitul acestei sesiuni, să avem un nou pachet de legi privind alegerile locale şi parlamentare, votul românilor din diaspora, finanţarea partidelor şi a campaniilor electorale, legea partidelor. Mă aştept ca acest calendar să fie respectat.
  • În acest fel, vom arăta două lucruri: acela că reforma instituţiilor politice a fost demarată şi există cadrul pentru ea şi că, atunci când dezbatem şi suntem responsabili, chiar dacă avem păreri diferite, putem construi pentru România.
  • Prin respectarea calendarului convenit, Parlamentul României are în această sesiune oportunitatea de a împlini o aşteptare, de a avea un prim rezultat concret şi de a începe să recâştige în mod autentic încrederea oamenilor.
  • Schimbarea de legislaţie nu va fi suficientă singură, ci doar însoţită de o schimbare de conduită, mentalitate şi atitudine. Un rol aparte vă revine dvs, celor din partidele politice, în a găndi modalităţi de selecţie care să pună în valoare performanţa, profesionalismul, prestigiul şi integritatea. Publicul se uită şi evaluează oamenii pe care îi susţineţi şi îi promovaţi în funcţii de demnitate publică de la nivel local până la nivel central.
  • Unul dintre punctele importante unde am constat că există acord se referă la răspunsul parlamentului la solicitările justiţiei. Respectul faţă de instituţia parlamentului se exprimă şi în îndeplinirea obligaţiilor care îmi revin în calitate de preşedinte. În decursul acestei sesiuni voi prezenta parlamentului Strategia naţională de apărare, în conformitate cu legea fundamentală.
  • De asemenea, există, din partea mea disponibilitatea de a media teme sensibile, unde lipsa unui dialog a condus la blocaj. O asemenea temă este Legea securităţii cibernetice. Cred că putem găsi un echilibru între nevoia de securitate crescândă şi justificată de noile realităţi internaţionale, şi apărarea drepturilor şi libertăţilor inalienabile ale individului, pe care se fundamentează o societate democratică.
  • Am spus şi doresc să exprim din nou convingerea mea că aşteptările mari pot duce la rezultate mari. Atunci când oamenii ne privesc cu atenţie şi cu speranţă avem toate motivele să fim mai mobilizaţi şi mai responsabili. Parteneriatul despre care am vorbit nu înseamnă că vom fi toţi de acord cu toate. Pentru asta, există mecanisme democratice  majorităţi şi voturi. Este firesc ca fiecare partid să aibă o anumită viziune şi temele pe care i le impune orientarea şi electoratul propriu. Dar, vorbesc despre un parteneriat bazat pe dialog şi respect, la care contribuie fiecare cu abordarea proprie pentru a lăsa în urmă ceva mai bun.
Citește mai departe
Apasă pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Politică

Teleorman, județul cu cele mai mici salarii din țară

Publicat cu

pe

Deși deținător de terenuri fertile și cu o populație angrenată preponderent în agricultură, în prezent, Teleormanul ocupă ultimul loc din România în ceea ce privește nivelul salariului mediu, atrage atenția Daniel Constantin, președintele PNL Teleorman, într-o postare pe Facebook:

„Este o problemă care necesită atenție urgentă, pentru că județul nostru are potențial, iar locuitorii merită o viață mai bună.

Avem de lucrat la atragerea investitorilor. Doar 0.1% din valoarea investițiilor străine la nivel național ajunge în Teleorman.

Avem nevoie de măsuri pentru a revitaliza economia locală, pentru a atrage investiții și pentru a crea în județ locuri de muncă bine plătite.

Infrastructura, educația și promovarea antreprenoriatului sunt doar câteva dintre domeniile în care trebuie să ne concentrăm eforturile, atât noi, cât și colegii din coaliție.

Doar dezvoltarea este soluția și doar împreună putem face schimbarea pe care Teleormanul o merită”.

Citește mai departe

Politică

Daniel Constantin, noul președinte al PNL Teleorman, taie în carne vie: „Niciun compromis cu cei care ne perturbă activitatea”

Publicat cu

pe

O revoluție tăcută s-a produs în cadrul PNL Teleorman, iar Daniel Constantin este protagonistul principal. Noul președinte al filialei i-a eliminat fără menajamente pe cei responsabili de sabotarea ședinței BPJ de săptămâna trecută prin lipsa cvorumului.

Fără a ezita, Constantin a reconfigurat rapid BPJ-ul pentru a putea pregăti campania electorală.

“Nu mai putem tolera jocurile de culise care împiedică progresul filialei și al comunității. Este momentul să acționăm ferm și hotărât pentru o conducere eficientă și puternică”, a declarat noul lider in cadrul ședinței BPN de astăzi.

Ședința BPN de astăzi a confirmat schimbările radicale. Noul Birou Politic Județean a fost aprobat, iar lista membrilor nu mai include multe dintre numele din vechiul BPJ. Un răspuns neașteptat pentru cei care nu au fost la înălțimea așteptărilor și pentru cei care au subestimat hotărârea lui Constantin de a reforma filiala locală.

Această mișcare fără echivoc demonstrează că Daniel Constantin nu se joacă când vine vorba de eficiență și rezultate. Este un semnal clar că în PNL Teleorman nu mai este loc pentru lipsa de performanță și pentru interesele personale în detrimentul celor colective.

Într-un peisaj politic adesea dominat de compromisuri și jocuri de putere, această acțiune fermă ar putea reprezintă un pas vital pentru reabilitarea și consolidarea PNL Teleorman, speră membrii filialei.

Potrivit acestora, Constantin arată că este dispus să facă tot ce este necesar pentru a putea derula o campanie electorala fără sincope în lunile care urmează.

Citește mai departe

Politică

România ar putea plăti despăgubiri de miliarde din cauza Guvernului Cioloș, care a inclus Roșia Montană în patrimoniul UNESCO

Publicat cu

pe

Ponta: Ca deputat voi vota împotriva proiectului Roşia Montană, dar ca premier nu am dreptul

România ar putea fi condamnată în dosarul Roșia Montană, în procesul cu Roșia Montană Gold Corporation (RMGC), și ar urma să să plătească între 1 și 6 miliarde de dolari companiei canadiene Gabriel Resources, care deține licența pentru a exploata aurul din zonă.

Procedura a fost închisă pe 14 septembrie 2023, după cum au anunțat canadienii, iar acum se așteaptă verdictul.

Principalul argument folosit de Gabriel Resources în cadrul procesului a fost includerea Roșia Montană în patrimoniul UNESCO.

Dosarul pentru includerea sitului de la Roșia Montană în patrimoniul UNESCO a fost depus pe 4 ianuarie 2017 de fostul ministru al Culturii Corina Șuteu, în ultima zi de mandat a Guvernului Cioloș. Depunerea a fost făcută cu asumarea ministrului Culturii Corina Şuteu, după informarea şi consultarea prim-ministrului Dacian Cioloş şi cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe.

În iunie 2017, compania canadiană, acționarul majoritar Roșia Montană Gold Corporation, a chemat România în instanță la un Tribunal al Băncii Mondiale, unde a invocat pierderi de miliarde de dolari din cauză că Guvernul de la Bucureşti a decis să nu aprobe exploatarea minei de aur Roşia Montană. Comitetul Patrimoniului Cultural UNESCO a decis, în iulie 2021, înscrierea sitului Roșia Montană în Patrimoniul cultural imaterial al umanității și în Patrimoniul mondial în pericol, ceea ce înseamnă oprirea oricărui proiect de exploatare minieră.

Compania minieră Gabriel Resources a spus că înscrierea acestui sit în patrimoniul UNESCO vine în contradicție cu „obligațiile” pe care România și le-ar fi asumat prin încheierea contractelor de investiții cu firma canadiană și zădărnicește șansele unei rezolvări amiabile a conflictului juridic.

Potrivit unor surse guvernamentale citate de Digi24, subiectul a fost discutat miercuri în ședința de Guvern, Marcel Ciolacu și ministrul Finanțelor așteptându-se ca România să fie obligată sa plătească cel puțin două miliarde de dolari. Sursele citate au declarat pentru Digi24.ro că cei care ar trebui să plătească sunt „Dacian Cioloș și cei care au provocat scandalul Roșia Montană”, existând la nivelul Guvernului o mare nemulțumire legată de efortul financiar pe care România trebuie să îl facă, având în vedere problemele deja existente cu deficitul bugetar excesiv.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare