Connect with us

Publicat cu

pe

În contextul în care exploatarea gazelor din Marea Neagră încă trenează, statul român încercând să maximizeze profitul din această afacere, din taxarea mai aspră a companiilor petroliere, în spaţiul public a apărut şi ideea că, decât “să dăm gazul pe nimic, mai bine îl lăsăm acolo”, a declarat Francois-Regis Mouton, director de afaceri europene al IOGP, asociaţia care grupează firmele care extrag 40% din petrolul şi gazele lumii, într-un interviu pentru Economica.net. Iar concluzia sa este clară: În contextul noii politici energetice a Europei, dezvoltarea zăcămintelor de gaze se mai poate face până în 2035, cel târziu. Iar cum durata extracţiei din Marea Neagră este de circa 20 de ani, concluzia este clară.

Există voci în România care spun că nu este acum momentul potrivit să scoatem gazele din Marea Neagră şi este mai bine pentru noi să mai aşteptăm, ca ţară, să le exploatăm în viitor, când gazul va fi mai scump. Este o abordare corectă sau trebuie să le extragem şi să le punem pe piaţă acum?

Înainte de toate, trebuie spus că fiecare ţară este liberă să facă ce doreşte cu resursa, să o păstreze sau să o exploateze. Este o decizie a Guvernului, şi aste e prima mea remarcă. Pe de altă parte, dacă vorbim despre economie, şi cu cât începi să produci ceva mai repede, cu atât este mai bine pentru economie, acesta este fundamentul oricărui proiect economic. Deci aş spune că avem nevoie de gaze naturale acum, în regiune, vedeţi prognozele potrivit cărora dependenţa Europei va creşte în următorii 10-15 ani, şi de aceea ne trebuie mai multe gaze naturale acum, peste 30 sau 40 de ani s-ar putea să avem nevoie de mai puţine gaze, depinde de evoluţia energiei regenerabile. Deci suntem exact în acea perioadă, intermediară, în care producţia de gaze naturale în Uniunea Europeană trebuie să crească.

Care ar fi pericolul dacă gazele de care dispunem nu se scot acum gazele din Marea neagră? Nu ar putea veni peste, să zicem, 10 sau 20 de ani, o companie mare, oricare ar fi ea, să extragă atunci gazele şi să le pună pe piaţă? Ar mai fi fezabil, în contextul noii politici energetice a UE?

Cum am spus, referitor la obiectivele Acordului de la Paris, care se referă la scăderea emisiilor, creşterea eficienţei şi la creşterea regenerabilului, este mult mai bine dacă producţia începe acum, şi nu peste 20 de ani. Nu pot să spun care va fi preţul gazului peste 20 de ani. Dar, dacă ne întoarcem la fundamente, în termeni de rată de actualizare, un indicator pe care noi îl folosim în proiecte pentru a vedea câtă valoare adăugată pot să ne aducă, este mai convenabil să înceapă producţia acum decât peste 20 de ani.

Spuneaţi mai devreme că şi gazul din Marea Neagră are competitori pe piaţă. Cu cine concurăm?

Cu toate sursele de aprovizionare.

Nu, ma refer la proiectele de acum. Cu cine, cu Grecia, cu Egiptul, cu Cipru?

Nu neapărat cu Grecia, nu este producător (Grecia îşi extinde terminalul de LNG-n.n) dar cu Ciprul da, şi aţi auzit cu siguranţă de descoperirile mari offshore din Egipt, apoi aveţi gazul vechi, gazul importat din Rusia, care este şi el destul de competitiv. Şi aveţi şi ţările din jur, iar operatorii care sunt în ţara dvs decid acum pentru ce proiecte vor aloca resursele financiare. Dacă va fi mai rentabil pentru ei din punct de vedere economic să pună banii în proiectele din România, îi vor pune aici, dacă va fi în altă parte, îi vor pune în altă parte. Dacă nu pot lua decizia finală de investiţie pe baza aşteptărilor economice din proiectele din România, vor merge în altă parte.

Cât timp credeţi că mai avem pentru a lua decizia de a exploata resursele de gaze în mod profitabil? Ştiţi, noi în România promitem ceva, apoi ne mai răzgândim…

Dacă sunteţi o ţară bogată şi vă permiteţi să ţineţi sonde închise, aveţi timp la nesfârşit. Dacă doriţi să demaraţi proiectele şi să generaţi profit pentru cetăţenii din ţara dumneavostră, pentru companiile petroliere, pentru economie în ansamblu, cu cât luaţi o decizie mai repede, cu atât mai bine. Nu aş spune că este o chestiune de zile sau de luni, dar trebuie să vă decideţi într-un interval de timp scurt.

Toată lumea spune că gazul natural este un combustibil de tranziţie, spre electricitate. În cât timp credeţi că electricitatea va substitui 100% gazul în mixul energetic? Mai ales că gazul emite mai puţin carbon, şi este eficient în centralele electrice, pentru că este fexibil.

Da, este foarte flexibil, centralele electrice pe gaz ajută reţeaua, gazul acoperă volatilitatea generării din regenerabil, ajută regenerabilele să se dezvolte. De aceea aş spune că acum regenerabilele au nevoie de gaz şi invers, gazul are nevoie de regenerabile, este o potrivire perfectă. De aceea, ca să vă răspund, cred că dezvoltarea gazului natural în Europa, mai ales pentru noile descoperiri şi noile dezvoltări de zăcăminte se mai poate până în anii 2030-2035, acesta este scenariul nostru pentru Europa. Deci 15-20 de ani, şi ca să nu ieşiţi din această fereastră de oportunitate-şi ştiţi că proiectele în industria noastră au o durată de viaţă de 15-20 de ani, aş spune că ar trebui să o faceţi acum. Ar fi cel mai bine şi cel mai rentabil, cel mai raţional, aş spune.

Cine este IOGP

Asociaţia Internaţională a Producătorilor de Petrol şi Gaze (IOGP) se autodenumeşte vocea industriei petroliere globale. Companiile care fac parte din Asociaţie (81 la număr, printre care giganţii Exxon Mobil, BP, Shell, Total, Chevron, Equinor, Eni, Saudi Aramco) acoperă 40% din producţia globală de petrol şi gaze.

 

 

Politică

Teleorman, județul cu cele mai mici salarii din țară

Publicat cu

pe

Deși deținător de terenuri fertile și cu o populație angrenată preponderent în agricultură, în prezent, Teleormanul ocupă ultimul loc din România în ceea ce privește nivelul salariului mediu, atrage atenția Daniel Constantin, președintele PNL Teleorman, într-o postare pe Facebook:

„Este o problemă care necesită atenție urgentă, pentru că județul nostru are potențial, iar locuitorii merită o viață mai bună.

Avem de lucrat la atragerea investitorilor. Doar 0.1% din valoarea investițiilor străine la nivel național ajunge în Teleorman.

Avem nevoie de măsuri pentru a revitaliza economia locală, pentru a atrage investiții și pentru a crea în județ locuri de muncă bine plătite.

Infrastructura, educația și promovarea antreprenoriatului sunt doar câteva dintre domeniile în care trebuie să ne concentrăm eforturile, atât noi, cât și colegii din coaliție.

Doar dezvoltarea este soluția și doar împreună putem face schimbarea pe care Teleormanul o merită”.

Citește mai departe

Politică

Daniel Constantin, noul președinte al PNL Teleorman, taie în carne vie: „Niciun compromis cu cei care ne perturbă activitatea”

Publicat cu

pe

O revoluție tăcută s-a produs în cadrul PNL Teleorman, iar Daniel Constantin este protagonistul principal. Noul președinte al filialei i-a eliminat fără menajamente pe cei responsabili de sabotarea ședinței BPJ de săptămâna trecută prin lipsa cvorumului.

Fără a ezita, Constantin a reconfigurat rapid BPJ-ul pentru a putea pregăti campania electorală.

“Nu mai putem tolera jocurile de culise care împiedică progresul filialei și al comunității. Este momentul să acționăm ferm și hotărât pentru o conducere eficientă și puternică”, a declarat noul lider in cadrul ședinței BPN de astăzi.

Ședința BPN de astăzi a confirmat schimbările radicale. Noul Birou Politic Județean a fost aprobat, iar lista membrilor nu mai include multe dintre numele din vechiul BPJ. Un răspuns neașteptat pentru cei care nu au fost la înălțimea așteptărilor și pentru cei care au subestimat hotărârea lui Constantin de a reforma filiala locală.

Această mișcare fără echivoc demonstrează că Daniel Constantin nu se joacă când vine vorba de eficiență și rezultate. Este un semnal clar că în PNL Teleorman nu mai este loc pentru lipsa de performanță și pentru interesele personale în detrimentul celor colective.

Într-un peisaj politic adesea dominat de compromisuri și jocuri de putere, această acțiune fermă ar putea reprezintă un pas vital pentru reabilitarea și consolidarea PNL Teleorman, speră membrii filialei.

Potrivit acestora, Constantin arată că este dispus să facă tot ce este necesar pentru a putea derula o campanie electorala fără sincope în lunile care urmează.

Citește mai departe

Politică

România ar putea plăti despăgubiri de miliarde din cauza Guvernului Cioloș, care a inclus Roșia Montană în patrimoniul UNESCO

Publicat cu

pe

Ponta: Ca deputat voi vota împotriva proiectului Roşia Montană, dar ca premier nu am dreptul

România ar putea fi condamnată în dosarul Roșia Montană, în procesul cu Roșia Montană Gold Corporation (RMGC), și ar urma să să plătească între 1 și 6 miliarde de dolari companiei canadiene Gabriel Resources, care deține licența pentru a exploata aurul din zonă.

Procedura a fost închisă pe 14 septembrie 2023, după cum au anunțat canadienii, iar acum se așteaptă verdictul.

Principalul argument folosit de Gabriel Resources în cadrul procesului a fost includerea Roșia Montană în patrimoniul UNESCO.

Dosarul pentru includerea sitului de la Roșia Montană în patrimoniul UNESCO a fost depus pe 4 ianuarie 2017 de fostul ministru al Culturii Corina Șuteu, în ultima zi de mandat a Guvernului Cioloș. Depunerea a fost făcută cu asumarea ministrului Culturii Corina Şuteu, după informarea şi consultarea prim-ministrului Dacian Cioloş şi cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe.

În iunie 2017, compania canadiană, acționarul majoritar Roșia Montană Gold Corporation, a chemat România în instanță la un Tribunal al Băncii Mondiale, unde a invocat pierderi de miliarde de dolari din cauză că Guvernul de la Bucureşti a decis să nu aprobe exploatarea minei de aur Roşia Montană. Comitetul Patrimoniului Cultural UNESCO a decis, în iulie 2021, înscrierea sitului Roșia Montană în Patrimoniul cultural imaterial al umanității și în Patrimoniul mondial în pericol, ceea ce înseamnă oprirea oricărui proiect de exploatare minieră.

Compania minieră Gabriel Resources a spus că înscrierea acestui sit în patrimoniul UNESCO vine în contradicție cu „obligațiile” pe care România și le-ar fi asumat prin încheierea contractelor de investiții cu firma canadiană și zădărnicește șansele unei rezolvări amiabile a conflictului juridic.

Potrivit unor surse guvernamentale citate de Digi24, subiectul a fost discutat miercuri în ședința de Guvern, Marcel Ciolacu și ministrul Finanțelor așteptându-se ca România să fie obligată sa plătească cel puțin două miliarde de dolari. Sursele citate au declarat pentru Digi24.ro că cei care ar trebui să plătească sunt „Dacian Cioloș și cei care au provocat scandalul Roșia Montană”, existând la nivelul Guvernului o mare nemulțumire legată de efortul financiar pe care România trebuie să îl facă, având în vedere problemele deja existente cu deficitul bugetar excesiv.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare