Connect with us

Social

Cardul european unic pentru persoanele cu dizabilități a fost oficializat

Publicat cu

pe

Directiva europeană 2024/2814 a Parlamentului European referitoare la instituirea cardului european unic pentru persoanele cu dizabilități a fost oficializată recent. Aceasta prevede facilitarea accesului persoanelor cu dizabilități la diverse servicii publice și private, la tratament preferențial ori la facilități de parcare, în mod egal, în toate țările Uniunii Europene.

Țările membre ale UE trebuie să transpună directiva europeană până pe 5 iunie 2027 și apoi s-o pună în aplicare din 5 iunie 2028, potrivit avocatnet.ro.

Cardul european unic pentru persoanele cu dizabilități a fost oficializat

Documentul va îmbunătăți și standardiza cardul european de parcare pentru persoanele cu dizabilități. Cardurile vor facilita călătoriile și accesul la drepturi speciale pentru persoanele cu dizabilități atunci când se află în vizită în alte state membre.

Cardul european unic pentru persoanele cu dizabilități are rolul unui document de recunoaștere a dizabilității în toată Uniunea Europeană și permite accesul egal la condiții speciale și tratament preferențial în diferite servicii publice și private, inclusiv transport, evenimente culturale, muzee, centre de agrement și parcuri de distracții.

Cardul va fi emis de autoritățile competente naționale și va completa cardurile sau certificatele naționale deja existente.

Cardul european de parcare pentru persoanele cu dizabilități va fi, de asemenea, îmbunătățit, pentru a oferi persoanelor cu dizabilități drepturi de parcare similare în toate statele membre. Cardul va avea un format standardizat și va înlocui cardurile de parcare naționale și va fi recunoscut în întreaga UE.

Statele membre vor trebui să furnizeze carduri în format fizic și digital, să ofere informații despre condițiile de eliberare și retragere a cardurilor în formate accesibile și să asigure furnizarea informațiilor despre condiții speciale și tratament preferențial pentru persoanele cu dizabilități în formate accesibile.

Ce facilități vor avea persoanele cu dizabilități în statele UE

Facilitățile de care vor beneficia persoanele cu dizabilități, în toate statele Uniunii Europene, sunt următoarele:

  • accesul gratuit,
  • taxele sau tarifele reduse,
  • taxele de utilizare reduse pentru drumuri, poduri sau tuneluri care fac obiectul taxării rutiere,
  • accesul prioritar,
  • accesul în zone cu trafic restricționat și zone pietonale,
  • locuri prioritare în transportul public,
  • locuri desemnate și accesibile în transportul public, în parcuri și în alte zone publice,
  • locuri accesibile în cadrul evenimentelor culturale sau publice,
  • asistență personală,
  • animale de asistență, cum ar fi câini-ghid sau câini de asistență pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv cu deficiențe de vedere,
  • asistență pe plajă pentru intrarea în apă,
  • sprijin cum ar fi accesul la Braille,
  • ghiduri audio,
  • interpretare în limbajul semnelor,
  • acordarea de ajutoare sau asistență,
  • împrumutarea unui fotoliu rulant,
  • împrumutarea unui fotoliu rulant plutitor,
  • obținerea de informații turistice în formate accesibile și utilizarea unui scuter de mobilitate pe carosabil sau a unui fotoliu rulant pe benzile pentru biciclete fără amendă.
  • parcarea gratuită sau prelungită sau spațiile de parcare rezervate,
  • accesul în zonele în care traficul este restricționat pentru anumite vehicule în conformitate cu dreptul intern, cum ar fi zonele cu emisii scăzute.

În ceea ce privește serviciile de transport de pasageri cu mijloace de transport aerian, feroviar, naval sau cu autobuzul și autocarul, pe lângă condițiile speciale sau tratamentul preferențial oferite persoanelor cu dizabilități, animalele de asistență, cum ar fi câinii-ghid sau câinii de asistență pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv cu deficiențe de vedere, asistenții personali, interpreții în limbajul semnelor sau alte persoane care însoțesc sau asistă persoanele cu dizabilități sau cu mobilitate redusă călătoresc gratuit sau la un preț redus și se așază, dacă este posibil, lângă persoana cu dizabilități pe care o însoțesc sau o asistă.

Persoanele care însoțesc sau asistă persoanele cu dizabilități sunt desemnate de persoanele cu dizabilități însele sau de tutorele lor legal și se pot schimba ad-hoc, în funcție de cerințele persoanei cu dizabilități.

Internațional

Studiu: Poluarea aerului cauzată de incendii este asociată cu 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial

Publicat cu

pe

Poluarea aerului cauzată de incendii este legată de peste 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial, potrivit unui studiu publicat în The Lancet, citat de dw.com.

Majoritatea deceselor sunt înregistrate în țările în curs de dezvoltare, se mai arată în studiu.

Numărul deceselor cauzate de poluarea aerului va crește în următorii ani

Numărul deceselor va crește în următorii ani pe fondul schimbărilor climatice, care fac ca incendiile de pădure să fie mai frecvente și mai intense.

Cercetătorii internaționali au analizat datele existente, cu privire la incendiile de pădure care fac adevărate ravagii în natură, dar și datele referitoare la arderile de teren practicate în agricultură pentru curățarea câmpurilor.

Peste 1,5 milioane de decese sunt asociate, anual, cu poluarea aerului din cauza incendiilor

Timp de 19 ani, mai exact din anul 2000 și până în 2019, cercetătorii au constatat că aproximativ 450.000 de decese pe an din cauza bolilor de inimă au fost strâns legate de poluarea aerului cauzată de incendii.

Totodată, alte 220.000 de decese din cauza bolilor respiratorii ar putea fi atribuite fumului și particulelor eliberate în aer de incendii.

La nivel mondial, un total de 1,53 milioane de decese din toate cauzele au fost asociate cu poluarea aerului cauzată de incendii, potrivit studiului.

 Cele mai frecvente decese au loc în țările sărace

Peste 90% dintre decesele cauzate de poluarea aerului din cauza incendiilor au loc în țările cu venituri mici și medii, iar aproape 40% dintre acestea sunt înregistrate doar în Africa subsahariană.  Cele mai multe decese de acest fel au loc în Republica Democrată Congo, China, India, Nigeria și Indonezia.

Spre exemplu, un număr record de arderi ilegale ale terenurilor agricole din nordul Indiei este parţial responsabil pentru norul de poluare cu aspect apocaliptic, cu concentraţii de microparticule nocive mult peste standardele internaţionale de sănătate, care acoperă capitala indiană, mai arată studiul.

Autorii studiului atrag atenția că ar trebui să se ia în calcul „acțiuni urgente” pentru a face față numărului mare de decese cauzate de incendii. Totodată, aceștia vorbesc și despre „nedreptatea climatică” cu care se confruntă țările sărace.

Câteva mijloace de evitare a fumului de la incendii sunt îndepărtarea de zona cea mai poluată, utilizarea purificatoarelor de aer și a măștilor, precum și rămânerea în casă. Chiar și așa, aceste mijloace nu sunt accesibile locuitorilor din aceste țări, mai arată cercetătorii.

Citește mai departe

Social

Paşaportul simplu electronic va fi livrat gratuit la orice adresă de pe teritoriul României, de la 1 ianuarie

Publicat cu

pe

Direcția Generală de Pașapoarte a anunțat că de la 1 ianuarie 2025, pașaportul simplu electronic va fi livrat gratuit la orice adresă de pe teritoriul României. Până în prezent, pașapoartele simple electronice erau livrate în schimbul contravalorii de 15,00 lei (TVA inclus).

„În prezent, paşapoartele simple electronice sunt livrate doar la adresa de domiciliu a solicitanţilor, în schimbul contravalorii de 15,00 lei (TVA inclus). Însă, începând cu data de 1 ianuarie 2025, cetăţenii care vor solicita eliberarea unui paşaport simplu electronic vor avea posibilitatea de a opta, la momentul depunerii cererii, pentru livrarea acestuia, gratuit, la orice adresă de pe teritoriul României. Acest serviciu nu determină modificări ale costului paşaportului simplu electronic, contravaloarea acestuia rămânând neschimbată”, a transmis, marţi, MAI, într-un comunicat de presă.

Paşaportul simplu electronic va fi livrat gratuit la orice adresă de pe teritoriul României

Cetăţenii vor putea solicita livrarea paşaportului simplu electronic nu doar la adresa de domiciliu, ci la orice altă locaţie convenabilă aleasă.

„Această măsură este adaptată nevoilor cetăţenilor şi continuă demersurile de modernizare şi digitalizare a serviciilor publice oferite de structurile de paşapoarte, cu sprijinul  Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A., având ca obiectiv principal reducerea timpului şi a efortului necesar pentru obţinerea paşapoartelor româneşti. Solicitanţii de paşapoarte simple electronice care vor depune cererile în data de 03 ianuarie 2025, vor putea ridica documentele de călătorie de la ghişeele de paşapoarte începând din data de 10 ianuarie 2025 sau, în funcţie de opţiunea acestora, vor putea beneficia, fără niciun cost, de serviciul de expediere la orice locaţie indicată în momentul depunerii cererii, astfel cum am precizat mai sus”, a mai trasmis sursa citată.

Costul pentru eliberarea unui paşaport simplu electronic pentru persoanele care au împlinit vârsta de 12 ani este de 258 lei, iar costul unui paşaport simplu electronic pentru persoanele care nu au împlinit vârsta de 12 ani este 234 lei.

Citește mai departe

Social

Ministerul Energiei a prelungit cu un an termenul pentru montarea repartitoarelor în locuințe. Cei cu venituri mici primesc sprijin financiar

Publicat cu

pe

Ministerul Energiei a amânat cu un an termenul până la care locatarii din apartamentele racordate la sistemul centralizat de încălzire trebuie să își instaleze repartitoarele. Noul termen stabilit de Guvern este 31 decembrie 2025.

„O veste bună la final de an. În şedinţa de Guvern din 30 decembrie, am propus şi am obţinut amânarea până la 31 decembrie 2025 a prevederilor legale care obligau locatarii din locuinţele racordate la sistemul centralizat de încălzire să îşi instaleze repartitoare, sub sancţiunea unor amenzi contravenţionale. Articolul a fost adăugat la OUG privind măsurile fiscal-bugetare pentru 2025”, a anunţat ministrul Energiei, Sebastian Burduja.

A fost prelungit termenul pentru montarea repartitoarelor în locuințe

Burduja a spus că a fost luată şi decizia de a fi menţinut sprijinul financiar de până la 750 de lei pentru gospodăriile vulnerabile, destinat achiziţiei şi instalării acestor sisteme, conform unei ordonanţe promovate la începutul mandatului său anterior.

„În perioada următoare, Ministerul Energiei va iniţia un act normativ pentru detalierea mecanismului de acordare a acestui sprijin. Răspundem astfel solicitărilor venite din partea cetăţenilor, oferind atât timp suplimentar pentru conformare, cât şi sprijin real pentru cei care au nevoie. Pentru că această obligaţie a fost amânată an de an, ne dorim ca aceasta să fie ultima prorogare de termen, având în vedere că pe parcursul anului 2025 vom avea funcţional şi mecanismul de sprijin pentru familiile vulnerabile pentru montarea repartitoarelor”, mai afirmă Sebastian Burduja.

Citește mai departe

Facebook

Articole Populare