Internațional
Barcelona este distrusă de turismul în masă

De la infracțiuni minore, la criza locuințelor, Barcelona este distrusă de turismul în masă, dar alungarea vizitatorilor nu este soluția. Reacțiile sunt justificate, însă turismul face parte din viitorul orașului, potrivit The Guardian.
În Barcelona, oamenii sunt copleșiți de turismul în masă și nu se întrevede nicio soluție. Vulnerabilitatea cetățenilor este reflectată de experiența oamenilor care locuiesc în alte puncte populare ale turismului european: Roma, Florența, Veneția, Amsterdam, Paris sau Praga, unde au fost luate măsuri pentru a reduce toxicitatea turismului, cu diferite grade de succes.
32 de milioane de turiști
În Barcelona, este clar că eforturile precum restricțiile de zgomot și sistemele cu sens unic în zonele populare nu funcționează și acesta este motivul pentru care se manifestă o reacție populară. Orașul are aproximativ 32 de milioane de vizitatori anual.
Cupa Americii, care începe la data de 22 august, conferințele de sănătate sau de afaceri programate pentru toamnă și promovarea continuă a orașului ca destinație de petrecere, se vor intersecta pentru a împinge aglomerația de turiști la un nou nivel.
Turismul reprezintă 14% din PIB-ul orașului, angajează aproximativ 150.000 de persoane și generează aproape 12,75 miliarde de euro, anual. Însă, vizita a 32 de milioane de turiști într-un oraș cu doar 1,6 milioane de locuitori reprezintă o povară uriașă pentru bugetul municipal. Primăria Barcelonei estimează costurile financiare suplimentare pentru securitate, transport public, întreținere și curățenie la 50 de milioane de euro.
Coșurile de gunoi din La Rambla, principala promenadă a orașului, unde pășesc zilnic peste 200.000 de persoane, trebuie să fie golite de 14 ori pe zi. Consiliul municipal a votat recent majorarea taxei turistice de la 3,25 la 4 euro de persoană pe noapte, dar aceasta va trebui să crească din nou la 6 euro pentru a echilibra bugetul, prezintă The Guardian.
Despre turismul în masă
Turismul în masă, din Barcelona, este un fenomen relativ recent: a început în mod serios odată cu Jocurile Olimpice din 1992. Experții din domeniul turismului au avut nevoie de 30 de ani pentru a recunoaște că strategia lor de promovare trebuie orientată spre calitate, în detrimentul cantității: mai mulți vizitatori culturali și mai puține petreceri de burlaci sau persoane care vin doar cu un ghiozdan în spate. „Acesta este obiectivul nostru pe termen mediu și îl vom atinge pentru că nu vom construi mai multe hoteluri, nu vom autoriza mai multe croaziere sau apartamente turistice”, spune Mateu Hernández, director al Turisme de Barcelona, asociație public-privată care gestionează sectorul turistic al orașului. „Orașul va fi mai scump, iar acest lucru va îndepărta turismul masiv și ieftin”.
Cu toate acestea, este mai ușor de spus decât de făcut. Nu este suficient, de exemplu, să găzduiască summit-uri de lux pentru afaceri globale sau să exploateze sectorul de sănătate, oferind VIP-urilor controale de 24 de ore în clinici scumpe, cu prețuri cuprinse între 900 și 4.000 de euro. Mateu Hernández este de acord cu necesitatea unei abordări cuprinzătoare și pe termen lung, capabilă să măsoare și să evalueze daunele cauzate de turism pentru a ajusta politica în consecință.
Turismul poate genera locuri de muncă, dar oare tot mai mulți tineri renunță la educația cu normă întreagă pentru că sunt tentați să câștige un salariu pe care îl are un barman?
Turismul atrage mai mult trafic de droguri, infracțiuni minore și prostituție, toate acestea având un impact asupra caracterului unui oraș. Magazinele locale sunt adesea înlocuite de afaceri orientate spre turism. În urmă cu câteva săptămâni, ultima librărie din cartierul La Barceloneta s-a închis. Aceasta a fost înlocuită de un magazin de canabis. În prezent, există 25 de magazine de canabis în Barcelona, în special în partea veche a orașului, cea mai frecventată de turiști. Acesta este un exemplu al dificultății de a păstra țesutul original social și economic, al orașului.
Turismul în masă: cauza crizelor de locuințe
Mai presus de toate, turismul cauzează o criză extremă a locuințelor. Cetățenii obișnuiți întâmpină consecințe sociale profunde deoarece pierd chirii pe termen lung, în timp ce proprietarii încearcă să își transforme proprietățile în chirii pe termen scurt și cazări pentru turiști.
Primarul Barcelonei, Jaume Collboni, a anunțat interzicerea închirierii de apartamente pentru turiști până în 2028, dar se așteaptă ca industria să riposteze cu o serie de plângeri legale. În prezent, există 10.000 de apartamente turistice autorizate în oraș, dar multe altele sunt ilegale, deși sunt listate pe platformele de închiriere pentru vacanțe, potrivit The Guardian.
Cum se poate construi un oraș bazat pe comunitate atunci când proprietarii clădirilor, apartamentelor, magazinelor și restaurantelor nu au nicio legătură cu Barcelona, cu excepția obținerii unui profit maxim? Fondurile internaționale de investiții acaparează proprietăți comerciale în apropierea principalelor atracții turistice și pare imposibil să fie convinse că profitul lor este pierderea locuitorilor.
Să luăm plaja ca exemplu a ceea ce nu a funcționat bine. Înainte de Jocurile Olimpice din 1992, nu exista aproape nicio plajă. Frontul maritim de la nord de vechiul port aparținea fabricilor și barăcilor. Astăzi, datorită jocurilor, sunt mai mult de 5 km de plajă. Marea și nisipul sunt un magnet pentru localnici și străini, familii și petrecăreți. Acest lucru arată cum planificarea urbană poate readuce la viață un spațiu industrial, epuizat.
Internațional
Sectorul transporturilor maritime se confruntă cu o lipsă de marinari la nivel mondial, ceea ce generează probleme. Ce spun experții din domeniu

Sectorul transporturilor maritime se confruntă cu o lipsă de marinari la nivel global, ceea ce generează mai multe probleme. Printre acestea se numără accidentele pe mare, creșterile tarifelor de transport, dar și creșterea CV-urilor false, anunță experții, conform CNBC.
Înainte de război, Rusia și Ucraina furnizau o bună parte din forța de muncă maritimă globală
Numărul de nave a crescut semnificativ în ultimii ani, dar, cu toate acestea, în cazul personalului calificat creșterile nu au existat. Înainte de război, Rusia și Ucraina furnizau aproximativ 15% din forța de muncă maritimă globală. Ulterior, după război, cele două țări au înregistrat un declin semnificativ al numărului de marinari disponibili, arată datele Camerei Internaționale de Transport Maritim (ICS), potrivit sursei citate anterior.
ICS estimează că până în 2026 va exista un deficit de aproximativ 90.000 de marinari calificaţi și solicită factorilor de decizie să elaboreze strategii naţionale pentru a rezolva această problemă.
Ce efecte are criza marinarilor asupra siguranței și costurilor
Lipsa personalului calificat a determinat companiile să angajeze marinari cu mai puțină experiență, deci mai slab pregătiți. Acest lucru afectează standardele de siguranță pe mare.
„Nivelul de competenţă al marinarilor scade, deoarece acum este suficient să aibă o licenţă”, a spus un căpitan dintr-o companie maritimă globală, arată sursa citată. Bărbatul a fost nevoit să concedieze mai mulţi membri ai echipajului din cauza lipsei de competenţe.
Totodată, criza personalului calificat amenință să perturbe lanțurile globale de aprovizionare, deoarece lipsa echipajelor poate întârzia navele în porturi.
Salariile marinarilor rămân ridicate. Acestea reprezintă o mare parte din costurile de operare ale unei nave, totodată. În acest context, se mențin tarife mari de transport și presiunile inflaționiste.
Oboseala îi doboară pe marinarii cu experiență și afectează siguranța – studiu
Marinarii existenţi sunt adesea obligaţi să petreacă perioade mai lungi pe mare, fără zile libere, ceea ce duce la oboseală şi stres mental.
Potrivit unui studiu realizat în 2024 de World Maritime University, peste 93% dintre marinarii chestionaţi au identificat oboseala ca fiind cea mai frecventă problemă legată de siguranţă, iar 78% au raportat că nu au avut o zi liberă pe întreaga durată a contractului.
Lipsa personalului calificat este asociat și cu dorințele profesionale ale tinerilor, care sunt din ce în ce mai puțin atrași de o astfel de carieră, pe mare. Cei mai mulți sunt atrași de joburile care oferă echilibru între viața profesională și cea personală. Nici măcar salariile mari nu îi mai determină să devină marinari.
Internațional
Studiu: Poluarea aerului cauzată de incendii este asociată cu 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial

Poluarea aerului cauzată de incendii este legată de peste 1,5 milioane de decese anual, la nivel mondial, potrivit unui studiu publicat în The Lancet, citat de dw.com.
Majoritatea deceselor sunt înregistrate în țările în curs de dezvoltare, se mai arată în studiu.
Numărul deceselor cauzate de poluarea aerului va crește în următorii ani
Numărul deceselor va crește în următorii ani pe fondul schimbărilor climatice, care fac ca incendiile de pădure să fie mai frecvente și mai intense.
Cercetătorii internaționali au analizat datele existente, cu privire la incendiile de pădure care fac adevărate ravagii în natură, dar și datele referitoare la arderile de teren practicate în agricultură pentru curățarea câmpurilor.
Peste 1,5 milioane de decese sunt asociate, anual, cu poluarea aerului din cauza incendiilor
Timp de 19 ani, mai exact din anul 2000 și până în 2019, cercetătorii au constatat că aproximativ 450.000 de decese pe an din cauza bolilor de inimă au fost strâns legate de poluarea aerului cauzată de incendii.
Totodată, alte 220.000 de decese din cauza bolilor respiratorii ar putea fi atribuite fumului și particulelor eliberate în aer de incendii.
La nivel mondial, un total de 1,53 milioane de decese din toate cauzele au fost asociate cu poluarea aerului cauzată de incendii, potrivit studiului.
Cele mai frecvente decese au loc în țările sărace
Spre exemplu, un număr record de arderi ilegale ale terenurilor agricole din nordul Indiei este parţial responsabil pentru norul de poluare cu aspect apocaliptic, cu concentraţii de microparticule nocive mult peste standardele internaţionale de sănătate, care acoperă capitala indiană, mai arată studiul.
Autorii studiului atrag atenția că ar trebui să se ia în calcul „acțiuni urgente” pentru a face față numărului mare de decese cauzate de incendii. Totodată, aceștia vorbesc și despre „nedreptatea climatică” cu care se confruntă țările sărace.
Câteva mijloace de evitare a fumului de la incendii sunt îndepărtarea de zona cea mai poluată, utilizarea purificatoarelor de aer și a măștilor, precum și rămânerea în casă. Chiar și așa, aceste mijloace nu sunt accesibile locuitorilor din aceste țări, mai arată cercetătorii.
Internațional
Transnistria a întrerupt încălzirea şi apa caldă către populaţie, după ce Rusia a oprit furnizarea de gaze prin Ucraina

Regiunea separatistă moldoveană Transnistria a întrerupt miercuri furnizarea de încălzire şi apă caldă pentru populaţie după ce Rusia a oprit furnizarea de gaze prin Ucraina, ca urmare a expirării acordului de tranzit, relatează The Guardian, potrivit news.ro.
Transnistria a întrerupt încălzirea şi apa caldă către populaţie
Transnistria este o entitate pro-rusă care s-a separat de restul Moldovei după prăbuşirea Uniunii Sovietice în 1991. Transnistria primea gaz rusesc prin Ucraina, dar această rută de aprovizionare a fost întreruptă miercuri, după ce a expirat acordului de tranzit între cele două țări aflate în război.
Potrivit unui comunicat publicat pe site-ul companiei energetice transnistrene, întreruperea de agent termic a intrat în vigoare miercuri la ora locală 7 dimineața, dar unele facilități precum spitalele sunt exceptate.
Compania a îndemnat locuitorii să se îmbrace gros, să adune membrii familiei într-o singură cameră, să atârne pături sau perdele groase peste ferestre şi uşile de la balcoane şi să folosească reşouri, conform surselor precizate anterior.
„Este interzisă utilizarea sobelor pe gaz sau electrice pentru a încălzi apartamentul. Acest lucru poate duce la tragedii”, a declarat compania.
Luna trecută, parlamentul local a cerut Kremlinului şi parlamentului rus să ajungă la un nou acord cu Ucraina pentru a permite continuarea livrărilor de gaze. Moscova a declarat atunci că îşi va proteja cetăţenii şi soldaţii din Transnistria.
Până la expirarea acordului de tranzit al gazelor cu Ucraina, Rusia furniza Moldovei aproximativ 2 miliarde de metri cubi de gaze pe an, pompate în Transnistria. Cu aceste gaze era asigurată funcţionarea termocentralei electrice de la Cuciurgan, de unde se aproviziona cu energie electrică la un preţ mai mic şi partea dreaptă a Nistrului. În prezent, Republica Moldova se bazează în proporţie de peste 60% pe importurile de energie electrică din România pentru a-şi asigura necesarul.
Gazprom poate face livrări de gaz în Transnistria prin rute alternative, dar condiţionează acest lucru de plata unei pretinse datorii mai vechi a Chişinăului. Autorităţile din Republica Moldova nu recunosc cuantumul acestei datorii. Gazprom susţine că Moldovagaz – companie pe care o controlează – trebuie să-i plătească 709 milioane de dolari, în timp ce Chişinăul susţine că este vorba de arierate în cuantum de doar 8,6 milioane de dolari.
În aceste condiţii, Moldova acuză Rusia că exploatează dependenţa sa energetică de Moscova pentru a destabiliza ţara, ceea ce Moscova neagă.
-
Business11 luni înainte
Alexandria, al 4-lea cel mai rău oraș în care să trăiești, din toată România
-
Politică5 luni înainte
Proiectul Ralucăi Turcan devine realitate. Pensiile sub 3.000 de lei nu vor mai fi impozitate. Zeci de mii de sibieni vor beneficia
-
Politică9 luni înainte
Unde sunt parcurile industriale promise de Adrian Gâdea? Nicăieri. Vezi ce s-a ales de promisiunile mincinoase ale conducerii PSD Teleorman
-
Politică8 luni înainte
Daniel Constantin, președintele PNL Teleorman, cere demiterea imediată a inspectorului general adjunct bătăuș din Turnu Măgurele